Antwoorden ChristenUnie verkiezingsmatrix – Huis aan Huis 24-02-10

woensdag 24 februari 2010 21:23

Hieronder de reactie van onze lijsttrekker, Jurgen van Houdt, op de 7 aan hem voorgelegde stellingen. Een weergave hiervan staat in de verkiezingsmatrix van de Huis aan Huis van woensdag 24 februari.

Wat moet er gebeuren met de Luchthaven Twente?

"Er moet liefst binnen anderhalf jaar een exploitant zijn. We zijn voor een duurzame doorstart, maar er mag geen gemeenschapsgeld bij. Als er geen exploitant wordt gevonden, kiezen we voor een alternatieve duurzame invulling van het gebied."

Wat is jouw standpunt ten opzichte van het aantal koopzondagen en de openstelling van supermarkten op zondag?

"We hechten aan de zondagrust. De gemeente heeft echter van het Rijk de mogelijkheid om een aantal supermarkten op zondag open te laten zijn. Maar voor ons is dat niet nodig. De koopzondagen mogen wat mij betreft ook naar nul. In elk geval zeker niet meer dan de twaalf die nu formeel geregeld zijn."

Wat is jouw speerpunt als het gaat om armoedebeleid?

"De overheid is het schild voor de zwakken. Er komen grote bezuinigingen aan, maar op armoedebeleid mag zeker niet verder bezuinigd worden."

Hoe zorg je ervoor dat er meer werkgelegenheid in Enschede komt?

"We moeten ons focussen op het MKB en toerisme. Daar zit veel werkgelegenheid. Je kunt wel gaan voor grote bedrijven, maar als die dan vertrekken betekent dat direct veel banenverlies."

Mogen de gemeentelijke belastingen omhoog om de gevolgen van de economische crisis op te vangen?

“Nee. Liever niet, een verhoging van de belastingen leidt tot een daling van de koopkracht met als gevaar een nieuwe economische recessie.”

Hoe wil je de leefomgeving van mensen verbeteren?

"Door als een goede rentmeester met de schepping om te gaan, dus het groen onderhouden. En liever bestaande gebouwen/huizen verbeteren dan de natuur steeds verder volbouwen. Verder ook geen zwerfafval, geen hondenpoep op straat en goede duurzame verlichting."

Hoe zorg je ervoor dat Enschede beter bereikbaar wordt?

"Door het betaald parkeren op zondag af te schaffen! Daarnaast inzetten op de fiets en het openbaar vervoer."

Archief > 2010 > februari