Complimenten voor eerste fietsvisie - TCTubantia 17 januari 2012

dinsdag 17 januari 2012 20:31

Niet alle fietswensen gaan ermee in vervulling. Maar de eerste fietsvisie van de gemeente Enschede is (bijna) een feit. Zodat de tevredenheid overheerst.

Los van alle vragen, suggesties en ( kritische) opmerkingen overheerste gisteravond in de stedelijke commissie vooral de tevredenheid over de Fietsvisie 2012-2020. Wethouder Hans van Agteren mocht de complimenten in ontvangst nemen. Hij is er als eerste bestuurder van deze stad in geslaagd het fietsbeleid van Enschede handen en voeten te geven in een nota. „Nu staat op papier hoe we het willen doen, en dat geeft helderheid”, constateerde ookWim Koolhoven, voorzitter van de lokale afdeling van de Fietsersbond.
Maar net als de meeste raadsleden had Koolhoven nog wel een kanttekening. De wachttijd van fietsers voor een rood
verkeerslicht ( gemiddeld 80 seconden) mocht wat hem betreft best wel wat korter. Omdat de helft (40 seconden) waarschijnlijk niet haalbaar is, drong hij aan op een wachttijd van maximaal 80 seconden. Vragen kwamen er gisteravond ook volop vanuit de verschillende fracties. Over de snelle fietsroutes in de woonwijken bijvoorbeeld.
De vrees voor Zuidlus-achtige taferelen ( het straatje achter V&D, red.) bleek echter ongegrond. Op deze fietsstraten zijn HOV- lijnen wat Van Agteren betreft niet gewenst. Ook het aantal auto’s moet zo gering mogelijk zijn.
Bij monde van Jurgen van Houdt liet de ChristenUnie weten een concrete maatregel te missen in de nota. De fractie overweegt in de raad dan ook met een voorstel te komen om het bestaande fietspad langs de Euregioweg door te trekken richting Euregio Bedrijvenpark. Nu ontbreekt het deel tussen de Sleutelweg en de Klein Boekelerveldweg (vanaf de rotonde onder de spoorlijn). Met Eelco Eerenberg ( D66) maakte Van Houdt zich ook zorgen over de subsidies die nog binnen moeten worden gehaald. De aannames van het college zijn volgens hen nogal aan de hoge kant. Albert Veldt (Burgerbelangen Enschede) betreurde het dat de Fietsvisie alleen oog heeft voor de gewone fiets. Elektrische fietsen, bakfietsen, racefietsen en crossfietsen worden niet genoemd. Dat maakt de nota volgens hem wat ‘eenzijdig’.
PvdA-raadslid George Hanna vroeg zich af waarom het college tevreden is als 38 procent van de Enschedeërs in 2020 de fiets pakt bij een afstand tot circa 7 kilometer. Op zijn minst zou de gemeente er volgens Hanna naar moeten streven om dat cijfer naar 40 procent te laten stijgen. Hij drong er ook op aan dat ambtenaren gestimuleerd worden om op de fiets naar hun werk te gaan. „ Zij moeten het goede voorbeeld geven!” Voor de PvdA is het onacceptabel dat de 1 miljoen euro die vorig jaar is vrijgemaakt voor een inhaalslag in het onderhoud van de fietspaden, nu wordt doorgeschoven.
Hans van Agteren kon Hanna geruststellen. „ Het geld dat er nu is, gaan we niet pas in 2016 uitgeven.”

Archief > 2012 > januari