Motiemarktkooplui doen goede zaken - TCTubantia 1 november 2011

dinsdag 01 november 2011 20:27

Burgers vinden bij politici een enthousiast gehoor voor hun plannen en ideeën. Sommige raadsleden pakken die op en dienen over een week een motie in.

Het is weer eens een nieuwe manier om burgers en instellingen actief te betrekken bij de lokale politiek. Wat heet!Raadsleden winkelen deze maandagavond enthousiast en efficiënt op de eerste Motiemarkt in het stadhuis. De burgerzaal is even marktplaats. Als ware standwerkers brengen burgers en buitenlui op bevlogen wijze lumineuze ideeën en plannen aan de man. Zestien ‘ Motiemarktkooplieden’ hebben niet te klagen over klandizie en doen goede zaken.
Zoals de Enschedese MKB-afdeling. Die pleit voor een splitsing van het innovatiefonds in een apart Ondernemersfonds voor leden van het midden- en kleinbedrijf en ondernemingen in de hightechsector. Opdat de aandacht niet onevenredig veel uitgaat naar het Kennispark, met als gevolg dat het traditionele MKB ondersneeuwt. Het is keurig verwoord in een motie.
Voormalig PvdA-raadslid André Boersma draagt het college op om in alle openbare gebouwen het plastic gescheiden in te zamelen, zoals de gemeente dat ook van de burgers verlangt.
Willem Olde Riekerink springt vanuit een ludiek ingerichte Motiemarktkraam in de bres voor wajongers, gehandicapte jongeren met een uitkering. Vóór hem ligt een aantal speelgoedkoffertjes met prikkelende boodschappen. De belangrijkste: laat de wajongers niet door het ijs zakken en pas hun verhaal op tijd in in de gemeentelijke visie! Maxim van Luttikhuizen van de SP pakt de handschoen op en matcht met Olde Riekerink. Er wordt een overeenkomst getekend en als het goed is stelt de SP de kwestie komende maandag in het begrotingsdebat aan de orde. Er is een twinkeling in Olde Riekerinks ogen.
Er volgen meer matches op de uiterst geanimeerde Motiemarkt. D66 ‘adopteert’ het idee van het Landschapsfonds Enschede voor duurzaam beheer en ouderhoud van het buitengebied. Gerrit Meutstege en consorten starten deze avond met hun organisatie direct een charmeoffensief, inclusief ludieke acties. Boersma’s plasticinzameling wordt actief opgepikt door ChristenUnie en SP. De Boekelose Ondernemersvereniging vindt gehoor bij VVD, PvdA en Burgerbelangen. De club wil de reconstructie van de Beckumerweg (tussen slager Van der Peet en de Bleekerij) weer op de politieke agenda.
Naar voorbeeld van de Gronausestraat in Glanerburg. Kosten: 1,5 miljoen euro. De politiek wil een gefaseerde uitvoering. Meer aandacht voor duurzaam ondernemen wordt opgepakt door D66 en de ChristenUnie gaat zich hard maken voor een nieuw jeugdhonk in Zuid. Hiervoor presenteert de Vereniging Platform Aram een concreet plan. Een deel van het nieuwe clubgebouw aan de Vlierstraat kan worden omgebouwd en ingericht tot ontmoetingsplek voor jongeren in de zuidwijken.

Archief > 2011 > november