'Kerk moet handschoen oppakken'

woensdag 11 mei 2005 23:54

ENSCHEDE - In vroeger tijden was de kerk het sociale vangnet in de maatschappij. Deze rol is steeds meer overgenomen door de overheid. Maar nu de verantwoordelijkheid steeds meer bij de burger wordt neergelegd, komt de kerk weer om de hoek kijken. Als het aan Hadassa Meijer van de ChristenUnie ligt althans.

Volgens haar biedt de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) met haar grote nadruk op mantelzorg juist voor kerken kansen. "Want kerken hebben een groot sociaal netwerk," zegt Meijer. "Als ChristenUnie willen we de kerken op hun verantwoordelijkheid wijzen en ze tevens laten zien waar de nood in Enschede is."

Op zich vindt Meijer het prima dat de mensen zelf verantwoordelijke worden voor hun zorg en dat mantelzorg belangrijker wordt. "Het is meestal geen probleem als mensen voor een korte tijd beroep doen op mantelzorg. De meeste mensen willen wel een potje eten koken voor een zieke buur. Maar wat gebeurt er als dit langdurig wordt? Dan wordt het een ander verhaal." In deze tijd van individualisering vindt het ChristenUnie raadslid dat de kerken de handschoen op moeten pakken en klaar moeten staan voor mensen die mantelzorg nodig hebben. "Kerken moeten niet op zichzelf gericht zijn, maar juist zichtbaar zijn in de maatschappij. Kerken moeten de noodzaak voelen om te laten zien waarvoor ze staan." Het evangelie handen en voeten geven dus. "Ik ken bijvoorbeeld een logeerhuis dat dat doet. In het weekeinde vangen zij gehandicapte kinderen op. Zodat de mantelzorgers even kunnen uitrusten. Zo houden de mantelzorgers het ook vol.

Veel is landelijk beleid en de gemeente moet het maar uitvoeren. Maar ik vind dat voor zulke initiatieven de gemeente Enschede een potje moet hebben om ze te ondersteunen."

Terug naar de kerken. Ongeveer een maand geleden konden vertegenwoordigers van de kerken, van reformatorisch tot evangelisch, kennismaken met de kansen die de WMO biedt en een presentatie volgen van de professionele stichting Present die in Zwolle actief is en haar werkgebeid ook naar andere plaatsen wil uitbreiden. "Zij heeft een netwerk tot haar beschikking met groepen uit kerken die een dagdeel praktisch willen helpen. De vraag komt vervolgens vanuit het maatschappelijk werk of een andere professionele instelling. En de stichting Present brengt dan vraag en aanbod bij elkaar."

Meijer geeft een voorbeeld. "Een bejaarde moet verhuizen maar heeft niet de mensen voor haar klaar staan om haar te helpen. Dan kan een bijbelstudiegroep haar helpen met schilderwerk, schoonmaken, de verhuizing zelf, noem maar op. In Zwolle heeft stichting Present een vliegende start gemaakt." Of dit initiatief ook in Enschede wordt omarmd weet Meijer niet. "Dat is de grote vraag. Ik weet dat hierover binnenkort vergaderd wordt. Als ChristenUnie hebben we de taak om kerken wakker te schudden en ze op hun verantwoordelijkheid te wijzen. En ook om kerken de mogelijkheden aan te bieden."

Maar Meijer wil overigens niet alleen de kerken bereiken met dit initiatief. "Nee hoor, als een damclub mensen wil helpen is dat natuurlijk prima. Het gaat er juist om dat dit initiatief breed in de maatschappij wordt gedragen. Christenen hebben toch niet het monopolie om mensen die zorg nodig hebben te helpen?"

Archief > 2005 > mei