Mislukken aanbesteding Luchthaven Twente

vliegveldmaandag 10 december 2012 17:05

We hebben in Twente een serieus probleem als we kijken naar de arbeidsmarkt en de oplopende werkloosheid. De ChristenUnie Enschede heeft zich dan ook altijd uitgesproken voor een doorstart van de Luchthaven Twente. Vanaf het vertrek van defensie zijn wij van mening dat dit dé kans is om de economische positie van de regio te versterken en een broodnodige bijdrage te leveren aan de werkgelegenheid en innovatie in Twente. De ChristenUnie is dan ook zeer teleurgesteld dat de aanbesteding van de luchthaven Twente geen biedingen van een exploitant heeft opgeleverd. Het is triest dat de  economische ontwikkeling van Twente, hiermee een achterstand oploopt.

Het uitblijven van een bieding zorgt voor een nieuwe situatie. Nu de gunning niet is gelukt, moeten we niet direct nieuwe initiatieven willen nemen om een tender voor te bereiden, maar krijgen we de mogelijkheid om opnieuw naar de gebiedsontwikkeling te kijken. Wij zijn benieuwd wat de reden is dat geen van de drie gekwalificeerde partijen een bieding heeft uitgebracht. Komt dit door de economische crisis of is een rendabele exploitatie gewoon niet mogelijk? Deze vragen moeten op korte termijn beantwoord worden, aangezien de antwoorden bepalen hoe we met dit gebied verder gaan.

In de media werden allerlei oordelen over het uitblijven van biedingen geventileerd. Er zou sprake zijn van het verkwanselen van gemeenschapsgeld, de adviezen zouden onjuist zijn geweest, het zou gaan om persoonlijke hobby’s van bestuurders en er moeten koppen rollen. Dat komt niet overeen met hoe wij de situatie beoordelen. Enschede heeft samen met de Provincie Overijssel de nek uitgestoken voor de versteviging van de  economische structuur en werkgelegenheid van Twente. Wij willen graag onze waardering uitspreken voor het werk dat door de bestuurlijk en ambtelijk verantwoordelijken in het belang van een sterker Twente is verzet. Wij vragen hen vanavond van harte om hiermee door te gaan. Er mag geen einde komen aan het doel om de economische groei en ontwikkeling van Twente samen een stimulans te geven. Daartoe moeten we antwoord krijgen op de vragen die in de raad naar voren zijn gekomen en verkennen wat de vervolgstappen zijn die we nu kunnen zetten.

De ChristenUnie kan en wil en zal nu nog geen conclusies trekken. Wij steunen de lijn zoals het college die in haar brief naar voren brengt en wachten de resultaten van het onderzoek dat nu door ADT wordt verricht met belangstelling af. We verwachten vervolgens voorstellen op basis waarvan we kunnen beoordelen welke koers voor het luchthavengebied gewenst en haalbaar is. Wij wensen het college daarbij veel succes toe want wij beseffen dat dit geen gemakkelijke opdracht zal zijn.

Jurgen van Houdt

Archief > 2012 > december