Gemeenteraad stemt in met uitvoering lange lijst mobiliteitsprojecten

alphatoren (mobiliteit).jpgzaterdag 13 februari 2021 10:57

De gemeenteraad heeft tijdens de raadsvergadering van maandag 1 februari ingestemd met het voorstel van ons college van B&W om voor 2021 16,6 miljoen euro vrij te maken voor 17 mobiliteitsprojecten. Door dit besluit kan Enschede ook komend jaar blijven werken aan een leefbare, aantrekkelijke en bereikbare stad. Ik ben blij dat we met de steun van de raad met deze verkeersprojecten de nodige stappen kunnen zetten. En het is fijn dat we bijna de helft gesubsidieerd krijgen van de provincie.

Speerpunten

Jaarlijks vraagt ons college van B&W een krediet aan bij de raad voor mobiliteitsprojecten. Op basis van deze lijst wordt een groot aantal mobiliteitsprojecten opgestart, die passen bij de opgaven van de stad en de in 2020 vastgestelde mobiliteitsvisie. Het gaat hierbij onder andere om het realiseren van een betere doorstroming voor autoverkeer op de noordelijke Singel; onderzoek naar het verbeteren van de ontsluiting voor autoverkeer van Enschede-Oost/Glanerbrug; het realiseren van de laatste schakel in de F35 tussen Hengelo en Enschede; en het verbeteren van de algehele verkeersveiligheid door bijvoorbeeld gedragscampagnes.

Doorstroming topprioriteit

Op dit moment wordt een pakket maatregelen ontwikkeld om het (auto-)verkeer op de noordelijke singel beter te laten doorstromen. Ook zijn we als gemeente gestart met een studie naar de bereikbaarheid van de oostkant van de stad en Glanerbrug. Ons college ziet verbeteren van de doorstroming als topprioriteit. Enerzijds doen we dit door volop in te zetten op de fiets. Hoe we dit doen staat beschreven in de nieuwe ‘Fietsvisie 2030’. Hierover besluit de raad naar verwachting in maart. Anderzijds zetten we in op betere ontsluiting en doorstroming van autoverkeer in de stad.

Forse provinciale subsidie

De financiële dekking van de projecten komt voor bijna de helft voort uit opgehaalde provinciale subsidies. Met 9 miljoen euro eigen middelen maken we bijna 17 miljoen aan projecten mogelijk. Een mooi resultaat. Bekijk de volledige plannen via deze link.

Jurgen van Houdt, Wethouder