Politieke crisis op nippertje voorkomen

dinsdag 30 november 2004 17:00

ENSCHEDE - Een politieke crisis is gisteravond op het nippertje voorkomen. De collegepartijen CDA en ChristenUnie dreigden met een breuk in de coalitie, als het voorstel over het homohuwelijk zou worden aangenomen. Onder die zware druk moest de PvdA bakzeil halen.
Een meerderheid van de raad besloot uiteindelijk om het voorstel op de lange baan te schuiven. PvdA-fractievoorzitter M. van Hees gaf na afloop toe dat deze kwestie haar fractie geen crisis waard was. De grote oppositiepartijen reageerden furieus.

CDA en ChristenUnie dreigen met breuk over homohuwelijk, PvdA haalt bakzeil

Uit: Tubantia van dinsdag 30 november 2004.

De grote oppositiepartijen reageerden furieus. VVD, GroenLinks en Stadspartij verweten de collegepartijen een principieel debat over de discriminatie van homo’s door bijzondere ambtenaren van de burgelijke stand (zogeheten ‘babsen’) onmogelijk te maken. ‘De vrijheid van meningsuiting en openbare discussie in een democratisch gekozen orgaan worden daarmee om zeep geholpen.’

Het draaide allemaal om een initiatiefvoorstel van GroenLinks dat erop neerkwam dat babsen van de gemeente Enschede voortaan niet langer zouden mogen weigeren om homostellen te trouwen. Dat voorstel werd gesteund door de PvdA en leek daarmee op een meerderheid in de raad te kunnen rekenen.

Maar op de valreep gaven de christelijke collegepartijen, CDA en ChristenUnie, te kennen dat het voorstel voor hen onacceptabel was. Ze dreigden de coalitie op te blazen, als het voorstel zou worden aanvaard. Zover wilde de PvdA het dus niet laten komen. Daarom kwam fractievoorzitter Van Hees met een noodgreep: namens de coalitie stelde ze voor om het initiatiefvoorstel van GroenLinks niet in behandeling te nemen. In plaats daarvan stelde ze voor om namens de raad de Tweede Kamer een brief te sturen met het verzoek om duidelijke regels hierover op te stellen.

‘Een zwaktebod’, brieste initiatiefnemer R. Tenkink (GroenLinks). Hij verweet de collegepartijen een fundamentele discussie uit de weg te gaan omwille van de lieve vrede binnen de coalitie. VVD-voorman G. Haisma hamerde op de scheiding van kerk en staat, zoals die in de Nederlandse grondwet is vastgelegd. Maar in Enschede is die volgens hem ver te zoeken. ‘Hier gijzelt de kerk de politiek.’

Uiteindelijk kwam er dus geen inhoudelijk debat. Het alternatieve voorstel van Van Hees werd aangenomen met 25 stemmen voor (de voltallige collegepartijen PvdA, CDA, ChristenUnie en Burgerbelangen, plus D66 en fractie Liedtke/Cegerek) en elf tegen (GroenLinks, VVD en Stadspartij).

Archief > 2004 > november