Gemeenterekening Enschede 2016: positief eindresultaat

20170701 gemeentebegroting 2017zaterdag 01 juli 2017 23:00

Het college van B&W van Enschede heeft de gemeenterekening 2016 gepresenteerd. Wim Tekkelenburg, fractievoorzitter ChristenUnie Enschede geeft een reactie.

‘Het siert dit college dat zij dit positieve resultaat met gepaste trots presenteert’ aldus Tekkelenburg. Het resultaat is mede het gevolg van een aantal incidentele meevallers. Tegelijkertijd staat gemeente nog voor een fikse financiële de komende jaren..

Het eindresultaat over 2016 is de uitkomst van ingezet beleid. Er waren weinig financiële middelen . Wel stond de gemeente voor een grote en  onzekere opgave in bijvoorbeeld de transities van de jeugdzorg en WMO. Inmiddels werkt  Nederland zich uit de crisis. Enschede profiteerde daar niet direct van mee maar haakt nu langzaam aan. Het College heeft vastgehouden aan haar uitstippelde beleid met dit mooie resultaat als gevolg.

De gemeente heeft ook de administratie goed op orde. De accountant zal de 'goedkeurende verklaring' ondertekenen. Dat stemt Tekkelenburg tot tevredenheid en geeft het goede gevoel dat de organisatie onder controle is.

ChristenUnie  Enschede deelt de zorgen over de ontwikkelingen rond de jeugdzorg. De bedoeling was dat er stabiliteit zou zijn in ondersteuning. Is die stabiliteit er nu? En hoe staat het met de oplopende kosten?

Tot slot: Enschede is een centrumgemeente. Dit is een rol met een grote verantwoordelijkheid voor de regio. Een rol die de ChristenUnie van harte ondersteund. Tekkelenburg wil weten hoe het College deze rol op zich gaat nemen. En ook wat dit betekent voor de financiën voor Enschede.

Archief > 2017 > juli