ChristenUnie aan tafel bij coalitiebesprekingen Enschede

20180417 verslag informateurs + coalitiedinsdag 17 april 2018 21:01

Jurgen van Houdt (lijsttrekker CU en demissionair wethouder) is blij met de uitnodiging om mee te doen met de coalitiebesprekingen.

Dit is een volgende stap op weg naar een nieuw bestuur voor Enschede. De meeste partijen hebben de ChristenUnie genoemd als een betrouwbare partner om te komen tot een meerderheid. Van Houdt: ‘dit is groot een compliment aan Wim Tekkelenburg, Henri de Roode en Janny Joosten als stabiele en betrokken fractie in de afgelopen periode. Ik ben dankbaar dat wij dit vertrouwen krijgen en wij zullen onze roeping niet uit de weg gaan’. Van Houdt herkent in het verslag van de informateurs veel van de inbreng van de ChristenUnie.

Advies informateurs

De informateurs Trudy Vos en Jon Hermans-Vloedbeld adviseren dat de partijen BBE, D66, VVD, GroenLinks en ChristenUnie als eerste in gesprek gaan over de drie opgaven voor Enschede:

1. De zorg en in het bijzonder de zorg voor jongeren (Jeugdzorg).
  2. Het op orde brengen van de financiën: ‘Iedere Euro moet raak zijn’.
  3. Duurzaamheid. Op dit onderwerp is meer voortgang nodig.

Ook voor de ChristenUnie zijn dit belangrijke onderwerpen die ook in het verkiezingsprogramma staan.

Deze coalitie heeft 22 zetels in de raad. Een meerderheid maar met voldoende ruimte voor de raad en de stad om inbreng te hebben. De informateurs vinden dat een goede zaak. Volgens hen moet er namelijk minder sprake zijn van ‘oppositie vs coalitie’ en juist meer van ‘samenwerking

Archief > 2018 > april