CU wil minder voetbal op zondag in Enschede - ND 17-07-2007

dinsdag 17 juli 2007 21:16

van onze redactie binnenland
ENSCHEDE - De ChristenUnie van Enschede wil graag het aantal zondagswedstrijden van FC Twente verminderen. Het college van B&W reageerde positief op het voorstel.

Jurgen van Houdt, voorzitter van de ChristenUnie in Enschede, gaf afgelopen zaterdag in zijn nieuwsbrief aan dat hij moeite had met voetbal op zondag. Aanleiding was de geplande uitbreiding van het Arke stadion. De gemeente verstrekte een lening voor dat doel.

Van Houdt waardeert het samenbindend karakter van de voetbalclub voor de inwoners van Enschede. ,,En zeker wanneer het sportief goed gaat, is de club een visitekaartje voor onze stad en regio.''

Een uitbreiding van het Arke stadion zal echter ook meer werk op zondag met zich meebrengen. Te denken valt aan extra politie-inzet. ,,Voor sommigen is het werk op zondag geen probleem. Maar christenen moeten een kerkdienst missen. Voor die laatste groep vragen wij aandacht. Werk op zondag moet niet tot een verplichting leiden bij dat soort dienende beroepen als de politie.''

Volgens verschillende media zou de ChristenUnie voetbal op zondag verbieden omdat de kerkbanken meer en meer onbezet zijn. Hiervan neemt Van Houdt krachtig afstand. ,,Ik ga de zondagswedstrijden niet verbieden omdat de kerken leeglopen. Als een gelovige naar het stadion gaat, dan spreek ik hem als gelovige op zijn handelen aan. Niet als politicus. Als politicus vraag ik aandacht voor de dienende beroepen tijdens die wedstrijden.''

,,Kerk en staat behoren gescheiden te zijn'', volgens Van Houdt. ,,De suggestie wordt gewekt dat wij mensen zo gaan verplichten om naar de kerk te gaan. Dat is onzin natuurlijk. We hebben niets verboden en we houden niemand tegen.''

De data van de wedstrijden werden enkele weken geleden al vastgesteld door de KNVB. Toch vindt Van Houdt niet dat hij achter het net vist. ,,Aanleiding was gewoon de uitbreiding van het Arke stadion. Voor ons was toen de vraag: welke gevolgen heeft dat?'' Het is voor Van Houdt geen symbolische actie om op deze manier het christelijke geluid naar voren te brengen. ,,Ik zou het liever getuigenispolitiek willen noemen. Als ik dit niet doe, waarom vertegenwoordig ik dan de ChristenUnie? Ik zou geen knip voor de neus waard zijn als ik nu m'n mond zou houden.''

De bedenking van de op een na kleinste fractie bij de uitbreiding van het Arke stadion werd positief ontvangen. ,,We kregen waardering van het college. Verder heeft burgemeester Peter den Oudsten beloofd contact op te nemen met FC Twente. We hebben besloten om het voorstel tot uitbreiding dan ook volledig te steunen.''

De raadsfractie van het CDA dacht daar anders over. Zo zei de voorzitter van het CDA, de op een na grootste partij van Enschede, volgens Van Houdt dat hij vanuit zijn katholieke achtergrond geen steun kon geven.

Archief > 2007 > juli