‘Bijstands migranten’ kosten vele miljoenen

dinsdag 18 oktober 2005 11:17

Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van dinsdag 18 oktober 2005

Door Ben Lensink

Fractievoorzitter B. Heeringa sneed deze kwestie gisteravond aan in de gemeenteraad. Wethouder T. de Weger zei de zorgen te delen en kondigde een diepgaand onderzoek aan. Tot voor kort zou niemand zich druk maken over deze ontwikkelingen. De CDA-leider doet dat nu wel, omdat de financiële risico’s van de bijstandskosten tegenwoordig geheel bij de gemeente van inwoning liggen.

‘Niet voor niets doen vele gemeenten, waaronder uitdrukkelijk ook Enschede, er alles aan om het aantal bijstandsgerechtigden te verminderen. Een dergelijke autonome groei betekent roeien tegen de stroom in. Verhuizing van een bijstandsgerechtigde van gemeente A naar Enschede, betekent verschuiving van een financiële last van gemeente A naar Enschede’, stelde Heeringa in z’n toelichting.

De CDA’er liet in een nadere toelichting weten dat Enschede niet het afvalputje van de regio mag worden. Hij wil ook uitgezocht hebben of de autonome toestroom van bijstandsgerechtigden wordt veroorzaakt omdat in Enschede nog veel goedkope huurwoningen voorradig zijn. ‘Het kan niet zo zijn dat wij mensen in de bijstand zo uitnodigen om hier naar toe te komen. De kleinere omringende gemeenten moeten ook maar een bijdrage leveren aan huizen in de sociale sector en voor starters.’

Voor Heeringa komen nu ook andere plannen als bijvoorbeeld gratis heroïneverstrekking in een ander daglicht te staan. ‘Het mag niet zo zijn dat dat verslaafden die van buiten Enschede komen, gaan denken: och, laten we hier ook maar gaan wonen. Mooi makkelijk.’

Volgens wethouder De Weger is er over de afgelopen twee jaar een overschot van 270 ‘bijstandsmigranten’. Er zijn 691 mensen van elders gekomen en 421 naar elders vertrokken. Het aantal van 270 baart de wethouder wel zorgen.

Archief > 2005 > oktober