Raadsfracties moeten weer met de billen bloot

vrijdag 09 september 2005 17:44

ENSCHEDE - De fracties in de Enschedese gemeenteraad moe­ten met de billen bloot: ze die­nen voortaan weer publiekelijk verantwoording af te leggen voor de besteding van de jaarlijk­se fractievergoeding. Althans, als het aan de PvdA en de ChristenUnie ligt. De raadsleden Ed Wallinga (PvdA) en Hadassa Meier (CU) zullen tijdens de raadsvergade­ring van 19 september een initia­tiefvoorstel indienen om de ver­antwoording van fractiegelden opnieuw verplicht te stellen.

Meer controle op besteding vergoeding

Uit: Tubantia van vrijdag 9 december 2005.

Het gaat daar bij om aanzienlij­ke bedragen. De PvdA-fractie (tien zetels) krijgt in totaal bij­voorbeeld 38.000 euro per jaar, 'eenpitters' als D66 en Burgerbelangen ruim zeven mille, drie-mansfracties als GroenLinks, CU en Stadspartij een dikke 13.000 euro, de WD bijna 25 en het CDA ruim 28 mille. PvdA' er Wallinga: 'Er zijn gesubsidi­eerde instellingen die er een moord voor zouden doen. En die moeten elke subsidiecent verantwoorden, de fracties in Enschede echter niet.'

In het verleden was het in En­schede goede gewoonte dat de fracties verantwoording afleg­den over 'de kosten gemaakt met het oog op het optreden zo­wel in als buiten de gemeente­raad'. Maar in 2002 besloot een krappe meerderheid die rege­ling aan te passen en de controle af te schaffen. Sindsdien is het aan de fracties zelf om te bepa­len of en hoe ze publiekelijk ver­antwoording afleggen over de besteding van dat geld. Enkele fracties publiceren een verant­woording, maar de meeste niet. 'En van controle is in het geheel geen sprake', aldus Wallinga.

De discussie over de uitgaven van fracties is weer actueel door het gerommel in een aantal ge­meenten, onder andere in Am­sterdam waar diverse raadsle­den en twee bestuurders wegens geknoei het veld moesten rui­men. Om dergelijke toestanden in Enschede te voorkomen wil­len PvdA en CU de fracties nu dus weer verplichten om finan­cieel verantwoording af te leg­gen, inclusief controle door de rekeningencommissie van de raad. Dat is geen vrijblijvende zaak, waarschuwt Wallinga al­vast. Fracties die uitgaven heb­ben gedaan die niet overeenko­men met de richtlijnen, moeten het geld terugstorten. 'Vertrou­wen is goed, controle is beter', al­dus de PvdA'er.

Archief > 2005 > september