Nieuwsbrief 3-8

zaterdag 15 november 2003 00:42

Nieuwsbrief ChristenUnie Enschedenovember 2003 - jaargang 3, nummer 8Inhoud: Algemeen overleg
 Vliegbasis en luchthaven Twente
 Aanpassingen stadskantoor
 Ontwerp-bestemmingsplan Roombeek
 Naar een gekozen burgemeester?
 Fractie zoekt medewerker
 Bekijk regelmatig onze website
 Agenda fractie ChristenUnie
 Colofon

Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede

november 2003 - jaargang 3, nummer 8

Inhoud:

 Algemeen overleg
 Vliegbasis en luchthaven Twente
 Aanpassingen stadskantoor
 Ontwerp-bestemmingsplan Roombeek
 Naar een gekozen burgemeester?
 Fractie zoekt medewerker
 Bekijk regelmatig onze website
 Agenda fractie ChristenUnie
 Colofon

Algemeen overleg

Afgelopen week hebben we als Gemeenteraad voor het eerst een algemeen overleg gehad. Dit was een middag waarin alle pijlers van de Programmabegroting worden besproken. Een heel inspannende middag waarin veel onderwerpen aan de orde zijn geweest. Ik wil u hier een aantal noemen met de standpunten van de ChristenUnie. Gezien het feit dat ik het woord heb gevoerd over de pijler Sociaal en Economie zullen de onderwerpen daar over gaan.

Gehandicapten
Tot voor kort was het mogelijk om als gemeente jonge, zwaar gehandicapten een steuntje in de rug te geven. Onder het kabinet Balkenende 1 werd dit verboden. Wij vroegen ons af of dit ook nog gold onder Balkenende 2. Jammer genoeg blijkt dit wel het geval te zijn. Anders hadden wij overwogen om een motie in te dienen om dit alsnog mogelijk te maken.

Declaratiefonds
Een ander punt, waar we onze vraagtekens bij hadden, is het afschaffen van het declaratiefonds. Het declaratiefonds houdt in dat mensen die op of rond het minimum leven de kosten van het schoolreisje kunnen declareren bij de gemeente. Wij hebben wethouder Tymon de Weger gevraagd om het deel van de schoolreisjes in stand te houden. De wethouder heeft na een amendement van de PvdA toegezegd om hieromtrent met nadere voorstellen te komen.

Wet Werk en Bijstand
Verder hebben we het gehad over de Wet Werk en Bijstand (men noemt dit ondertussen ook wel de Wet Water en Brood). Hierbij zien we ons als gemeente en daarmee ook als ChristenUnie voor een aantal moeilijke vragen geplaatst. Er moet bezuinigd worden, en vooral de minima krijgen de zwaarste klappen. Dit is vooral landelijk beleid, dat we als gemeente moeten uitvoeren. Voor een deel kan de gemeente proberen het leed te verzachten. Dat wil de ChristenUnie graag en wij steunen het college dan ook van harte in haar opstelling: de bezuinigingen zoveel mogelijk spreiden zodat niet één groep de dupe wordt, en waar mogelijk de minima ontzien.

Kwijtschelding
Dit zien we terug in de kwijtschelding. Het college heeft ons voorgesteld om de afvalstoffen heffingen voor minima in vijf jaar tijd af te bouwen tot bijna nul. Dit houdt in dat de minima komend jaar maar 80% van het verschuldigde bedrag hoeven te betalen. Het jaar daarop weer 20% korting krijgt op die 80% en ga zo maar vijf jaar door. Dit hebben wij als ChristenUnie van harte ondersteund.

Hadassa Meijer-Ytsma, raadslid
h.ijtsma@enschede.nl

Vliegbasis en Luchthaven Twente

Nu door de meerderheid van de Tweede Kamer is besloten om de Vliegbasis op termijn te sluiten, wordt het zaak de schade welke hierdoor ontstaat te overzien. Daarvoor moet Enschede nu in goed overleg met de Regio Twente, de Netwerkstadgemeenten Almelo, Borne, Hengelo afspraken maken, welke leiden tot compensatie van de teruglopende werkgelegenheid. Daarnaast zetten alle betrokken partners zich in om de door Den Haag gedane toezegging, dat tot zeker 2016 de burgerluchthaven Twente “in de lucht gehouden” wordt. De IATA-status van Enschede Airport Twente geeft snelheid in de afwikkeling van luchtvracht, doordat de inklaringsfaciliteiten van de douane niet op Schiphol, maar in Enschede kunnen plaatsvinden.

