Gesloopte pand Sanders staat nog fier overeind in beeldkwaliteitsplan - TCTubantia 21-09-2011

woensdag 21 september 2011 13:33

Jurgen van Houdt, voorman van de ChristenUnie, wilde er gisteravond in de commissie Centrum niet al te veel woorden aan vuil maken. Maar bij de behandeling van het beeldkwaliteitsplan Spoorzone Middengebied kon hij het niet laten om te wijzen op een stevige blunder. Alsof er de afgelopen maanden niets is gebeurd aan de Molenstraat
wordt in dit plan nog vrolijk gesproken over het (mogelijke) behoud van de voormalige ijzergieterij Sanders. Een complex dat al lang en breed tegen de vlakte is. Aan de sloop van de voormalige machinefabriek ging een lange politieke discussie vooraf. Omdat behoud niet haalbaar was (technisch en financieel), stemde de raad uiteindelijk morrend in met sloop. Drie maanden geleden gingen ook de herkenbare witte voorgevels tegen de vlakte.

Groot was daarom de verbazing bij Van Houdt toen hij in het beeldkwaliteitsplan op diverse pagina’s impressies zag opduiken die aangaven hoe Sanders in het plan kon worden ingepast. Op pagina 51 valt zelfs te lezen, ‘dat de huidige dakverdieping omgebouwd mag worden naar een woonverdieping’. „ Slordig”, was zijn afgemeten oordeel. „ Ik wil het
meest actuele stuk. Het plan had gewoon aangepast moeten worden.” Behoudens de vaststelling dat het plan lang ter inzage heeft gelegen, kon wethouder Koomen geen verklaring geven voor deze blunder.

Archief > 2011 > september