Nieuwsbrief 9 februari 2024

Enschede
Nieuwsbrief 9 februari 2024

Vanuit de raad - Spreidingswet

Onlangs is in de Eerste Kamer de Spreidingswet aangenomen. Hiermee kwam een einde aan de periode van spanning en onzekerheid. Zeker na de val van het kabinet halverwege vorig jaar was het lang onduidelijk of deze wet er nu wel of niet zou komen. De vasthoudendheid en inzet van staatssecretaris Van der Burg hebben er zeer zeker aan bijgedragen dat deze wet alsnog werd aangenomen.

Als ChristenUnie zijn wij blij met deze wet. Deze wet zal helpen de druk op de aanmeldcentra (Ter Apel) te verlichten, waardoor situaties als overvolle centra, met volwassenen en kinderen die in de buitenlucht de nacht moeten doorbrengen, hopelijk tot het verleden zullen behoren. Ook het steeds maar weer verhuizen van het ene AZC naar het andere kan hiermee aangepakt worden. Naar verwachting zal dit leiden tot meer stabiliteit en ook een positief effect hebben op integratie van de asielzoekers.

Deze wet betekend ook dat er meer AZC’s verspreid over het land zullen moeten komen. In principe op basis van vrijwilligheid, maar provinciaal zal er voor iedereen een duidelijke opgave liggen. Met name voor de westelijke delen van ons land zal dit gevolgen hebben.

In Enschede hebben we vorig jaar op eigen initiatief al een besluit over een AZC voor 550 personen genomen. De realisatie daarvan vindt op dit moment plaats en naar verwachting zullen de eerste bewoners over niet al te lange tijd hier hun intrek gaan nemen.

Heeft de nieuwe wet nog gevolgen voor Enschede? Zoals gezegd ligt er in eerste instantie vooral een opgave voor die delen van het land die nu niet of onvoldoende bijdragen. We verwachten dus niet dat dit direct gevolgen voor ons zal hebben, maar op de langere termijn valt het niet uit te sluiten.

Henri de Roode, raadslid ChristenUnie

Van de wethouder - Mooie resultaten voor de stad

Het blijft prachtig om in de stad te komen en te kijken waar we als politiek van Enschede een verschil kunnen maken. Naast mooie ontmoetingen, mocht ik de afgelopen periode ook weer mooie besluiten nemen:

• Meer inzet welzijn op recept
    We mochten een mooi besluit nemen: we gaan bij meer huisartsenpraktijken een wijkcoach beschikbaar stellen. Zo kunnen mensen die bij de huisarts komen makkelijker hulp krijgen voor niet-medische problemen.
  • Subsidie voor stichting Thuisgekookt
    We gaan stichting Thuisgekookt een jaar lang subsidie geven. Deze stichting legt verbinding tussen mensen die normaal gesproken alleen eten. Door mensen te koppelen ontstaat sociale cohesie en ontmoeting. En lekker eten natuurlijk.
  • Huiswerkhulp voor lagere inkomens
    Kinderen uit gezinnen die het minder breed hebben, moeten ook extra onderwijsbegeleiding kunnen krijgen als ze dat nodig hebben. Daarom zorgen we ervoor dat het daarbij niet uitmaakt hoe dik je portemonnee is, door de vergoeding voor huiswerkhulp van de Stichting Onderwijsbegeleiding te verhogen.
  • Groener plein in stadsdeel West
    We gaan het Thomas de Keyserstraat en het bijbehorende plein transformeren tot een prachtig groen plein, op initiatief van inwoners.
  • Mantelzorgers ontlasten via logeerzorg
    Samen met de 13 andere gemeenten in Twente hebben we afspraken gemaakt om logeerbedden beschikbaar te maken voor de geliefden van mantelzorgers. Zo kunnen mantelzorgers hen op een fijne en liefdevolle plek onderbrengen, om zelf even op adem te kunnen komen.
  • Goede hulp en ondersteuning voor onze inwoners
    Sinds een aantal weken ben ik als wethouder ook verantwoordelijk geworden voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. De zorg, ondersteuning en hulp aan inwoners staat behoorlijk onder druk door vergrijzing, personeelstekorten en de bezuinigingen die het rijk over gemeenten wil uitstorten. Belangrijk om tegen die ingewikkelde achtergrond een warm, sociaal en houdbaar plan te maken voor de toekomst. Wordt vervolgd…

Beëdiging van 47 politiekids:

Wethouder1

Bezoek aan een beschermd-wonen-locatie:

WethouderBezoekBeschermdWonen

Harmjan Vedder, wethouder

Cursus Geloof en Politiek

De ChristenUnie Enschede organiseert in het nieuwe jaar een cursus met het thema ‘Geloof en Politiek’.

Tijdens de cursusavonden zullen we ons onder andere bezighouden met het gedachtegoed van de ChristenUnie, ons politieke bestel en de gemeenteraad. Heb je interesse in (christelijke) politiek, dan ben je van harte uitgenodigd om mee te doen met deze cursus. Deelname is kosteloos en geheel vrijblijvend. Het is een laagdrempelige manier om te onderzoeken of politiek wat voor jou is of gewoon wat meer kennis te krijgen over hoe de politiek precies werkt.

De cursus zal beginnen op dinsdagavond 13 februari met eten (18.00 uur) en een rondleiding op het stadhuis. De overige cursusavonden beginnen om 20.00 uur en staan ingepland op een aantal donderdagen; 14 maart, 11 april en 16 mei. Word je hier enthousiast van en wil je graag meedoen, mail dan naar f.vanlimbeek@enschede.nl.

Gebedspunten

Dit gebedsgedeelte wil ik beginnen met de bovenstaande tekst. We lezen hier een oproep om het goede te doen zonder op te geven. Afgelopen donderdag hebben we bij de CU-ALV van de provincie nagedacht over zorgzame samenlevingen. Als je hoort over de problemen is onze samenleving, zoals de 24% sociale eenzaamheid in onze stad of de 1 op de 6 jongeren die te maken heeft met jeugdzorg of de problemen die op ons afkomen door de vergrijzing, dan kun je snel de moed verliezen. Natuurlijk wil ik u aanmoedigen deze punten bij God te brengen, omdat ik geloof dat gebed kracht heeft. Maar ik wil u vooral ook oproepen om deze gebedstijd te bidden over wat ‘het goede doen’ in uw persoonlijke situatie inhoudt. De samenleving wordt veranderd door gebed en door mensen die opstaan om het goede te doen zonder op te geven. Daarnaast wil ik u aanmoedigen om God groot te maken om wie Hij is, dat plaatst onze problemen in het perspectief van Zijn almacht.

Een gezegende gebedstijd!