Werkgelegenheid
Het is teleurstellend dat er vanuit het Ministerie van Defensie uitsluitend is gekeken naar de taakstelling van de in het regeerakkoord opgenomen bezuinigingen. Minister Kamp vermeed ook maar de indruk te wekken, dat hij bereid was om interministerieel mee te denken aan een voor Enschede en de regio zo noodzakelijke oplossing ten aanzien van de werkgelegenheid. De toegezegde mogelijke medewerking voor het personeel van de vliegbasis lijkt ons een niet meer dan vanzelfsprekende en binnen de arbeidsverhoudingen normale plicht van de overheid als werkgever. Voor het overige verlies van werkgelegenheid bij aanverwante bedrijven en instellingen was vrijwel geen begrip. Ook voor het voorstel om de vliegbasis als onderhoudsbasis open te houden was geen enkel gehoor. Tijdens de behandeling van de begroting in de vaste kamercommissie voor Defensie, waarbij ik persoonlijk samen met mijn vrouw aanwezig ben geweest, bleek snel dat het besluit al bij voorbaat vast stond. De totale ingezette lobby heeft voor de delegatie van uit Enschede geen effect gehad. Twente zou dicht.

Omliggende gemeenten
Uit recente berichten hebben wij kunnen opmaken, dat de omliggende gemeenten op verschillende manieren hebben gereageerd. Nu de totale oppervlakte van de Vliegbasis op termijn beschikbaar komt, is het zaak hiervoor een goed afgewogen bestemming te zoeken mocht ook de burgerluchtvaart verdwijnen. Dit overleg dient in eerste instantie plaats te vinden met de provincie Overijssel en de gemeente Enschede om te voorkomen dat er verkeerde beslissingen worden genomen. De claim welke door de burgemeester dhr. Mans is neergelegd heeft nogal wat commotie veroorzaakt, als zou vanuit Enschede onterecht zijn geopereerd. We hebben bewondering voor de wijze waarop onze burgervader en de diverse medestanders hebben “gestreden” om de voor Enschede zo belangrijke werkgelegenheid in stand te houden. Wij zijn van mening, dat de gevolgen van de sluiting voor het grootste deel een aangelegenheid is van Enschede en ook door ons moet worden overzien en dat zo goed mogelijk aan een economische en planologische oplossing moet worden gewerkt.

Weekendvluchten
We gaan er voorlopig vanuit dat wij als gemeente Enschede in samenspraak met de provincie een voor de regio goede, haalbare en efficiënte oplossing zal worden gezocht en gevonden waarin alle partijen zich kunnen vinden. Wanneer voor het behoud van de luchthaven Twente een verstrekkende oplossing zal worden aangedragen, dienen we ons daar op te beraden. Zeker wanneer het ertoe zou kunnen leiden dat in de voorstellen het invoeren van weekendvluchten wordt opgenomen. Nu de provincie heeft aangegeven het voortouw voor de verdere ontwikkeling te willen nemen, lijkt het ons voor de hand liggen dat wij daar een belangrijke bijdrage in kunnen en moeten leveren.

Natuurgebied
Het behoudt van de ruimte als natuurgebied is, net als tot nu toe, verzekerd bij het behoud van de Luchthaven. Hiermee kunnen zeker ook de natuur- en milieuorganisaties zich vinden. Er zijn reeds plannen om de ruim 100 ha op te nemen in het te creëren Landschapspark, waarin een belangrijk deel van het natuurgebied ten noorden van Enschede is opgenomen. De lobby welke daarvoor is ingezet heeft ook een positieve reactie gekregen bij de presentatie in de raadscommissie Fysiek. Daar werd met licht- en geluidsbeelden een indruk gegeven van de bijzondere aard van de omgeving. Met spanning wachten wij de verdere ontwikkeling af, waarbij wij ons hebben voorgenomen alles voor zover dat in ons politieke vermogen ligt bij te dragen aan een oplossing.

