Wethouder De Weger moet diep door het stof

dinsdag 05 oktober 2004 14:50

Openlijke boetedoening

Uit: Tubantia van woensdag 5 oktober 2004

ENSCHEDE - Wethouder T. de Weger moest gisteravond heel diep door het stof. Onder zware druk van de gemeenteraad bood hij namens het college in het openbaar zijn excuses aan voor de 'onzorgvuldige' manier waarop met een aantal slachtoffers van de vuurwerkramp is omgesprongen.

De Weger (ChristenUnie) kreeg gisteravond van de gemeenteraad een zogenaamde 'motie van treurnis' aan zijn broek. De aanleiding: onlangs kwam via deze krant aan het licht dat slachtoffers van de vuurwerkramp die in de bijstand zitten, werden gekort op hun uitkering. De schadevergoeding die zij hadden gekregen voor blijvend lichamelijk en/of psychisch letsel werd in mindering gebracht op hun uitkering.

Vrijwel onmiddellijk na de berichtgeving in deze krant maakte het college daar met terugwerkende kracht een einde aan. Maar voor de gemeenteraad was daar de kous nog niet mee af. Verantwoordelijk wethouder De Weger moest gisteravond op het matje komen. PvdA-fractievoorzitter M. van Hees kwam met een motie van treurnis die door bijna alle fracties (inclusief CU) was ondertekend. Behalve door de Stadspartij, want die vond de motie 'eigenlijk nog te mild en te soft'. In zijn reactie trok De Weger het boetekleed aan. Hij zei de gang van zaken 'ten zeerste' te betreuren en nam namens het college de volledige verantwoording voor wat hij omschreef als een 'beoordelingsfout'. 'Dit had nooit mogen gebeuren, het spijt ons bijzonder.' Volgens De Weger was de zaak ten onrechte afgehandeld als een 'routinekwestie'. De behandelende ambtenaren hadden eerder bij het college aan de bel moeten trekken. Maar ook zelf had hij beter moeten opletten, gaf hij ruiterlijk toe. Zonder zich er verder in te verdiepen had hij het zogenaamde parafenbesluit getekend. Op aandringen van de raad beloofde hij alsnog persoonlijk zijn spijt te betuigen tegenover de mensen in kwestie. Uiteindelijk nam de raad genoegen met die openlijke boetedoening. Van Hees wilde er verder geen politieke consequenties aan verbinden. VVD-woordvoerdster A. Broekman probeerde namens de oppositie nog wel te stoken in de coalitie; zij vroeg of de motie moest worden gezien als een gele kaart voor de wethouder. 'We zijn hier bezig met politiek, niet met een potje voetbal', reageerde Van Hees kribbig.

Volgens De Weger is tot nu toe van zes mensen bekend dat ze zijn gekort op hun uitkering. Hij wilde niet uitsluiten dat er nog meer gevallen boven water zullen komen.

Archief > 2004 > oktober