Herstel CDA en VVD, PvdA valt iets terug

donderdag 26 mei 2005 17:47

Een en ander blijkt uit een pei­ling van het bureau I&O Re­search.

Lokalo's uit de gratie

Uit: Tubantia van donderdag 26 mei 2005

ENSCHEDE - Een half jaar geleden zaten ze nog zwaar in de min. Maar volgens de jongste opinie­peiling zijn CDA en WD weer op de weg terug. De liberalen staan inmiddels zelfs op een zetel winst. De PvdA verliest wat terrein, maar blijft veruit de grootste partij in Enschede.

Een en ander blijkt uit een pei­ling van het bureau I&O Re­search. Tweemaal per jaar vraagt I&O aan de Enschedese burgers wat hun politieke voor­keur is als er op dat moment ge­meenteraadsverkiezingen zou­den zijn. De resultaten van de peiling van dit voorjaar laten en­kele opmerkelijke verschuivin­gen zien ten opzichte van de vo­rige peiling, van najaar 2004. Opvallend is het herstel van CDA en VVD. Beide partijen doen het in de landelijke polls onverminderd slecht, maar win­nen in Enschede ten opzichte van de vorige peiling.

College­partij CDA haalde bij de gemeen­teraadsverkiezingen in 2002 nog 18% van de stemmen (goed voor acht raadszetels), maar zak­te vorig najaar naar een absoluut dieptepunt: 13% (vijf zetels). Met de verkiezingen van 2006 in aantocht krabbelen de chris­ten-democraten nu terug, naar 15% (zes zetels). Oppositiepartij VVD scoorde in 2002 17% (zeven zetels). Bij de vorige peiling was dat nog maar 15% (zes zetels). Maar een half­jaar later staan de liberalen in­eens op acht zetels (18%). De PvdA (2002: 25%) blijft met afstand de grootste partij, maar levert ten opzichte van de vorige peiling (44%) wel twee procent in. Dat is nog altijd goed voor achttien zetels: een enorme sprong ten opzichte van de hui­dige tien zetels.

Daarmee lijkt voorzetting van het huidige, 'bre­de' college volgend jaar niet voor de hand te liggen. De PvdA zou zelfs een links meerderheidscollege kunnen samenstellen. De SP, momenteel niet in de En­schedese gemeenteraad verte­genwoordigd, zakt iets terug, maar maakt nog steeds een goe­de kans om volgend jaar in de raad terug te keren. Vorig najaar scoorde de SP negen procent, goed voor drie zetels. In de jong­ste peiling is dat teruggelopen tot zes procent (twee zetels).

De lokale partijen zitten nog steeds in het verdomhoekje. Zo­wel Burgerbelangen Enschede (nota bene collegepartij, maar sinds de breuk in de fractie nog maar één zetel) als de Stadspar­tij (vier zetels) zouden volledig van het politieke toneel verdwij­nen. Als dat zo blijft, zou wet­houder A. Le Loux (Burgerbe­langen) volgend jaar dus op straat komen te staan. Collegepartij ChristenUnie zakt terug van drie naar twee zetels, net als GroenLinks. D66, thans één zetel, vertoonde vorig na­jaar nog tekenen van herstel (twee zetels), maar moet die 'winst' nu alweer prijsgeven.

Archief > 2005 > mei