Jan van der Graaf, fractie voorzitter,
j.vd.graaf@enschede.nl

Aanpassingen Stadskantoor

Afgelopen weken is er enige commotie ontstaan over de aanpassingen voor het nog vrij nieuwe Stadskantoor aan de Hengelosestraat. Begrijpelijk als er na ruim twee jaar al voor € 3 miljoen aangepast moet worden. Eind vorig jaar is er een krediet van € 1,1 miljoen gevraagd en verkregen voor allerlei zaken als het herstel van de draaideur en aanpassingen van het koelvermogen van de installatie. Helaas twee missers, die niet hadden mogen plaatsvinden. Echter, de oorspronkelijke bouwkosten zijn niet overschreden. Op zich mag dat al een wonder heten, dat bij een zo’n groot ingewikkeld gebouw voor vrijwel de oorspronkelijke begroting is gebouwd. Dat is te danken aan de bouwleiding onder verantwoordelijkheid van oud-wethouder Rinus Althof.

Noordmolen
Tijdens de bouw bleek er een extra post te komen van ongeveer € 3 miljoen. Een gedeelte van de ambtenaren zou in het gebouw De Noordmolen gehuisvest blijven. Toen is na onderzoek besloten deze ambtenaren toch in het Stadskantoor te huisvesten. En dat is achteraf een misrekening geweest. Al vrij snel bleek, dat dit niet mogelijk was en werd een gedeelte van de Noordmolen weer in gebruik genomen. In reactie op de vuurwerkramp kwam er een roep om meer controle, waardoor het personeel uitgebreid werd. Ook een oorzaak, dat de Noordmolen weer in gebruik genomen moest worden.

Flexplekken
Nu blijkt inderdaad op sommige afdelingen in het Stadskantoor de indeling niet te bevallen. Daardoor moeten er aanpassingen komen. In feite ten gevolge van verandering van inzichten. Met name gaat het hier om de zogenaamde flexplekken en de spreekkamers. Doordat het gebouw vele verdiepingen heeft en vrij groot is, praat je al snel over grote bedragen. Overigens gaat het restaurant niet naar een hogere verdieping, de huidige publiekbalies gaan niet verdwijnen en wordt het Stadskantoor tijdens verbouwingen niet gesloten. Dit in tegenstelling op wat ten onrechte in een artikel in de Twentse Courant Tubantia werd gesuggereerd. Het besluit over deze verbouwing moet in de commissie en de raad nog aan de orde komen.

Pier Datema, raadslid
p.datema@enschede.nl

Ontwerp-bestemmingsplan Roombeek

Het bestemmingsplan Roombeek nadert zijn eindfase. Alle verschillende onderdelen hebben nu een plek in het plan gekregen, zoals die in het ontwikkelingsplan Roombeek waren opgenomen. Inmiddels is er een hoorzitting gehouden waarin de direct betrokken bewoners van aanliggende panden, de ondernemers en verschillende organisaties en verenigingen de gelegenheid hebben gekregen om hun visie op de plannen te geven.

Appartementen Lonneker Spoorlaan
In de raadscommissie is veel aandacht uitgegaan naar de geplande appartementen achter de oorspronkelijke vestiging van automaterialen Het Oosten. Het nog bestaande bebouwing van Het Oosten is overigens in het totale plan is opgenomen. De eigenaar van dit complex heeft een plan ontwikkeld, dat in de lijn ligt van de verdere bebouwing langs de Lonneker Spoorlaan. Deze laan volgt het tracé van de voormalige spoorlijn, zoals menige oud-inwoner van Enschede zich nog zal herinneren.

