Nieuwsbrief 8 april 2023

Enschede
Nieuwsbrief 8 april 2023

Pasen

Afgelopen maandag stonden er 2 dames bij mij op de stoep die mij uitnodigden om Jezus dood te herdenken. Mijn vraag was of zij ook gingen vieren dat Jezus is opgestaan. Dat was niet de bedoeling, zeiden zij. Het werd een bijzonder gesprek, ook al had ik niet veel tijd. Voor mij is Paaszondag altijd de mooiste zondag. Het liefst ga ik een kwartier eerder dan normaal naar de kerk om iedereen te kunnen groeten met: ”de Heer is opgestaan” en dan hopen op de reactie “de Heer is waarlijk opgestaan”. Hier zit de kern van ons geloof, we mogen feestvieren omdat Hij is opgestaan. Hij heeft de dood overwonnen en ons contact met de Vader hersteld. Afgelopen woensdag begon ik de fractievergadering met een stukje uit een kaart die stichting Opwekking stuurde.

In een wereld in crisis, waarin het soms lijkt alsof hopeloosheid geen eind kent, mogen we onze ogen richten op Jezus Christus, de zoon van God.

Hij kwam naar ons toe, liet zich kennen en openbaarde zich als overwinnaar. Hij versloeg de dood en overwon de vijand. Aan het kruis kocht Hij ons vrij met zijn bloed, en baande de weg naar God de Vader.

Dat is de realiteit van Pasen!

Het is de belofte van niet-omkijken en vergeven, een hoopvolle toekomst in volheid van leven.

Hij is bij ons, ook vandaag.
Dat perspectief verandert het leven en die boodschap van hoop willen we doorgeven.

Ik hoop dat dat is wat we met Pasen doen, vieren dat er een hoopvolle toekomst is door wat Hij heeft gedaan.

De Heer is opgestaan!

Van het bestuur

Terwijl ik dit stukje schrijf is het bijna Goede Vrijdag. De maanden zijn voorbij gevlogen en ik vind het bijzonder dat we nu alweer Pasen in het vooruitzicht mogen hebben. Ik probeer in deze dagen stil te staan bij het offer dat Jezus voor ons heeft gebracht en zoals ieder jaar raakt me dit. Zeker in een periode waarin de dagelijkse en politieke situaties mij, en waarschijnlijk ook ons, veel hebben beziggehouden. Het wonder van Pasen geeft hoop en plaatst alles in perspectief. Hij is erbij en we mogen alles in Zijn handen leggen.

Graag wil ik vanaf deze plek Harmjan Vedder nogmaals feliciteren met zijn installatie als wethouder, tijdens de raadsvergadering van 3 april jl. Ik wens hem namens het bestuur wijsheid toe in zijn nieuwe functie. We bidden hem en zijn gezin Gods nabijheid toe.

Omdat Harmjan aan de slag gaat als wethouder komt zijn functie als fractie-vertegenwoordiger open te staan. Frieda van Limbeek, ons bestuurslid, zal deze functie gaan vervullen en dat betekent dat ze afscheid zal nemen van het bestuur. Haar ervaring als bestuurslid en haar betrokkenheid bij de ChristenUnie maken haar zeer geschikt voor deze functie. Het is dan ook heel fijn dat we kunnen blijven rekenen op haar kennis en inzet. Als bestuur is het natuurlijk jammer dat we Frieda moeten gaan missen. Tijdens de komende ALV zullen we bij het vertrek van zowel Frieda als Egbert (zie de nieuwsbrief uit december 2022) als bestuursleden stilstaan.

Dat brengt me gelijk op de ALV die gepland staat op 20 april. Deze wil ik nogmaals van harte bij u aanbevelen. Evenals de inspiratielezing over “duurzaam leven” die erna zal plaatsvinden.

Graag sluit ik deze nieuwsbrief af met een hoopvolle Paasboodschap;

Juich, hosanna!
Roep het uit van vreugde,
Jeruzalem je koning komt.
Verhef dan je poorten,
Laat zegevierend ingaan
Yeshua, Messias.

Prijs Davids grote zoon.
Wij zullen Hem zien die ons heeft liefgehad,
Als Hij verschijnt in licht en majesteit.
Hij komt, hosanna, als rechter op de wolken.
Jeruzalem, je koning komt!
Gezegend die komt in de naam van de Heer.

(Bron: Juich, Hosanna! van Sela)

Namens het bestuur, Jolanda Verschoof

Uitnodiging ALV / Lezing Gera van den Berg

Een hoopvolle porteuille als wethouder

‘Hoop is licht dat vanuit de toekomst op het heden schijnt.’ Het is een citaat van de priester Tomas Halik en afgelopen maandagavond moest ik eraan denken. Ik werd toen geïnstalleerd als wethouder van Enschede, met in mijn portefeuille veel onderwerpen die kinderen en jongeren aangaan. Onder andere onderwijs, jeugdhulp en studentenbeleid. Het is mijn ervaring dat nergens dat hoopvolle licht zo fel schittert als in hen. De Enschedeërs die letterlijk de toekomst van onze stad vormen. Wat mooi om voor hen aan de slag te mogen!

