Meer hoop zonder dope

dinsdag 23 september 2003 21:19

Woensdag 17 september bezocht Yvette Lont, deelgemeenteraadslid van Amsterdam Zuidoost de ChristenUnie in Enschede. Zij is initiatiefneemster van de landelijke actie "Meer hoop zonder dope" van de ChristenUnie. In een openhartig gesprek met raadsleden en wethouder bespraken we deze actie in relatie tot de mogelijke medische heroineverstrekking in Enschede.

Woensdag 17 september bezocht Yvette Lont, deelgemeenteraadslid van Amsterdam Zuidoost de ChristenUnie in Enschede. Zij is initiatiefneemster van de landelijke actie "Meer hoop zonder dope" van de ChristenUnie. De avond daarvoor trad Yvette op bij Andries Knevel in het tv-programma Het Elfde Uur (EO). In een openhartig gesprek met raadsleden en wethouder bespraken we deze actie in relatie tot de mogelijke medische heroineverstrekking in Enschede.

We konden vaststellen dat we het hartgrondig eens zijn over wat het doel moet zijn van verslavingszorg: de mens achter de verslaafde helpen en blijvend inzetten op afkicken van de verslaving. Op landelijk stelt de ChristenUnie terecht de dreiging aan de kaak dat mensen aan hun lot overgelaten worden, nadat heroineverstrekking is geregeld. Heroinevertstrekking mag geen doel in zichzelf worden, dan hou je de verslaving juist in stand.

In Enschede zien we mogelijkheden met beheerst gebruik maken van het instrument heroineverstrekking zwaar verslaafde mensen verder te krijgen in een hulpverleningstraject. Daarbij blijft het streven mensen weer ‘clean’ te krijgen. Met gebed tot God om inzicht en wijsheid bij deze moeilijke problematiek en dank voor de ons geboden mogelijkheden konden we ons gesprek hartverwarmend afsluiten.

Archief > 2003 > september