Markante bebouwing
Deze bebouwing voorziet in een complex van appartementen in drie en vier bouwlagen op een 80 cm boven het maaiveld liggende begane grond vloer. Aansluitend aan deze markante bebouwing aan de singel zal de overige bebouwing langs deze Lonneker Spoorlaan bestaan uit grondgebonden eengezinswoningen op een zelfde 80 cm hoge plint. Waar bij de appartementen een parkeergarage is voorzien, bestaat bij deze woningen de mogelijkheid een half verdiepte garage te realiseren. De bouwbreedte van de woning, de indeling en de architectuur, waaronder de dakhelling en de gootrichting, inclusief kleurkeuze van de materialen, zijn in belangrijke mate vrij te bepalen door de toekomstige eigenaren. De grote afwisseling welke de architectonische oplossingen mogelijk maken zullen voor een grote verscheidenheid van woningtypen zorgen tegenover de te realiseren Lonneker Bleek als binnenstedelijke groenvoorziening. De bereikbaarheid voor de auto wordt uitgevoerd vanaf de achterzijde van de woningen.

Aan problemen tegemoetgekomen
Tijdens de hoorzitting bleek dat enkele direct aanwonenden problemen hebben met de ontwikkeling van het appartementencomplex. De gemeentelijke Dienst Stedelijke Ontwikkeling en Beheer (DSOB) is daarin voor een belangrijk deel tegemoet gekomen. De ingang van de parkeergarage wordt in noordelijke richting verlegd en aan de kant van de Lasondersingel komt een appartement te vervallen. Hierdoor ontstaat een bouwhoogte, die overeenkomt met de bouwhoogte van de daarachter in lijn te bouwen eengezinswoningen.

Vloerverlichting
Aan de oostkant zullen de terugliggende galerijen met vloerverlichting in plaats van plafondverlichting worden uitgerust. Dat is nodig om neerwaartse lichtstraling te voorkomen. In het plan is verder opgenomen, dat de achtergevel van schuin geplaatste lamellen wordt voorzien, waardoor de privacy voor de omwonenden gegarandeerd wordt. Met bewoners dienen harde afspraken te worden gemaakt om deze lamellen ook in de toekomst te handhaven. De plannen sluiten aan de singel wat betreft de zichtlijn goed aan op de “Wachters van Roombeek”, welke inmiddels internationale bekendheid hebben gekregen.

Instemming
Met grote betrokkenheid is door het Projectbureau Wederopbouw aan deze plannen gewerkt. Ze hebben de instemming van het merendeel van de raadscommissie Wederopbouw. De vervolgprocedure is gestart, waarbij het bestemmingplan definitief kan worden gemaakt.

Jan van der Graaf, fractie voorzitter,
j.vd.graaf@enschede.nl

Naar een gekozen burgemeester?

Naar aanleiding van een notitie van de kersverse D66-minister Thom de Graaf is de discussie losgebarsten over de gekozen burgemeester. Tot nu toe wordt de burgemeester benoemd door de Commissaris van de Koningin, gehoord een vetrouwenscommissie uit de gemeenteraad. Als het aan het kabinet-Balkenende ligt, mogen de burgers vanaf 2006 hun eigen burgemeester gaan kiezen. De ChristenUnie, toch vaak beschouwd als het staatsrechtelijke geweten van ons land, heeft hier zo zijn bedenkingen bij.

ChristenUnie bijeenkomst
Onlangs bezochten Pier Datema, Hassa Meijer en ondergetekende een bijeenkomst van de ChristenUnie over de burgemeestersverkiezingen. Behalve diverse ChristenUnie burgemeesters, wethouders en raadsleden was daar ook Tweede Kamerlid Arie Slob aanwezig. Bedoeling was de Kamerfractie te voeden met argumenten en inzichten vanuit de partij. Burgemeester Andries Heidema van Neder-Betuwe en Arie Slob hielden een inleiding. Zij stonden stil bij de gevolgen, die een rechtstreekse verkiezing van de burgemeester zal hebben. Want die zullen nogal ingrijpend blijken te zijn, doordat de gekozen burgemeester tegenover de gemeenteraad een nogal sterke machtspositie gaat innemen.

