CDA en VVD in de min, SP naar vier zetels, PvdA de grootste

zaterdag 24 december 2005 15:31

Uit: Tubantia van zaterdag 24 december 2005

ENSCHEDE - CDA en VVD zitten zwaar in de min. Volgens de jongste peiling zakken beide partijen terug tot vijf raadszetels. Links heeft de wind mee. De PvdA staat nog steeds op forse winst, terwijl de SP afkoerst op vier zetels. Burgerbelangen lijkt zich enigszins te herstellen.

Een en ander blijkt uit een peiling van bureau I&O Research. Tweemaal per jaar vraagt I&O aan de Enschedese burgers wat hun politieke voorkeur is als er op dat moment gemeenteraadsverkiezingen zouden zijn. De resultaten van afgelopen najaar laten enkele opmerkelijke verschuivingen zien ten opzichte van de vorige peiling, van voorjaar 2005.

Opvallend is het verlies van CDA en VVD. Met name collegepartij CDA zakt steeds verder terug. De christen-democraten haalden bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2002 nog 18% van de stemmen, goed voor acht zetels. Volgens de laatste peiling houden ze er maar vijf over, een historisch dieptepunt.

Oppositiepartij VVD boekte afgelopen voorjaar nog een lichte winst: van zeven naar acht zetels. Maar een half jaar later moeten de liberalen alweer drie zetels inleveren.

Van de grote partijen scoort de PvdA veruit het best. De sociaal-democraten, traditioneel de grootste partij in het ‘rooie’ Enschede, zouden van tien naar achttien zetels gaan. Op basis van het onderzoek van I&O zou de PvdA zelfs een links meerderheidscollege kunnen samenstellen met GroenLinks en SP.

GroenLinks (drie zetels) wint weer wat terrein terug, maar wordt links ingehaald door de SP. Die partij, momenteel niet in de Enschedese gemeenteraad vertegenwoordigd, scoort bij de laatste peiling ruim 10% van de stemmen. Met vier raadszetels zou de SP in één klap de vierde partij van Enschede worden. Collegepartij Christenunie zakt van drie naar twee zetels. D66 blijft stabiel op één zetel.

Van de lokale partijen zou de Stadspartij (thans nog drie zetels) niet terugkeren in de raad. Ook collegepartij Burgerbelangen stond bij de vorige peiling op nul zetels. Maar de partij van wethouder A. Le Loux lijkt aan de betere hand: één zetel, voorspelt I&O.
In hun analyse wijzen de onderzoekers erop dat ook hier de invloed van de landelijke politiek duidelijk merkbaar is. ‘Zo hebben CDA, VVD en D66 in Enschede waarschijnlijk te lijden onder de geringe populariteit van het kabinet-Balkenende.’

Archief > 2005 > december