ChristenUnie op bezoek bij Syrisch-orthodox Klooster

zaterdag 19 februari 2011 23:08

De ChristenUnie is zaterdagmiddag met een grote delegatie op bezoek geweest bij het klooster St. Ephrem de Syriër in Glane. Hier hebben wij nader kennis gemaakt met de Syrisch-orthodoxe Kerk, de kerk van veel christenen die van oorsprong uit Turkije en Syrië komen. De bevlogenheid, gastvrijheid en wijze waarop integratie vorm krijgt maakten diepe indruk op Jan Westert, Esmé Wiegman en andere ChristenUnie-leden (waaronder Jurgen van Houdt en Wim Tekkelenburg)
Pater Saït uit het klooster verzorgde een rondleiding door het complex, dat ook een kathedraal (kerk), zalencentrum en begraafplaats omvat. Lijsttrekker in Overijssel, Jan Westert, Tweede Kamerlid Esmé Wiegman, en PS kandidaten, raadsleden en wethouders uit Twente kregen uitleg over de ontstaansgeschiedenis en liturgie.

In Twente woont het grootste deel van de leden van de Syrisch-orthodoxe Kerk in Nederland. In de jaren ’70 van de vorige eeuw zijn deze christenen gevlucht uit hun woongebied in Turkije, omdat verdrukt werden door de strijd tussen de Koerdische PKK en het Turkse leger. Ook uit Syrië kwamen vluchtelingen. Zij kwamen in de Twentse textielindustrie terecht. In Enschede, Hengelo, Oldenzaal en Rijssen staan kerkgebouwen van deze christenen.

Foto's: link

Archief > 2011 > februari