College gaat de boer op voor behoud luchthaven

woensdag 22 december 2004 11:18

Uit: Tubantia van dinsdag 21 december 2004

Lobby bij ‘noabers’

ENSCHEDE - Het Enschedese college van B en W gaat de boer op om steun te verwerven voor een doorstart van de burgerluchthaven na sluiting van de militaire basis. In de loop van januari wordt gesproken met de colleges van de gemeenten Dinkelland, Hengelo, Oldenzaal en Losser.

Dat kondigde wethouder E. Helder gisteravond aan tijdens de vergadering van de gemeenteraad. Zoals gemeld hebben diverse buurgemeenten grote moeite met voortzetting van de burgerluchtvaart, met name vanwege de geluidsoverlast. De gemeenteraden van Hengelo en Oldenzaal hebben Enschede onlangs zelfs dringend verzocht om nog geen besluit te nemen en eerst een ‘brede maatschappelijke discussie’ over dit onderwerp in de regio te voeren.

R. Tenkink (GroenLinks) kon zich daar wel iets bij voorstellen: ‘Enschede de lusten, de buren de lasten’. Hij vond het dan ook niet vreemd dat de ‘noabers’ Enschede een ‘arrogante en autistische’ houding verwijten. Tenkink drong er daarom op aan de behandeling van het voorstel uit te stellen tot 31 januari. Hij kreeg daarin steun van D66.

Maar de overige fracties wilden van geen uitstel weten. Zij namen genoegen met de mededeling van Helder dat het college volgende maand hierover gaat praten met de colleges van de omliggende gemeenten. ‘Bestuurlijke naoberplicht’ noemde de wethouder dat.

Het voorstel van het college gaat uit van een doorstart van Enschede Airport Twente als een bescheiden commerciële luchthaven in combinatie met zakelijk vliegverkeer. Het vliegveld is in dat scenario straks zeven dagen per week geopend, van 06.00 tot 23.00 uur. Met uitzondering van GroenLinks en D66 stemde de raad hier gisteravond mee in, met name vanwege het economisch belang van de luchthaven.

Weekendvluchten

In een amendement van de coalitiepartijen spreekt de raad wel de uitdrukkelijke wens uit dat er, om de overlast zoveel mogelijk te beperken, op zaterdag en zondag pas vanaf acht uur ’s morgens wordt gevlogen. Keiharde garanties kon en wilde Helder niet geven, maar hij beloofde de wens van de raad wel ‘mee te nemen’ in de toekomstige onderhandelingen met de exploitanten.

In hetzelfde amendement spreekt de raad expliciet uit dat de gemeente Enschede geen structurele financiële bijdrage levert aan de exploitatie van de luchthaven.

Wethouder Helder noemde het besluit van gisteravond een eerste stap. ‘Maar daarmee zijn we er nog niet. We hebben nog een heel taaie wedstrijd te spelen.’

Archief > 2004 > december