Totaalvisie gevraagd om stadhuis ten dienste te stellen van Enschede - TCTubantia 21-02-2011

maandag 21 februari 2011 18:00

ENSCHEDE – Een monumentaal stadhuis als dat van Enschede vraagt om een breed gedragen toekomstvisie. Samen met de inwoners en experts moet de gemeente hiermee aan de slag gaan. Nog dit jaar dient er een stuk op tafel te liggen, waarin wordt aangegeven hoe het ‘ Huis van de Stad’ zijn waarde voor de bevolking kan behouden. Dat de toekomst van het stadhuis (weer) op de politieke agenda staat, is te danken aan een motie van de ChristenUnie.

Bij de behandeling van de Vastgoednota 2.0 wees deze oppositiepartij erop, dat het stadhuis al in 1986 de aandacht had van het toenmalige college. Door een ‘onvoldoende restauratie’, stelden B enWdestijds vast, en een serie interne verbouwingen was het oorspronkelijke karakter van het stadhuis verloren gegaan. Om verdere afbraak van die huisstijl tegen te gaan besloot de raad een totaalplan te laten maken. Ook werd er jaarlijks een bedrag opzij gezet om het stadhuis zijn oude stijl terug te geven. Ruim zestien jaar later ( eind 2002) was de oplevering van het Stadskantoor voor het college aanleiding om (opnieuw) een totaalvisie te laten ontwikkelen. Februari 2006 verscheen een visie, waarin architectenbureau IAA en Het Oversticht een analyse hadden gemaakt van de waarde van het stadhuis, een door Friedhoff ontworpen ‘Gesamtkunstwerk’. Drie jaar geleden besloot het college alle ambities in de ijskast te zetten. Met steun van onder meer PvdA, D66 en VVD is de CU erin geslaagd de discussie te heropenen. Een breed gedragen visie, waaraan ook burgers hun bijdrage kunnen leveren, kan een versnipperde aanpak tegengaan. Het werkbezoek aan Stockholm twee jaar terug toonde volgens de CU aan, ‘dat we serieus moeten en kunnen kijken naar de  mogelijkheden om het stadhuis te gebruiken ten dienste van de stad’.

Hierbij de motie:

‘Gesamtvisie op toekomst gesamtkunstwerk Stadhuis Enschede’

De gemeenteraad van Enschede, bijeen op 14 februari 2011, besprekende de Vastgoednota 2.0,

Constaterende dat

• Reeds in september 1986 B&W van Enschede constateert dat door een onvoldoende restauratie en beheer én een serie interne verbouwingen veel van het oorspronkelijke karakter van het stadhuis verloren is gegaan; het college wil een verdere afbraak van die ‘huisstijl’ tegengaan en daarom besluit men de raad voor te stellen om een totaalplan te maken en jaarlijks een bedrag te reserveren om langzamerhand het stadhuis weer de oude stijl terug te geven;
  • In december 2002 het college (als gevolg van de oplevering van het stadskantoor) besluit een totaal-visie voor het toekomstig gebruik van het stadhuis als bestuurscentrum uit te werken, incl. de raming van kosten en dekkingsmiddelen;
  • In juli 2005 het college van B&W beslist opdracht te geven tot het ontwikkelen van een visie op het toekomstig gebruik van het stadhuis en daarvoor € 50.000,- beschikbaar te stellen; het onderhoud aan het stadhuis op te schorten en een stuurgroep in te richten als opdrachtgever voor de visieontwikkelingen waarin zowel raad als college zijn vertegenwoordigd;
  • In februari 2006 een eerste visie verschijnt op het stadhuis, waarin door IAA en Het Oversticht een analyse van de waarde van het stadhuis wordt uitgewerkt. Deze visie krijgt vooral betekenis in het politieke debat over de aanpassingen van de raadzaal, maar geeft voorzetten voor de attitude die mbt het hele stadhuis nodig is.
  • In 2007, vooruitlopend op deze visieontwikkeling, de raadzaal wordt heringericht;
  • In 2007/2008 de Rijksdienst Monumentenzorg, Evelyne Merkx, Harry Abels en Het Oversticht oproepen om het stadhuis vanuit respect voor zijn kwaliteit op een verantwoorde wijze geschikt te maken voor de komende 75 jaar (en o.a. de ernstige aantasting die het vergadercentrum sinds de jaren 80 betekent voor het monument ongedaan te maken);
  • Bij de integrale afwegingen in april 2008 de raad het collegevoorstel volgt door de extra kosten die een verdere visieontwikkeling met zich meebrengen (ca. 3 ton) niet te honoreren en op latere momenten de raad niet (meer) wordt gevraagd om op basis van een samenhangende visie te investeren in de toekomst van het stadhuis;
  • In 2008 het college beslist om de visieontwikkeling, in het kader van de integrale afweging, on hold te zetten;
  • In december 2008 de overzichtstentoonstelling van Friedhoff en de uitgave van het boek over 75 jaar stadhuis alleen nog maar meer onderstrepen hoezeer een visie op de toekomst van dit bijzondere gebouw nodig is;
  • In de periode tussen 2006 en heden de aanpassingen van het stadhuis doorgaan, er interne verbouwingen plaatsvinden, onderhoud wordt gepleegd en wordt verhuisd zonder samenhangende visie maar met instemming van het vastgoedbedrijf;
  • In 2010 vanuit het college de wens wordt geuit om zijn huisvesting op de begane grond te lokaliseren;
  • Tijdens de commissiebehandeling van de vastgoednota de wethouder op vragen van de ChristenUnie aangeeft dat niet hij of het vastgoedbedrijf, maar de afdeling Huisvesting en Services over de toekomst van het stadhuis gaat;
  • In de voorliggende vastgoednota geen sprake is van een concrete visie op de toekomst van ons stadhuis;
  • We in onze stad zuinig met monumenten dienen om te gaan en zeker met dit – bij uitstek – meest markante rijksmonument van Enschede.

Overwegende dat

• Het stadhuis als onderdeel van het gemeentelijk vastgoed bij uitstek geschikt is om maatschappelijk rendement mee te bereiken;
  • Het van belang is dat Enschede ook de komende decennia beschikt over een goed onderhouden en functioneel stadhuis;
  • Een breed gedragen visie een versnipperde aanpak tegengaat en ervoor zal zorgen dat het stadhuis ook voor de toekomst haar waarde voor Enschede en haar bevolking zal behouden;
  • Het stadhuis dusdanig waardevol is voor de stad dat het de aandacht van zowel de raad als het college behoeft.
  • Het werkbezoek aan Stockholm heeft geleerd dat we serieus moeten en kunnen kijken naar de mogelijkheden die er zijn om het stadhuis te gebruiken ten dienste van de stad.

Draagt het college op om:

In 2011 – 25 jaar na het eerste besluit van B&W – de visie op de toekomst van het stadhuis van Enschede in gezamenlijkheid met de raad, inwoners en experts af te ronden en om te zetten in een (meerjarig) plan van aanpak; dit plan onderlegger te laten zijn van alle ontwikkeling. beheer, onderhoud en gebruik van het stadhuis.

ChristenUnie, Jurgen van Houdt

Archief > 2011 > februari