Nog geen keuze aanpak Molenstraat - TCTubantia 20 december 2012

dinsdag 20 december 2011 09:40

ENSCHEDE - Wél eenrichtingsverkeer op een deel van de Zuidlus (achter V&D), maar nu nog geen politiek fiat voor eenzelfde maatregel in de Molenstraat in 2016. Zo’n ingrijpend besluit ging een grote meerderheid van de raad maandagavond een stapje te ver.

Eerst moet de straat veiliger worden gemaakt voor fietsers en voetgangers. Eenrichtingsverkeer op de Molenstraat is over vijf jaar bespreekbaar als dat (aantoonbaar) niet ten koste gaat van de verkeersdruk op de noordelijke singels.

Het verkeerscirculatieplan (vcp) dat in de laatste raadsvergadering van 2011 werd vastgesteld, kende een lange aanloop. De gemeente ging langdurig de stad in om de mening op te halen van burgers, ondernemers en andere belanghebbenden.

Grootste knelpunten in het vcp: de voorgestelde knip in de Zuidlus en het verkeersluw maken van de Molenstraat.

Wat het knippen van de Zuidlus betreft, bleven alleen de VVD en Burgerbelangen Enschede zich tot het laatst toe verzetten. Het college opteert voor een aanpassing, waarbij doorgaand verkeer van oost naar west niet meer mogelijk is (zie infographic). De automobilist die van west naar oost wil, kan zijn weg wel vervolgen.

Gevoeliger was de discussie over de Molenstraat. Ook omdat er vanuit het college bepaalde verwachtingen zijn gewekt bij de projectontwikkelaars in de Spoorzone. Die is min of meer een autoluwe Molenstraat beloofd, die vanaf 2016 te maken krijgt met eenrichtingsverkeer. En daar toonden veel fracties zich, op zijn zachtst gezegd, niet erg gelukkig mee.

Waarom nu al kiezen voor de instelling van eenrichtingsverkeer als we nog niet eens weten wat het effect hiervan is voor omliggende straten? Zelfs de VVD, toch een groot voorstander van een goed bereikbare binnenstad, was weinig te spreken over de handelwijze van het college. „Juridisch is het misschien allemaal wel goed geregeld. Maar er is wel degelijk voorgesorteerd”, oordeelde Diepemaat. Hij sprak van een inschattingsfout. „Naar onze partners is dit niet netjes. Maar we laten ons niet onder druk zetten.”

Ook Jurgen van Houdt (ChristenUnie) vond het ‘niet chique’ dat een aanpassing van de Molenstraat is opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst met de marktpartijen. Zo’n stap is pas aan de orde als de gemeente de doorstroming op de noordelijke singels heeft verbeterd. Tevreden toonde hij zich met het raadsbesluit. „Met dit statement kan de wethouder terug naar de projectontwikkelaar.”

Hoewel de PvdA-fractie ook kiest voor een pas op de plaats, kan de partij wel leven met eenrichtingsverkeer in de Molenstraat. George Hanna sprak de hoop uit dat het college al het mogelijke doet om in 2016 alsnog over te kunnen gaan tot deze maatregel.

Archief > 2011 > december