Stad Enschede

maandag 27 oktober 2008 18:59

De ChristenUnie vindt dat Enschede een stad moet zijn en blijven waar het prettig is om te leven en te werken. Een stad op menselijke maat, waar mensen naar elkaar omzien, zich veilig voelen en hechten aan kostbare waarden als naastenliefde, tolerantie en respect.

Enschede heeft kwaliteiten waar we zuinig op moeten zijn. Wil je iets bereiken dan zul je rekening moeten houden met de cultuur van de stad. Versterken onze torenhoge ambities die of niet, is de afweging die wij steeds maken. Immers; niet stenen, maar mensen maken de stad. De Enschedeer moet zich er thuis blijven voelen en er niet van vervreemden.

De ChristenUnie heeft twijfels bij het vergroten van het oppervlak van de binnenstad. Alles op een relatief klein oppervlak is juist een sterk punt van Enschede. De binnenstad kan ook te groot worden, waardoor de sfeer afneemt.

Een goede bereikbaarheid per fiets, trein, bus én auto is voor onze stad van groot belang. Daar schort het nogal eens aan. Ook (verkeers)veiligheid is van belang om onze stad op een hoger plan te tillen.

Dit kan ook niet zonder aandacht voor het groene karakter van de stad. We moeten verantwoord omgaan met de natuur die aan ons is toevertrouwd. Dus niet ongebreideld bedrijven en huizen bouwen voor de leegstand. Maar ook datgene wat er staat goed onderhouden. Zonder oog voor het heden en verleden van onze stad en haar mooie buitengebied kunnen we niet en lopen we het risico om een stad als alle andere te worden.

Jurgen van Houdt

Archief > 2008 > oktober