De vraag - Huis aan huis 21-1-2011 (Geef uw stem in de poll)

vrijdag 21 januari 2011 18:00

De zondagopenstelling van supermarkten wordt binnenkort gerepareerd. Wat is volgens jou de beste oplossing?

Het lijkt er inderdaad op dat steeds meer raadsleden die voor waren, nu naar ons standpunt neigen. Dat zou fantastisch zijn, maar we zijn er nog niet hoor. De sleutel zal liggen bij de PvdA, die samen met VVD, D66 en GroenLinks hiermee hebben ingestemd. Ik ben erg blij dat wij samen met de PvdA, een motie hebben ingediend om de gevolgen van dit raadsbesluit te evalueren. Deze evaluatie zal naar verwachting in Maart plaats gaan hebben en dan zal er hopelijk een nieuw besluit worden genomen.

Onze insteek blijft daarbij dat het een groot goed is dat mensen een dag rust mogen hebben. Dat is een verworvenheid. Rust en reflectie is goed voor onze stad, voor onze inwoners en voor onze samenleving. Wij missen die christelijke en sociale bevlogenheid bij dit college, om op één dag de noodzakelijke rust te brengen in onze samenleving. Het leven is toch al hectisch genoeg.

Heel Enschede daarbij tot toeristisch gebied verklaren is grote kolder. Het spijt me maar bij winkelcentra als Deppenbroek en Stroinkslanden gaat dit toch echt niet op. Lekkere promotie van onze stad hoor; onze toeristische waarde zit hem in onze prachtige supermarkten. Het in de Eerste Kamer aangenomen wetsvoorstel met een aanscherping van de toerismebepaling is er juist op gericht een vuist te maken voor de belangen van werknemers en kleine ondernemers. Het maakt van de winkeltijdenwet weer een socialere wet. Wij betreuren het dat dit college hieraan voorbij is gegaan en geen rekening mee heeft gehouden. Vanaf 1 juli 2012 zal zij dit sowieso moeten.

Het college gaf de raad één (drie dagen ervoor aangepaste) voorkeursvariant te kiezen. Als deze het niet werd dan werd een tweede het. Wij zijn voorstander van een derde variant, sluit gewoon weer de supermarkten op zondag! Dan is er geen sprake meer van oneerlijke concurrentie op welk terrein ook. Met deze variant wordt ook goed aangesloten bij het door een meerderheid van de werknemers, kleine winkeliers en de Enschedese bevolking gewenste behoud van de zondag als een bijzondere dag. Wij hebben samen met de SP een amendement opgesteld dat toen helaas geen steun van andere partijen kreeg, ook niet van het CDA. In maart hopelijk wel!

Jurgen van Houdt

Archief > 2011 > januari