Vervolg Klachtencommissaris

20160422 stadhuisvrijdag 22 april 2016 19:14

Gemeente Enschede gaat door met de klachtencommissaris. Volgens ChristenUnie Enschede een goede zaak.

De fractie van de ChristenUnie Enschede bedankt mevrouw Veerman hartelijk voor het feit dat zij zich als interim klachtencommissaris in zal gaan zetten. De fractie wenst haar Gods zegen toe en hoopt dat zij  zo wijs als Salomo zal zijn bij het uitoefenen van haar taak.

Vanavond bespreken we het raadsvoorstel evaluatie van de rekenkamer inzake de klachtencommissaris. De fractie van de ChristenUnie is blij met de gedegen onderzoeken die de rekenkamer en de NSOB hebben gedaan.
Janny Joosten, fractielid, reageert op de evaluatie van de rekenkamer over de klachtencommissaris. We kunnen concluderen dat we op de goede weg zijn: er kan en mag geklaagd worden. De gemeentelijke organisatie mag leren van deze klachten. Zo groeit Enschede meer een stad van en voor zijn inwoners.

ChristenUnie is het eens met de adviezen van de rekenkamer. De positie van de klachtenfunctionaris ligt tussen de inwoners van de stad en de gemeentelijke organisatie in. De functie heeft zo alle voorwaarden om gezag te mogen verdienen. Joosten vindt het een goede zaak dat de weg naar de landelijke ombudsman niet wordt afgesloten. Immers, veel kan met behulp van de gemeentelijke klachtencommissaris worden opgelost. Maar sommige zaken lenen zich beter voor de landelijke ombudsman. De CU ziet graag snel een helder uitgewerkt voorstel tegemoet voor de klachtencommissaris 2.0. Moge het een organisatie worden die de ene hand uitsteekt naar de inwoners van Enschede en met de andere hand de verbinding met de gemeente tot stand brengt.

Archief > 2016 > april