ChristenUnie tegen verkoop Twence

vrijdag 25 april 2008 21:29

De ChristenUnie Enschede is niet overtuigd van het nut van de verkoop van Twence. De directe aanleiding wordt weliswaar gevormd door de financiering van de agenda van Twente, waar wij een warm voorstander van zijn, maar die financiering kan ook door te kiezen voor de optie superdividend. Wat voor ons overblijft is de vraag naar de meerwaarde van de verkoop. Het antwoord daarop lijkt heel duidelijk: geld en daarmee de mogelijkheid nieuwe ontwikkelingen te financieren. De droom van elke bestuurder. Maar welke ontwikkelingen dat zijn is totaal onduidelijk en maakt geen deel uit van het besluit. Voor de ChristenUnie is dat veel te vaag.

Daar komt bij dat Twence de laatste schakel is in onze afvalverwerkingsketen. En afvalverwerking is een primaire verantwoordelijkheid van ons als gemeente. Afvalverwerking staat weliswaar niet gelijk aan afvalverbranding, maar de komende jaren hebben we wel een leveringscontract met Twence. Onze strategische positie in Twence wil de ChristenUnie daarom niet opgeven.

Wij moeten er niet aan denken dat een commerciële partij Twence gaat gebruiken om zo snel mogelijk geld te verdienen over de rug van onze burgers. Vanuit de milieuraad werd er bijvoorbeeld op gewezen dat de uitstoot van Twence ver onder de landelijke norm ligt. Verkoop kan het risico met zich meebrengen dat de nieuwe eigenaar gaat besluiten om extra zwaar afval te verbranden met alle negatieve gevolgen vandien. Er kunnen nu wel afspraken gemaakt worden met de nieuwe eigenaar, maar blijven die afspraken ook geldig bij doorverkoop of na een faillissement?

Een actieve betrokkenheid van de regio bij Twence past veel beter bij onze visie. Twence blijft een van de meest innovatieve bedrijven in onze regio, het haalde afgelopen jaar een recordwinst en wordt steeds actiever als energieleverancier. Voor een smart city Enschede voldoende redenen om niet tot verkoop over te gaan.

Bernard Veldkamp

Archief > 2008 > april