Stemmen in een willekeurig stembureau

zaterdag 24 september 2005 17:23

Met de komende gemeenteraadsverkiezingen op D.V. dinsdag 7 maart 2006 in het vooruitzicht, zijn er plannen om de opkomst te stimuleren. Het Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties heeft vanuit een oogpunt van bestuurlijke vernieuwing voorgesteld, om kiezen op afstand mogelijk te maken.

Het doel is, om het stemproces in Nederland te vergemakkelijken door het uitbrengen van de stem minder plaatsafhankelijk te maken. Tot nu toe kreeg men de mogelijkheid om via een stemkaart op een stembureau in de directe omgeving van de woningen te stemmen.

Bij de verkiezingen voor het Europese parlement is in vier Nederlandse gemeente een experiment gehouden, namelijk in Assen, Deventer, Heerlen en Nieuwegein. Hoe de ervaringen van deze proef zijn, is tot heden niet uitgelegd. Naar eigen zeggen hebben de genoemde gemeenten goede ervaringen opgedaan zodat de proef ook bij het referendum voor de Europese grondwet is herhaald.

Enschede doet mee
In de raad van 19 september is als hamerstuk een initiatiefvoorstel door de raad aangenomen om hierin als gemeente Enschede mee te kunnen doen. Het stemmen in een willekeurig stembureau houdt in, dat de kiezer op de datum van de verkiezingen binnen de openingstijden zelf bepaalt in welk stemlokaal hij zijn stem uitbrengt. Stemgerechtigde kiezers krijgen tijdig in plaats van een stemkaart een op naam gestelde stempas thuisgestuurd.

Voor uiterlijk 1 oktober moest Enschede zich hebben “aangemeld” bij minister Pechtold om mee te kunnen doen. De bovengenoemde gemeenten hebben bij dit experiment per kiezer een kostenopgave gedaan variërend van € 0,08 tot € 0,69 per kiesgerechtigde. Dat deze omschakeling in dit stadium geld kost is duidelijk. Wat exact de kosten zijn is nog niet bekend. Vanuit het ministerie is toegezegd een vergoeding van € 0,10 per kiesgerechtigde inwoner. Bij aanmelding zou dit bedrag al in 2005 worden uitgekeerd.

Hoe de controle op het stembureau zal verlopen en de snelheid waarmee men bij binnenkomst ook daadwerkelijk kan stemmen, is nog onbekend. Het boek, samengesteld per stemdistrict, met namen en adressen ter controle van de stemkaart, zal dus verdwijnen. Als regelmatig voorzitter van een stembureau is ondergetekende zeer nauw betrokken bij de verdere ontwikkeling en kijkt daar met belangstelling naar uit.

Jan van der Graaf, fractievoorzitter

Archief > 2005 > september