Stop met gedogen - Huis aan Huis 12-01-2011

woensdag 12 januari 2011 16:53

ENSCHEDE - Coffeeshops mogen niet in een straal van 250 meter van een basisschool of voorgezet onderwijs staan. De regering wil dit verhogen naar 350 meter. Een goede ontwikkeling, vindt raadslid Jurgen van Houdt (ChristenUnie). “Dit is in elk geval 100 meter winst.”

Van Houdt: “Ik ben niet kapot van het gedoogbeleid. De overheid geeft hiermee een verkeerd signaal af: drugs zijn slecht voor je, maar we gedogen het wel. Binnen dat beleid is de verhoging met 100 meter wel een goede maatregel. In 2007 hebben we hier al aandacht voor gevraagd omdat in de nabije omgeving van coffeeshop Spitfire aan de Deurningerstraat twee basisscholen zaten. We hebben destijds afsproken dat de 250 meter regel geldt voor zowel basisscholen als voortgezet onderwijs. Dan geldt dit criterium ook voor de 350 meter regel.” In Enschede zou het betekenen dat vijf van de tien coffeeshops dicht moeten. “Fantastisch, laten we dat dan ook echt doen. Ik denk dat vijf coffesshops voldoende is om aan de vraag van de Enschedese gebruiker te voldoen.” Minister Opstelten is voorstander van een wietpas om drugstoerisme tegen te gaan. Enschedese coffeeshops zijn populair bij Duitse gebruikers. “Wij zijn er niet verantwoordelijk voor hoe Duitsters aan hun softdrugs komen. Maar zo’n wietpas kan wel weer een stap in de goede richting zijn. Ook om de criminaliteit te verminderen. Al blijft het gedoogbeleid. We moeten kappen met gedogen, kiezen voor minder coffeeshops, meer preventie en strak handhaven. Ik denk niet dat deze keuzes illegaliteit in de hand werkt. Vijf coffeeshops zijn voor Enschede meer dan voldoende.”

Archief > 2011 > januari