Molenstraat nog altijd ‘heet hangijzer’ - TCTubantia 29 november 2011

dinsdag 29 november 2011 14:56

ENSCHEDE - Eenrichtingsverkeer op de Beltstraat en de Zuidlus (achter V&D), daar kan de politiek wel mee leven. Anders ligt het met de Molenstraat. Om nu al te besluiten dat in 2016 ook deze straat wordt ingericht voor eenrichtingsverkeer, wat het college graag wil, dat gaat een meerderheid van de raad eventjes te snel.

Een ‘heet hangijzer’. Zo bestempelde Jurgen van Houdt (ChristenUnie) maandagavond in de stedelijke commissie het onderwerp Molenstraat. Die hoge temperatuur heeft twee belangrijke oorzaken. ‘Waarom zouden we nu moeten besluiten om over vijf jaar eenrichtingsverkeer te gaan invoeren op de Molenstraat’, vroegen CDA, SP, ChristenUnie, VVD en Burgerbelangen zich af. Irritatie was er ook over de toezeggingen die gedaan zouden zijn richting projectontwikkelaar. Een autoluwe Molenstraat is volgens de marktpartijen van groot belang voor het ontwikkelen van de Spoorzone. Waarbij een knip zelfs de voorkeur krijgt boven eenrichtingsverkeer.

Wethouder Marijke van Hees benadrukte dat de raad eerder heeft ingestemd met het ‘afbouwen van de verkeersfunctie’ van deze verbindingsstraat. Met die politieke opdracht heeft het college ook gesproken met de projectontwikkelaar. Maar, zo verzekerde ze de geïrriteerde fracties, uiteindelijk bepaalt de raad wat er gebeurt.

Opnieuw blijkt dat de discussie over het verkeerscirculatieplan (voor de binnenstad) niet los kan worden gezien van de eventuele aanleg van een Noorderval. De komst van zo’n noordelijke ontsluiting van het Kennispark staat hoog op het verlanglijstje van het college. Maar diverse fracties (o.a. D66, ChristenUnie, SP en CDA) vinden het nog te vroeg om daar nu een besluit over te nemen. Jeroen Diepemaat (VVD) pleitte voor een koppeling van de besluitvorming over de Noorderval en de Molenstraat. „We moeten niet ergens aan beginnen voordat je zeker weet dat het nodig is.”

Ook Eelco Eerenberg (D66) zit op die lijn. Voordat er maatregelen worden genomen in de Molenstraat moet er iets gedaan worden om de verkeersdruk op de noordelijke singels te verminderen. De maatregelen die het college daar nu voor bedacht heeft - andere afstelling verkeerslichten en aanpassing van opstelstroken in de Prinsessetunnel - zijn volgens de VVD een ‘doekje voor het bloeden’.

Alleen de PvdA en D66 willen op voorhand al wel instemmen met eenrichtingsverkeer in de Molenstraat. „Dat heeft niet te maken met autootje pesten. We moeten een klimaat creëren, waarbij het aantrekkelijk is om in de Spoorzone te wonen”, stelde George Hanna (PvdA).

Archief > 2011 > november