Helft stadswachten verliest baan

donderdag 28 oktober 2004 16:49

Uit: Twente Vandaag (De Telegraaf) van donderdag 28 oktober 2004

door ANNEMIEK BEERSMA

ENSCHEDE - De helft van het aantal stadswachten in Hengelo en Enschede gaat verdwijnen. Door de bezuinigingen van het Rijk is de inkrimping onvermijdelijk geworden. De beide gemeenten proberen wel zoveel mogelijk vervangend werk voor de stadswachten te vinden.

De overheid betaalt nog tot 2006 mee aan het gesubsidieerde werk van de stadswachten, maar daarna krijgen de gemeenten zelf de rekening gepresenteerd. Overleg tussen wethouder Tymon de Weger (gemeente Enschede), wethouder Bert Otten (gemeente Hengelo) en de werkgever van de stadswachten, de Stichting Veiligheidszorg Twente (SVT), maakte gisteren duidelijk dat financieel niet haalbaar is om alle stadswachten aan het werk te houden.

Voor de helft van de stadswachten zal het komende jaar een andere baan gezocht worden. Het andere deel blijft gewoon werkzaam als stadswacht. De beide gemeenten zien geen enkele mogelijkheid om de rijksbezuinigingen met eigen middelen op te vangen, zonder dat dit gevolgen heeftvoor andere gemeentelijke taken.

De uitkomst van het gesprek komt voor de SVT niet als een verrassing. 'De huidige oplossing is de minst slechte van alle voorstellen', zegt SVT-direc-teur Wim van Egmond. 'Het geld kan helaas maar één keer worden uitgegeven. Binnen de financiële randvoorwaarden is de kwantiteit en kwaliteit van de stadswachten in de toekomst niet meer te handhaven. De stadswacht is te door de bezuinigingen te duur geworden.'

Voor het aantal stadswachten dat in 2006 zijn baan kwijtraakt, wordt gezocht naar een zo goed mogelijke oplossing. 'Dat er banen gaan verdwijnen, betekent niet dat de gemeente de stadswachten niet belangrijk vindt', zegt Wim Heersink namens de gemeente Enschede. 'Het liefst hadden we alle stadswachten behouden, maar dat is niet haalbaar.' In Hengelo werken veertig stadswachten, in Enschede zeventig. Voor de inkrimping en de overplaatsing wordt door de SVT, in overleg met de gemeenten een sociaal plan opgesteld, waarin de belangen van de medewerkers worden gewaarborgd. De plannen zullen op korte termijn ter goedkeuring aan de gemeenteraad van beide gemeenten worden voorgelegd.

Archief > 2004 > oktober