Fractie in COVID-19 tijd

madelief.jpgzaterdag 25 april 2020 19:37

Als fractie sta je in deze periode voor de nodige uitdagingen. Hoe houd je onderling contact, hoe blijf je in contact met je achterban, wat leeft er in onze stad, hoe vul je je rol als raadsleden in? Alles gaat anders dan we gewend waren, maar dat zal jullie niet anders vergaan. De uitdagingen zijn niet minder dan in andere tijden, het is dus zoeken naar nieuwe middelen en wegen om de beperkingen te overwinnen.

Ons wekelijkse fractie overleg op woensdagochtend in het stadhuis is vervangen door een online meeting op de gebruikelijke ochtend. Dat vraagt gewenning, maar gaat vervolgens toch ook wel verrassend goed, al mis je het echte samenzijn natuurlijk ook. Jullie herkennen dat vast. Ons inloopspreekuur op de woensdagochtend is nu even niet mogelijk, maar we roepen jullie allemaal op om contact met ons op te nemen, via mail of telefonisch, als jullie iets met ons willen delen of bespreken.

Het raadswerk komt nu ook weer voorzichtig op gang, dat betreft nu vooral commissie vergaderingen en alles uiteraard op afstand via online overleg. Ook dat gaat in het algemeen goed. Eind mei staat de eerstvolgende echte raadsvergadering op de agenda. De onlangs vastgestelde noodwet maakt het ook hier mogelijk om dit in digitale/online vorm te doen. We gaan het meemaken!

Onderwerpen zijn er voldoende, we maken ons zorgen over onze stad en haar inwoners op zowel sociaal als economisch opzicht, voor nu maar zeker ook voor straks als we langzaam weer “open” gaan. Laat ons weten wat jullie zien en horen, waar je je zorgen om maakt etc.

Ondertussen, je zou het soms bijna vergeten, zitten we al midden in de lente, de natuur gaat volop uit de knop, het nieuwe leven, zo mooi maar ook zo’n contrast. Toch kunnen en mogen we hiervan genieten, als is het met beperkingen ... we leven ook in de tijd tussen Pasen en Hemelvaart/ Pinksteren, de Heer is waarlijk opgestaan! We gaan niet gebukt onder een “hopeloos einde” maar leven vanuit een “eindeloze hoop”.

Hoe mooi en troostrijk is dat!

Namens de fractie, Henri de Roode

Dit was een artikel uit de laatste nieuwsbrief (april 2020). Hier kunt u hem helemaal inzien.

Archief > 2020 > april