Gedragscode voor straatmuzikanten – Huis aan huis 4 februari 2011

vrijdag 04 februari 2011 17:40

ENSCHEDE - Elk werkdag leggen we een actuele kwestie voor aan een Enschedees gemeenteraadslid. Vandaag is dat Jurgen van Houdt (ChristenUnie).

De vraag: Het college wil dat de gemeenteraad zich uitspreekt wat er met de straatmuzikanten moet gebeuren. Wat is jouw mening?

Van Houdt: Het is leuk om een onderwerp te hebben waar we als raad een uitspraak over mogen doen, zonder dat het college hier al een standpunt over heeft ingenomen en deze met steun van de coalitiepartijen het wordt. Dat zien we wel meer bij dit college. Je kunt het zien als een zwaktebod, maar het is goed dat er op deze wijze meer ruimte wordt geboden aan de raad als hoogste orgaan van de gemeente.

Als onderdeel van het winkelend publiek heb ik eerlijk gezegd geen last van de straatmuzikanten. Ik vind het wel iets dat bij een grote stad, die wij zo graag willen zijn, past. Het aantal schijnt ook toe te nemen, dus blijkbaar worden de muzikale activiteiten door het winkelend publiek voldoende beloond. Ik kan me wel voorstellen dat het voor winkeliers en bewoners een ander verhaal is. Als je urenlang hetzelfde deuntje hoort is dat hinderlijk. Met de huidige regelgeving is er, als je dat zou willen, weinig tegen te doen. Onze APV kent geen bepalingen over tijdsduur of locatie.

We kunnen nu kiezen uit drie opties. Opnieuw reguleren via de APV, toepassen van de huidige regels, of het laten zoals het nu is. Nadeel van reguleren via de APV (waar, hoeveel en hoe lang) is dat iedereen die muziek wil maken, bijvoorbeeld op Koninginnedag of Bevrijdingsdag over een ontheffing moet beschikken. Daarmee beperk je de creatieve uitingen van anderen. Dit naast het feit dat het erg lastig is om te handhaven. In de tweede variant leggen we vast aan welke regels straatmuzikanten moeten voldoen. Hier geldt naast het feit dat het aanpassen van de APV veel ambtelijk werk kost, dat de handhaving eveneens bewerkelijk is. De derde variant, niets doen, laat de overlast voor degenen die dat zo ervaren in stand.

Het kiezen van een goede aanpak is dus lastig. Straatmuziek versterkt de levendigheid en de gezelligheid van de stad en mensen moeten zich creatief kunnen uiten. Aan de andere kant wil je ook tegemoet komen aan mensen die zich eraan storen. Wat ons betreft gaan we voor een vierde optie waarbij winkeliers en bewoners samen met stadsdeelmanagement en de muzikanten een gedragscode opstellen waarin ze gezamenlijk afspraken met elkaar maken over waar, hoeveel en hoe lang, waar ze elkaar vervolgens onderling op kunnen aanspreken. Dan zit je niet met het probleem van handhaven of een arbeidsintensieve APV aanpassing, maar organiseer je een mooie vorm van burgerparticipatie en leg je de verantwoordelijkheid bij de verschillende betrokkenen neer.

Archief > 2011 > februari