ChristenUnie Overijssel start verkiezingscampagne in Kampen

vrijdag 28 januari 2011 16:48

De ChristenUnie start haar provinciale verkiezingscampagne op zaterdag 5 februari in Kampen. Niet alleen lijsttrekker Jan Westert, maar ook de overige kandidaten van de top 10 en Tweede Kamerlid Esmé Wiegman komen daarvoor naar de oude Hanzestad aan de IJssel.

De ChristenUnie bezoekt Kampen niet alleen vanwege haar grote achterban in die gemeente. “Voor provinciaal bestuurders is het goed om de vernieuwende projecten, die onder andere daar in de provincie worden uitgevoerd met eigen ogen te zien”, zegt Jan Westert. “Kampen verandert van een geïsoleerde plaats in een gemeente met een centrale positie in Overijssel. De stad krijgt daardoor nieuwe kansen, die de ChristenUnie graag benut; zeker in samenwerking met Zwolle.”

De delegatie van de ChristenUnie wordt op het gemeentehuis ontvangen door burgemeester Koelewijn en wethouder Bert Boerman (beiden ChristenUnie). De partij is coalitieleider met twee wethouders in de gemeente. Wethouder Boerman geeft uitleg over twee voor Kampen ingrijpende projecten.

Het eerste project is IJsseldelta-Zuid, waarin vooral de bypass van de IJssel centraal staat. Deze nog aan te leggen zijtak van de IJssel moet Kampen in de toekomst beschermen tegen hoog water. Kampen combineert dit plan voor een hoogwatergeul met woningbouw, waterrecreatie en versterking van de agrarische sector.

Het project kenmerkt zich ook door de aanleg van de Hanzelijn, die Zwolle, Kampen, Dronten en Lelystad verbindt met Almere en van daaruit met onder meer Amsterdam. De lijn moet eind 2012 klaar zijn. Daarnaast wordt de N50 verbreed tot A50 en N307 tot N23. Deze infrastructurele aanpassingen vormen voor Kampen een belangrijke verbetering van haar ontsluiting.

Het tweede unieke project is de aardwarmte die in tuinbouwgebied de Koekoek wordt opgevangen. Daar wordt tot zo’n twee kilometer diepte geboord naar warm grondwater voor de energievoorziening van tuinbouwbedrijven. Die kunnen daardoor meer dan de helft besparen op aardgasverbruik, waardoor de CO2-uitstoot enorm vermindert. Tuinders, gemeente Kampen, provincie Overijssel en land- en tuinbouworganisatie LTO Noord werken intensief samen aan dit project. De delegatie bezoekt de familie Vahl aan de Hartogsweg om daar een boorlocatie te bezichtigen.

De politici worden na hun ontvangst op het gemeentehuis rondgeleid langs de verschillende projecten en lunchen in het nieuwe Stedelijk Museum. Vervolgens doen zij in zalencentrum De Hanzestad van 15.00 tot 17.00 uur mee aan een politieke discussie, waarbij zij vragen van het publiek beantwoorden. Alle burgers en andere geïnteresseerden zijn daarvoor welkom.

Archief > 2011 > januari