Bijdrage ChristenUnie fasering ontwikkeling Usseleres

maandag 14 maart 2011 21:53

Dank u voorzitter. Het is bijzonder vanavond te praten over een belangrijke maar ook moeilijke stap in een historisch traject van jaren. Dan heb ik het niet alleen over de es op zich, maar ook over het besluitvormingstraject hierover. Want wie uit deze raad en het college was erbij in 1999?

Waar we allemaal bij waren was de behandeling van de bedrijventerreinenvisie Netwerkstad Twente. Het siert de wethouder dat hij met het in besluitvorming brengen van dit bestemmingsplan heeft gewacht op de resultaten van de bespreking van de bedrijventerreinenvisie. Daarnaast begrepen wij van mensen uit het gebied dat zij zich goed bij de planvorming betrokken voelen door de gemeente. Ook dat is een compliment waard.

Wij hebben met die bedrijventerreinenvisie ingestemd omdat hiermee de reeds lang door ons gekoesterde wens van regionale afstemming van de aanleg van bedrijventerreinen in vervulling is gegaan om zo onnodige uitgifte te voorkomen. Wij hebben hierbij een voorbehoud gemaakt m.b.t. de Usseleres, want ondanks deze visie houden wij grote twijfels over de noodzaak. Wij delen niet de overtuiging dat de Usseleres volledig nodig is.

De ChristenUnie wil met voorrang inzetten op een revitalisering van het havengebied, de ontwikkeling van het Kennispark en het invullen van de leegstand op bestaande bedrijventerreinen, voordat er overgegaan wordt tot de volledige bebouwing van de Usseleres. Ook vinden wij dat eerst de kop van de Marssteden moet worden uitgegeven. Dit project heeft veel minder infrastructurele kosten en bevat minimaal 5 ha. De gemeente heeft hier alles al aangekocht. Kan de wethouder aangeven wat de stand van zaken hiervan is?

Aan de andere kant, voorzitter staat onze stad voor een grote uitdaging waar wij de ogen niet voor kunnen sluiten. We hebben het vanavond ook over citymarketing, maar die mooie plannen en visies kunnen echt de prullenbak in als men geen werk in de regio heeft. Als je dan wel een baan in, pak en beet Den Haag, kunt vinden dan ben je gewoon weg, citymarketing of niet.

In onze stad zijn steeds meer mensen werkloos. Dat is de harde waarheid. We zullen onze stad economisch hogerop moeten brengen. Daar zullen we als overheid in faciliterende zin de juiste voorwaarden voor moeten creëren. De ChristenUnie kan in dat licht dan ook leven met fase 1B, dus uitgifte alleen in de zuidoosthoek. Temeer daar navraag bij de VBU heeft geleerd dat ook zij hiermee in kunnen stemmen. Afgelopen week zijn wij met de fractie ter plaatse geweest, dat werkt toch beter dan een plaatje op papier, en toen hebben we mogen constateren dat de zichtlijnen op deze wijze onaangetast blijven. Door hier te bouwen zal daarnaast de huidige verrommeling in dit gebied tegen worden gegaan. Tenslotte kan in de toekomst, na de evaluatie eind 2012, wellicht bebouwing van de daadwerkelijke es, waar wij geen voorstander van zijn en blijven, worden voorkomen.

Wij begrijpen dat we een herhaling van juridische procedures voorkomen door een bestemmingsplan in een keer aan te passen. Echter mag dit geen vrijbrief betekenen voor het uitvoeren van de volgende fasen, daar moet apart over besloten worden. Wij willen de ruimte om die fasen tegen te houden en dienen dan ook samen met de VVD een amendement in dat dit punt aan het voorstel toevoegt. Mocht dit amendement worden aangenomen, dan zullen wij instemmen met het bestemmingsplan, om ontwikkeling van fase 1B mogelijk te maken. Dank u wel.

Jurgen van Houdt, fractievoorzitter

Archief > 2011 > maart