Naast de toekomst van de volgende generatie, mag ik me ook bezig gaan houden met de meest kwetsbare mensen in onze samenleving. Ook dat raakt het hart van waar we als christelijk sociale partij voor staan. Recht doen aan mensen die dakloos zijn, vrouwen die slachtoffer zijn van geweld of mensenhandel of mensen die beschermd wonen. Wat is het gaaf dat we juist vanuit de ChristenUnie voor zulke hoopvolle onderwerpen een verantwoordelijkheid dragen.

Tegelijkertijd weten we dat het niet van de overheid of politici zelf moet komen. Daarom is het zo mooi dat bij de beëdiging deze woorden klonken: ‘zo waarlijk helpe mij God almachtig’. Het is een eed, maar ook een bede. Het is de hulp die ik, samen met Hadassa en Henri, hard nodig heb als we in het college en de raad zoeken naar het goede voor onze stad.

Wilt u iets met mij delen, mail dan gerust naar h.vedder@enschede.nl

Hartelijke groet, Harmjan Vedder

Vluchtelingen opvang

In maart vond het debat over vluchtelingen plaats in onze raad. Graag praten we jullie bij over onze afwegingen.

De afgelopen jaren is opvang van vluchtelingen altijd een heet hangijzer geweest in onze stad. De raad is ongeveer 50/50 verdeeld, waardoor er vaak geen beweging in te krijgen was en iedereen elkaar in de tang had.

Vanuit het rijk kwamen er steeds dringender oproepen om als gemeenten met elkaar verantwoordelijkheid te nemen om een bijdrage te leveren in het oplossen van het huisvestingsprobleem van asielzoekers.

Na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne heeft Enschede ruimhartig Oekraïners opgevangen. Daarnaast haalden we ook altijd onze taakstelling om mensen die in Nederland mogen blijven te huisvesten.

Als ChristenUnie willen we al langere tijd meer doen. Daar was echter geen meerderheid voor te vinden. Afgelopen tijd is er veel overleg geweest binnen de coalitie. We hebben met respectvolle gesprekken gevoerd over voorwaarden en ruimte geven aan elkaar.

Daarin is door de BBE en VVD de beweging gemaakt om toch een AZC voor 550 personen in Enschede te vestigen onder een reeks voorwaarden. Voor de ChristenUnie hadden die voorwaarden niet zo hard opgeschreven hoeven worden. Maar omdat onze collega’s in de coalitie die ruimte nodig hadden om deze stap te maken hebben we daar mee ingestemd. We hopen dat het gesprek dat de wethouder met de staatssecretaris gaat voeren goed zal verlopen en dat we daarna concrete stappen kunnen zetten naar het openen van een opvang in Enschede.

Vriendelijke groet,

Drugs en lachgas verbod

De ChristenUnie was erg blij met de afspraak in de coalitieonderhandelingen dat we drugs en lachgas gaan verbieden in de openbare ruimte in de hele stad. Hiertoe is de afgelopen raadvergadering de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) aangepast. Tijdens de behandeling van dit voorstel heeft de ChristenUnie nogmaals aandacht gevraagd voor hulpverlening aan deze mensen. Als mensen meerdere keren worden beboet wordt ook actief hulpverlening aangeboden.

Vriendelijke groet,

Gebedspunten

De tekst bij deze gebedspunten doet ons in deze tijd van Pasen weer extra stilstaan waarom we ‘gewoon’ mogen bidden. Er is geen scheiding meer tussen God en ons, het voorhangsel naar het heiligdom is gescheurd! Wat mooi om dat te beseffen en zonder schroom te kunnen bidden en danken.

• Als eerste willen we u vragen te bidden en te danken voor onze nieuwe wethouder Harmjan Vedder. Bid dat hij wijsheid en inzicht mag hebben op de belangrijke portefeuille van jeugd en gezin.
  • We zijn dankbaar voor de uitkomsten over de opvang van asielzoekers in Enschede. We hebben hier een goed debat over gehad. We willen u vragen te bidden dat de afspraken die gemaakt zijn ook in den Haag goed landen.  Donderdag 11 mei om 20.00 uur is er vanuit stichting Gave en Xie een informatieavond georganiseerd om te kijken wat we als christenen in Enschede voor deze groep kunnen betekenen.
  • Als laatste willen we u vragen te bidden vanwege uitdagingen die we nu moeten oplossen, omdat ze anders op de lange termijn een probleem gaan vormen. Bid om inzicht in welke problemen daarbij het meest urgent zijn. Bij veel van deze problemen speelt de individualisering van de samenleving een grote rol. Bid dat we binnen onze stad kunnen werken aan zorgzame buurten en onderlinge verbondenheid. Vraag God hoe je daar ook zelf aan kunt bijdragen.

Groetjes,
Frieda van Limbeek