AZC-Enschede

20160314 azc enschedemaandag 14 maart 2016 20:31

Namens de ChristenUnie Enschede (CU) reageert Wim Tekkelenburg, fractievoorzitter op de bestuursovereenkomst AZC-Enschede.

In de afgelopen periode hebben voor- en tegenstanders van de komst van het Asielzoekerscentrum op het Eschmarkeveld (AZC) hun mening gegeven. Ook raadsleden zijn benaderd met suggesties en ook met zorgen.

Als eerste wil de CU laten weten vanuit welk perspectief zij kijkt. Natuurlijk maakt ook deze partij zich grote zorgen over de wereldwijde vluchtelingenstroom. In haar keuzes wil de CU zich als christelijke partij ook laten leiden door de Bijbel. In de Bijbel is op verschillende plaatsen te lezen dat het voor ons een opdracht is om gastvrij te zijn voor vluchtelingen en goed voor hen te zorgen. Dit geldt niet alleen voor vluchtelingen maar ook voor  kwetsbare groepen als wezen en weduwen. De CU in Enschede wil aan deze opdracht gehoor geven. Het doet de CU goed dat diverse instellingen, waaronder ook de kerken, hebben toegezegd het COA en de gemeente te willen helpen bij de opvang van de vluchtelingen hier in Enschede. Tekkelenburg is blij met dit signaal uit de samenleving.

Natuurlijk voelt de CU zich ook verantwoordelijk voor de inwoners van Enschede die hier al veel langer wonen. Daarom wil de CU ook zorgen dat de inpassing van het AZC in de Enschedese samenleving zorgvuldig gebeurt.

De CU constateert dat de opmerkingen die zijn aangereikt door betrokkenen (inwoners van de betreffende wijk, dorpsraad, raadsleden ed) door de ambtenaren in de conceptovereenkomst zijn verwerkt. Zo is er extra aandacht voor de samenstelling van de ‘bewoners-groep’ van het AZC. Hierbij valt te denken aan herkomst van de vluchtelingen, verdeling over mannen/vrouwen/gezinnen, leeftijdsopbouw e.d. Ook het onderwijs aan de kinderen krijgt serieus aandacht.

Tekkelenburg wil ook nog een aantal opmerkingen maken:

1. Het COA start een omwonendenoverleg. De CU verzoekt om ook een vertegenwoordiger van de wijk- en/of dorpsraad uit te nodigen. Gelet op het moeizame voortraject spreekt de CU de wens uit dat het omwonendenoverleg goed tot stand komt en dat de inzittenden hierin vrijelijk kunnen spreken. Zij doet een dringend beroep op het college om hierop toe te zien.
  2. In de bestuursovereenkomst staat een grote taak voor het COA omschreven als het gaat om de veiligheid op en rond het AZC. Bij omwoners heerst ook angst ten aanzien van de veiligheid ‘gericht op’ het AZC en de  eigen veiligheid van de omwonenden. De CU kan niet overzien of dit punt voldoende is geborgd en vraagt hiervoor ook extra aandacht.

Tot slot: de ChristenUnie gaat niet mee met diverse insprekers die de locatie en omvang van het AZC nog ter discussie willen stellen. Volgens de CU is een weloverwogen besluit genomen. De toezegging van de burgemeester om ‘te stoppen’ als de veiligheid niet gegarandeerd kan worden, geeft nu genoeg vertrouwen.

Archief > 2016 > maart