Voorbeschouwing van de Zomernota

stadhuis Enschede.jpgdinsdag 02 juli 2019 23:45

De Zomernota van Enschede wordt binnenkort behandeld in de raadsvergadering. Tijdens de voorbeschouwing deed ons raadslid Hadassa Meijer een bijdrage. Hoewel er hoop is dat er betere tijden komen voor Enschede moet de gemeente helaas nu bezuinigen.

Samenvatting
De Christenunie is blij dat het sociaal domein ontzien wordt. Tegelijk zien we wel dat er op te veel zaken bezuinigd wordt. Het pleinbeheer van het Wilminkplein wordt minder, we bezuinigen hard op de klachtencommissaris, er wordt te weinig gelobbyd door onze wethouders. Helaas zijn er ook nog grote taken en problemen bij het zorgdragen voor onze inwoners. In de laatste voorbereidingen voor de zomernota zijn dit allemaal punten waar de ChristenUnie zich nog hard voor wil maken. De gehele tekst kan u hieronder lezen.

Dank voorzitter,

Ik ben tien jaar weg geweest uit de lokale politiek en nog niet eerder zo geraakt door de staat van onze stad. Onze stad kraakt en wat doen wij om hem weer stevig vast te zetten op zijn fundamenten? Om te stutten waar het kan, en te voorkomen dat het over een paar jaar alsnog instort?
Als we deze begroting vertalen naar een huishouden dan was dit een goed verhaal voor "Een dubbeltje op zijn kant". In dit programma worden altijd drie vragen gesteld: Wat kun je doen om je inkomen te vergroten, wat om je uitgaven te beperken en wat kun je slimmer aanpakken.

Inkomen vergroten
om bij de eerste te beginnen, wat kunnen we doen om onze inkomsten te vergroten? vraag kwam ook terug in de quickscan. misschien toch een keer opnieuw de discussie voeren over ons eigen belasting beleid. maar gezien het feit dat veel ellende komt door beslissingen in Den Haag is de ChristenUnie zeer benieuwd naar welke lobby er nu gevoerd wordt. Gaag horen wij van elke wethouder welke lobby er wordt gevoerd, in Zwolle en Den Haag. Bijvoorbeeld als het gaat om de Ondersteuning in het Huishouden(OH) en de bijstandgelden(BUIG), en in Zwolle op het gebied van duurzaamheid. Welke lobby wordt er binnen de grote veertig gemeenten(G40) gevoerd om met elkaar een vuist te maken naar Den Haag. Het begint nu ook bij voordeel gemeenten te knijpen. En waarschijnlijk is de discussie al eerder gevoerd, maar waarom dienen we niet gezamelijk met de G40 allemaal een niet sluitende begroting in.

Minder uitgeven
Dan nog een aantal andere punten. Waarom is de taakstelling op cultuur van 140.000 euro structureel niet haalbaar. Waarom worden de publicaties in hah wel doorberekend in de leges en de electronische kennisgeving niet?
En dan geld uit het sociaal fonds opnemen meer dan een miljoen zonder dat de raad inzicht heeft in de plannen. Graag horen we van de wethouder wanneer er een overzicht ligt van de plannen in de transformatieagenda en wat dat per project kost en oplevert. Wat de ChristenUnie  betreft wordt er niet eerder uitgegeven dan dat we weten waaraan het geld besteed wordt. Hierbij zijn we zeer benieuwd naar de 100 gezinnen aanpak. In de zomernota staat dit benoemd als samen met menzis. Volgens mij had menzis al zo'n aanpak, en neem ik aan dat het hier gaat over onze 100 duurste gezinnen aanpak. Hoe staat het er mee, hoe is het project ingericht (dit mag schriftelijk) en wat zijn de eerste reslutaten.

We zijn blij dat de Tolle Woche over gaat naar Enschede Promotie, daar hoort het wat ons betreft ook. Hierdoor blijgt er de komende jaren 35.000 euro over in de Lokaal Educatieve Agenda. Wanneer krijgen we een voorstel voor de besteding. of is het een idee dat dit wordt voor het dyslexie collectief?

Slimmer doen
Dan voor het deel slimmer doen. Voor de ChristenUnie nog een paar knelpunten waarvan we ons afvragen of als we dat nu niet doen we niet kapitaal vernietigen, dan wel later met misschien wel de dubbele kosten worden geconfronteerd.

Wanneer kunnen we van de wethouder voorstellen op de taakstelling ondersteuning van het huishouden verwachten. Kan de wethouder toezeggen dat hij met senario's komt voor deze taakstelling zodat de raad iets te kiezen heeft. Bovendien zien we dat oa door het abonnements tarief de kosten oplopen met 1 miljoen. hoe gaat de wethouder dit bijbuigen?

Hieronder vallen wat ons betreft het Pleinbeheer van het Wilminkplein, daar is zo in geinvesteerd en het gaat de goede kant op en nu stoppen levert waarschijnlijk toename aan overlast op. Zou de wethouder aan kunnen geven waarom deze keus gemaakt wordt?
En dan de bezuinigingen op de klachtencommissaris. We zien aan alle kanten bezwaren toenemen. En klachten blijven wel komen maar komen dan elders in de organisatie terecht. Bovendien vindt de ChristenUnie het een voordeel dat zij door alle afdelingen heen verbetering kan aangeven als er iets mis is in de structuur. Graag een antwoord van de wethouder of dit volgend jaar niet een nieuw knelpunt wordt?
Daarnaast is er nog het besparen op het onderhoudsniveau van de wegen, is dit niet ook kapitaal vernietiging?

Afsluiting
afrondend voorzitter, hoewel de zomernota veel zorgen baart is de ChristenUnie blij dat bij de bezuinigingen vooral het sociaal domein is ontzien. Hoewel ook daar op de oh en de buig taakstellingen zijn opgelegd. De focus op jeugd en gezin is in stand gebleven. ook zien we dat er gewerkt wordt aan problematische scheidingen.
De viering van 75 jaar bevrijding. Voorzitter als laatste daar een opmerking over. We zien dat de samenleving dit soort momenten nodig heeft ook voor ons gevoel van verbondenheid. Daarom zijn wij nog op zoek in de begroting naar ruimte om dit eenmalig wel een extra impuls te geven, vooral omdat dit een activiteit is voor ALLE Nederlanders.

Dank u wel.

Archief > 2019 > juli