Ongezonde machtsverhoudingen
Het gevaar bestaat, dat er daardoor ongezonde machtsverhoudingen gaan ontstaan. De kiezers zullen burgemeesters vooral om hun mediabekendheid gaan kiezen. De verkiezing van filmster Arnold Schwarzenegger tot gouverneur van Californie is daarvan het schrikwekkende voorbeeld. Wij kennen in Nederland nu juist uitgebalanceerde verhoudingen in het openbaar bestuur. Tegenover de gemeenteraad als volksvertegenwoordiging, staat een college dat de uitvoering van het dagelijks bestuur verzorgt. Dat college is verantwoording schuldig aan de gemeenteraad, die op zijn beurt weer door de kiezers wordt afgerekend bij de verkiezingen. In het nog maar net ingevoerde duale stelsel is de positie van de gemeenteraad juist versterkt, en terecht. Dat nieuwe evenwicht dreigt door een sterke, zelfstandig gekozen burgemeester drastisch verstoord te worden.

Collegiaal bestuur
In ons land kennen we al vanaf de Middeleeuwen een traditie, waarbij de macht niet bij een enkele persoon wordt gelegd, maar bij een college van bestuurders. Dat collegiale bestuur van meer personen (vroeger de 'vroede vaderen', later schout en schepenen, daarna meerdere burgemeesters en nog later het college van burgemeester en wethouders) is uit een oogpunt van spreiding van macht heel belangrijk. Want als christelijke partij weten we als geen ander dat de mensen altijd geneigd zijn tot allerlei kwaad, waarvan machtsmisbruik er een is. Als ChristenUnie zijn we dan ook meer te porren voor een systeem, waarbij de burgemeester net als de wethouders worden gekozen door de gemeenteraad. Dat doet veel meer recht aan gezonde verhoudingen in het gemeentebestuur, waarbij het afleggen van verantwoording goed is geregeld.

Dogma
De rechtstreekse verkiezing van de burgemeester is langzamerhand een dogma geworden, waarover geen zinnige discussie meer mogelijk lijkt. Als de burger maar rechtstreeks kan kiezen, dan komt alles vanzelf goed, zo lijkt het wel. Gelukkig is de Haagse PvdA-fractie nog sterk aan het denken aan een verkiezing vanuit de gemeenteraad. Het lijkt me verstandig, wanneer de ChristenUnie zich bij dat gezonde standpunt aansluit. Dan blijft bovendien het vak van wethouder de moeite waard. Want om ondergeschikt te raken aan een rechtstreeks gekozen burgemeester, haalt het hele collegiale bestuur onderuit, wat in Enschede op dit moment nu juist zo goed werkt.

Tymon de Weger, wethouder
t.d.weger@enschede.nl

Fractie zoekt medewerker (m/v)

De fractie van de ChristenUnie Enschede is op zoek naar een enthousiaste fractie medewerker (m/v) voor 8 á 12 uur per week.
Je vindt de complete advertentietekst op onze website www.enschede.christenunie.nl.

Bekijk regelmatig onze website

Op www.enschede.christenunie.nl vindt u een schat aan informatie over de activiteiten van de fractie, de wethouder en het bestuur van de ChristenUnie in Enschede. Maar ook gebedspunten en informatie over de verkiezingsuitslagen en het laatste nieuws. We houden de website voortdurend actueel.

Surf regelmatig naar www.enschede.christenunie.nl en blijf op de hoogte van ons werk.

Agenda fractie ChristenUnie Enschede

 donderdag 11 December 2003: Openbare fractievergadering ChristenUnie, kamer 73 stadhuis (aanvang: 19.30 uur)
 maandag 15 December 2003: Raadsvergadering, in het stadhuis (aanvang 19.00 uur)

Colofon

De Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede is een uitgave van de gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie in Enschede.
De Nieuwsbrief verschijnt tien keer per jaar.
© Overname van artikelen met bronvermelding toegestaan.
Aanmelden / afmelden (gratis) abonnement
Vul eenvoudig uw email-adres in op onze website www.enschede.christenunie.nl in de rubriek Nieuwsbrief, rechtsonderaan op de startpagina.
Archief Nieuwsbrief
De verschenen Nieuwsbrieven zijn te vinden op internetpagina van de fractie: www.enschede.christenunie.nl

Telefoon en email

Fractie