Herfinanciering FC Twente

20170214 fc twentedinsdag 14 februari 2017 19:08

De gemeenteraad van Enschede moet een besluit nemen over het voorstel om FC Twente financieel te ondersteunen.

Namens de ChristenUnie Enschede reageert Wim Tekkelenburg, fractievoorzitter op het voorstel van de wethouder. Hij ziet dat het proces tot herfinanciering van FC Twente gestaag vordert naar een alles beslissend eindpunt. Om zover te komen hebben de gemeente, FC Twente en alle betrokken partners bijzonder veel werk verricht. Allemaal gericht op behoud van een sportief en financieel gezond FC Twente.

Tekkelenburg bedankt de ambtenaren die de raad uitvoerig van informatie hebben voorzien. De raad kan zo inderdaad haar controlerende taak uitvoeren.

De raadsvergadering moet met behulp van al die informatie een definitief besluit nemen over de garantstelling door de gemeente aan FC Twente. En dat is geen onbelangrijke beslissing zo blijkt ook uit de stukken.

FC Twente heeft de garantstelling wel degelijk nodig om haar doelen te bereiken.

De rapporten laten veel positieve ontwikkelingen zien en geven ook een duidelijk beeld van de nog steeds aanwezige risico's voor FC Twente en daarmee voor de Gemeente Enschede. Het is voor de raadsleden een lastige taak om op basis van de rapporten en gesprekken met de gemeente tot en beslissing te komen.

De ChristenUnie ziet de volgende positieve punten:

• FC Twente heeft haar organisatie nu goed op orde.  Verschillende bronnen bevestigen dit.
  • De financiën en operationele zaken zijn goed gescheiden.
  • Het risico van de garantstelling is lager dan in het voorstel uit 2015.
  • De vraag of sprake is van staatssteun is goed onderzocht is en duidelijk beoordeeld.
  • Zijn er (al dan niet voldoende) reserveringen gedaan voor onzekere financiële effecten.

Tekkelenburg noemt ook een aantal minpunten:

• Nieuw voor ons is de belastingclaim. Over de hoogte hiervan  kan alleen maar worden gespeculeerd.
  • Er lijkt een mogelijkheid te zijn dat FC Twente, ook na instemming met het vernieuwde raadsvoorstel opnieuw een financieel beroep moet doen op de gemeente! Dat maakt dat dit voorstel de schijn heeft van een open-einde-regeling. Tekkelenburg wil graag dat de wethouder hierover meer duidelijkheid geeft en deze zorg zal wegnemen.

Als Tekkelenburg de pluspunten tegen de minpunten afweegt dan concludeert hij dat de ChristenUnie gematigd positief is over dit raadsvoorstel.

Tot slot merkt de fractievoorzitter van de CU op dat in het verleden was afgesproken dat transfergelden moesten worden gebruikt om de lening aan de gemeente versneld af te lossen. Tekkelenburg heeft hier in de praktijk nooit meer iets van vernomen. Hij vraagt of de wethouder kan uitleggen of dit wel is gebeurd. En of hij in de toekomst gaat zorgen dat dit gaat gebeuren. Het is voor de ChristenUnie belangrijk dat FC Twente de lening zo spoedig mogelijk aflost. Het gaat immers om gemeenschapsgeld!

Archief > 2017 > februari