Verslag start verkiezingscampagne 1 februari

donderdag 04 februari 2010 21:14

Op 1 februari jl. is de verkiezingscampagne van de ChristenUnie Enschede van start gegaan. Op dit moment is de ChristenUnie met twee personen in de raad vertegenwoordigd. De wens is dat de komende periode deze fractie versterkt mag worden met een derde man: Wim Tekkelenburg.

Voor deze aftrap was als speciale gast Minister Eimert van Middelkoop uitgenodigd. Voorafgaand aan de openbare avond vond een diner plaats met de Minister, de burgemeester van Enschede (dhr. P. den Oudsten), enkele afgevaardigden van de locale en regionale ChristenUnie en tot slot ook een aantal inwoners uit Enschede die in verschillende werkvelden actief zijn (bijv. onderwijs en zorg).
Na dit diner volgde een afwisselende en inspirerende avond. De Minister liet zien dat vertegenwoordigers van de ChristenUnie een zeer stabiele factor in de landelijke en plaatselijke politiek kunnen zijn. Niet alleen in de oppositierol, maar juist ook als lid van een coalitiepartij die bestuursverantwoordelijkheid draagt.

Het argument ‘jullie zijn zo klein en daarom stem ik maar op een andere partij’, is in de praktijk gelogenstraft! Door politiek te voeren die is geïnspireerd op de Bijbel is de ChristenUnie een sociale partij, die opkomt voor de zwakken, alle burgers van Nederland respecteert en tot slot ook haar verantwoordelijkheid in het buitenland niet ontloopt. Dit laatste niet alleen als het gaat om de inzet van onze krijgsmacht maar ook in ontwikkelingssamenwerking.

De Minister is er trots op dat ‘zijn krijgsmacht’ op zoveel plekken in de wereld een bijdrage kan leveren aan stabiliteit. Deze inzet kan ook het eigen belang dienen: bijvoorbeeld het beschermen van economische belangen bij het bestrijden van piraterij. Wat betreft de luchthavenontwikkeling Twente vertelde de Minister dat deze luchthaven voor zijn ministerie tot ‘de geschiedenis’ behoort en dat zijn collega Minister Eurlings nu het aanspreekpunt is.

Na de pauze konden de ca. 100 bezoekers kennismaken met de nummer één van de lijst: Jurgen van Houdt. Hij blijkt ondanks zijn jonge leeftijd al de nodige politieke ervaring te hebben opgedaan.
Op de keuzemogelijkheid ‘olifant of kameleon’ gaf hij aan zich meer te herkennen in de olifant. Een politicus moet namelijk stabiel zijn, maar zeker ook over een dikke huid beschikken en niet elke keer van kleur veranderen, zoals een kameleon! Het dilemma ‘rood of blauw’ was ook snel opgelost. Er gaat niets boven ChristenUnie-blauw en het mag best wat minder ‘rood’ in Enschede.

Daarna vroeg Bernard Veldkamp (nummer 2 op de lijst) via een aantal stellingen de aanwezigen hoe zij over een aantal zaken zo hun gedachten hadden. Er was geen enkele draagvlak voor het uitbreiden van betaald parkeren in de binnenstad en ook vonden de aanwezigen dat het beter was om niet verder te bezuinigen op voorzieningen voor werkloze inwoners.

De avond werd afgesloten met een inspirerende speech van Jurgen van Houdt. Hij begon met een terugblik: wat heeft de ChristenUnie de afgelopen jaren bereikt. Er is bijvoorbeeld op diverse punten in de stad verbetering van de verkeersveiligheid gerealiseerd, op het stationsplein staat nu een mooie overdekte rijwielstalling en ook het steunpunt vrijwilligers past in dit rijtje.

De komende vier jaren wil de ChristenUnie Enschede zich richten op drie velden:
1. een dienstbare overheid: de overheid is er om criminaliteit en overlast tegen te gaan. Het gedoogbeleid is de CU een doorn in het oog.
2. een duurzame leefomgeving: bijv. verantwoord omgaan met de natuur en gebruik maken van duurzame energie.
3. een bloeiende samenleving: inwoners van Enschede moeten niet aan hun lot worden overgelaten. De CU zet zich daarom in voor jeugd en gezin, zorg en welzijn.
Deze punten zijn ook verder uitgewerkt in het verkiezingsprogramma. Na afloop kon onder het genot van een drankje nog wat worden nagepraat.

Archief > 2010 > februari