Actie tegen verhoging huur zonder renovatie buurt Plein West Indie

maandag 02 mei 2005 23:50

ENSCHEDE - Bewoners van het Plein West-Indië en omgeving voeren actie tegen de komende huurverhoging. Zij willen niet meer betalen omdat de toegezegde renovatie van hun woningen nog steeds niet is begonnen. Verhuurder De Woonplaats zegt toe volgend jaar te beginnen.

Raadslid H. Meijer-Ytsma van de Christen-Unie, zelf woonachtig in de buurt, stelde deze ontwikkelingen aan de orde in de stadsdeelscommissie Noord. Zij wijst er op dat in 2003 verschillende instanties toezeggingen hebben gedaan aan de bewoners van het Plein West-Indië en omliggende straten als de Surinamelaan, Bonairestraat en Curacaostraat.

Wijkwelzijn en de gemeente zijn hun afspraken nagekomen. De Woonplaats heeft destijds toegezegd na de zomer van 2003 plannen te presenteren voor renovatie van woningen, die bijna honderd jaar geleden werden gebouwd. Omdat de renovatie nog steeds niet is begonnen, zijn huurders uit protest een handtekeningenactie begonnen tegen de komende huurverhoging.

Volgens De Woonplaats zijn er verschillende redenen voor de vertraging. 'Het is een zeer omvangrijke renovatie, waarbij we ook de omgeving betrekken', zegt B. Timmen, teamleider wonen van De Woonplaats. Zo wil de corporatie iets doen met het leegstaande schoolgebouw aan het Plein. 'Daarnaast moeten we prioriteiten stellen, vanwege beperkte menskracht en financiën.' De fusie tussen De Woonplaats en Volion, begin dit jaar, heeft ook voor vertraging gezorgd. 'In 2006 willen we daar daadwerkelijk aan de slag gaan.' Inmiddels is een zogenoemde 'quick scan' gehouden, naar de staat van de huizen. Overigens is volgens Timmen duidelijk met de buurt gecommuniceerd wat de redenen van de vertraging zijn.

Wijkschouw
In mei 2003 hebben verschillende instellingen en raadsleden een wijkschouw gehouden op het Plein West-Indië. Tijdens een bijeenkomst bij de voetbalvereniging Rigtersbleek zijn toen door een aantal instellingen toezeggingen gedaan. De gemeente beloofde het plein en het naastgelegen Kozakkenpark opnieuw in te richten. Dat is inmiddels gebeurd. Overigens heeft De Woonplaats daarvoor een grote financiële bijdrage geleverd. Wijkwelzijn is met initiatieven gekomen om contacten in de buurt te bevorderen: er zijn diverse gesprekken geweest, buurtbewoners hebben zwerfvuil verzameld en met kerst zijn gezamenlijke maaltijden gehouden, aldus Meijer.

Archief > 2005 > mei