VVD brengt alternatief voor E-pas

donderdag 22 januari 2004 21:37

Uit: Huis aan Huis Enschede van woensdag 14 januari 2004

ENSCHEDE – Jeroen Hatenboer komt met een alternatieve Enschede-pas op de proppen. Eind deze week maakt het raadslid zijn plan openbaar. Dit moet een commerciële pas mèt sociale componenten worden.

Wethouder Tymon de Weger zegt weinig geloof te hebben in het plan, “het kan nooit dezelfde voordelen bieden”, maar heeft Hatenboer wel de toezegging gedaan alle medewerking te verlenen voor wat betreft het verstrekken van verzamelde informatie omtrent de Enschede-pas. De Weger deelde maandag mee dat mensen die op 23 november 2003 over een geldige Enschede-pas beschikten hun pas alsnog gratis kunnen verlengen tot 23 november van dit jaar.

“Het is een hele goede oplossing”, zegt Isa Sümer van de PvdA. “Dit was min of meer onze opzet.” Het raadslid diende in december een motie in omdat hij het niet eens was met de gang van zaken. “We waren wel akkoord dat de pas met ingang van 1 januari 2005 zou worden beëindigd, maar de mensen moeten wel de gelegenheid hebben om tot eind dit jaar gebruik te maken van de pas. Ik heb er absoluut vertrouwen in dat De Weger ook met een structurele oplossing komt.” Sümer wil dat kortingen op het lidmaatschap van een sportvereniging of de bibliotheek, toegang tot zwembaden en schoolreisjes ook na 2005 gehandhaafd blijven.

De VVD van Hatenboer ondersteunde de motie van Sümer niet. “We waren het eens met het bestuur van de Stichting Enschede-pas dat het te risicovol is om verplichtingen aan te gaan zonder ze echt te kunnen invullen.” Bij de stichting werkt intussen niemand meer. Hatenboer: “De gemeente heeft ju zelf de werkzaamheden naar zich toegehaald. Dat gaat extra geld kosten.” Die mening deelt Tymon de Weger niet: “De middelen zijn er wel, want de bezuiniging gaat pas in 2005 in.” Wat de structurele oplossing betreft zoekt hij naar een systeem dat zinvol is voor minima met passende uitwerkingskosten. En: “Het wordt beperkt tot gezinnen met kinderen.”

Archief > 2004 > januari