Nieuwsbrief 17 juni 2023

Enschede
Nieuwsbrief 17 juni 2023

Bezoek fractie ChristenUnie Overijssel

Afgelopen woensdag kwam de fractie van de ChristenUnie Overijssel bij ons op bezoek. We begonnen met een fractievergadering waarin we een aantal zaken besproken hebben die zowel de gemeente als de provincie raken.

Daarna hebben we de fiets gepakt en zijn we naar het Kennispark gefietst. Daar kregen we een rondleiding van de gebiedsregisseur. Er zijn allerlei plannen om dit gebied meer te betrekken bij de campus van de UT om zo de samenwerking te bevorderen. Verder is er ook meer aandacht voor groen in dit gebied.

Voor de fractie van de provincie was het een mooie kennismaking met wat er speelt in Enschede en een inspiratie voor de toekomst. Voor de fractie van Enschede was het erg leuk om te zien hoe de plannen van de afgelopen jaren met dit gebied nu concreet ingevuld gaan worden.

Na de lunch waarbij we elkaar wat beter konden leren kennen hebben we een rondleiding gekregen in het Medtech lab op het Kennispark.

Aan het einde van de dag was het wederom de conclusie dat er te weinig tijd was om helemaal bij te praten. Aan de andere kant hebben we elkaar wel beter leren kennen en weten we elkaar gemakkelijker te vinden als we elkaar in de toekomst nodig hebben. Een goed begin van deze statenperiode.

Hadassa Meijer, fractievoorzitter

Nieuws van de wethouder

Proberen het verschil te maken...
Het blijft bijzonder dat we ons als ChristenUnie Enschede ook in het stadsbestuur mogen inzetten. Elke dag proberen een verschil te maken. Een kleine greep uit de onderwerpen waarmee ik bezig mocht zijn afgelopen weken:

Winternachtopvang hele winter open.
Afgelopen week een mooi besluit kunnen nemen: de winternachtopvang in Enschede blijft ook de komende jaren de hele winter open, van oktober tot mei. Afgelopen jaar was dat voor het eerst zo, en uit de evaluatie blijkt dat de ervaringen positief zijn. Bezoekers ervaren rust en duidelijkheid. Hulpverleners krijgen beter zicht op de situatie van mensen die dak- en thuisloos zijn. En kunnen hen daardoor beter helpen. Met Pinksteren was ik bij het ontbijt, dat we speciaal voor dak- en thuislozen organiseren. We willen dat in Enschede niemand op straat hoeft te slapen.

Daklozendiner

Kansengelijkheid.
Ik heb een voorstel naar de gemeenteraad gestuurd met ambitieuze plannen om de komende tien jaar te werken aan kansengelijkheid. Enschede staat in de top 5 van steden waar kinderen de minste kansen hebben, volgens onderzoek van de Erasmus Universiteit. Daar mogen we ons niet bij neerleggen, daarom komen we in actie.

Extra uren schoolwijkcoaches.
Op scholen en op de kinderopvang merken ze vaak direct met welke kinderen het niet goed gaat. Om snel goede hulp te organiseren zijn er schoolwijkcoaches. We geven hen als Gemeente Enschede op scholen waar dat nodig is extra uren. Zo kunnen de schoolwijkcoaches een vast gezicht op school zijn, en meedraaien met het onderwijsteam. Doel: betere en eerdere hulp, dichterbij kinderen!

Mensen met psychische kwetsbaarheid.
Het is belangrijk dat mensen met een psychische kwetsbaarheid een goede plek hebben om (beschermd) te wonen. Wijken zijn soms huiverig als we plekken zoeken daarvoor en we hebben ondertussen een wachtlijst, waardoor niet iedereen terecht kan. Dat moet anders. Daarom was ik bij de afsluiting van het project Samen in de wijk, voor meer begrip over en weer, zodat het fijn samenleven is in de wijk.

Uitrijking certificaten in de wijk

Wachtlijsten bescherm wonen aanpakken.
Ik heb daarnaast een voorstel naar de gemeenteraad gestuurd om dit jaar 2 miljoen euro in te zetten voor slimme oplossingen om de wachtlijst voor beschermd wonen niet verder te laten toenemen en te verminderen. Bijvoorbeeld door andere vormen van hulp mogelijk te maken, die sneller te realiseren zijn.

Gezondheid in Twente.
Recent ben ik lid geworden van het dagelijks bestuur van Samen Twente. Daarin werken de 14 Twentse gemeenten samen op het gebied van jeugdhulp, gezondheid en veiligheid. Als lid van het DB ben ik onder andere bestuurlijk verantwoordelijk geworden voor de GGD Twente. Voor een gezond, vitaal en veilig Twente.

Oekraïne opvang.
Op bezoek geweest bij de opvang in Tesinkweide, in mijn stadsdeel. Daar wonen gezinnen uit Oekraïne, die hebben moeten vluchten voor de verschrikkelijke oorlog daar. Indrukwekkend wat er allemaal gebeurt, ook met hulp van betrokken vrijwilligers.

Oekraine opvang

Meer volgen? Via LinkedIn en Instagram probeer ik regelmatig iets te delen. Check @harmjanvedder. Of mail: h.vedder@enschede.nl

Harmjan Vedder, wethouder

En toen was er toch weer zwemwater…..

Waar we in de vorige nieuwsbrief nog melding moesten maken van het wegstemmen van het raadsvoorstel voor het nieuwe zwembad, nu een paar weken later is het toch nog goed gekomen. Dankzij een forse gezamenlijke inzet van wethouders, ambtenaren en woordvoerders op dit onderwerp is het toch nog lukt om in de raadsvergadering van 5 juni een breed gedragen raadsvoorstel geaccepteerd te krijgen.

Waarom lukte het nu dan wel? Twee onderdelen waren aangepast na de vorige behandeling in de raad. Allereerst was er nu wel een dekkingsvoorstel mbt de exploitatiekosten, het ontbreken van de noodzakelijke dekking was voor veel fracties bij de vorige bespreking al een heel groot bezwaar. Bij het eerdere voorstel was aangegeven dat de concrete dekking er voor de zomer moest liggen. Veel fracties konden hier niet mee leven.

Een tweede belangrijk onderdeel dat was aangepast in het nieuwe voorstel betrof het opnemen van een aantal beperkte, recreatieve elementen in het ontwerp voor het nieuwe bad. Veel fracties waren daar blij mee ook al betekende het wel een lichte stijging van de noodzakelijke investering.

Een stad als Enschede zonder zwembad was en is voor ons onvoorstelbaar. We kunnen van alles vinden over de wijze waarop dit proces is verlopen, maar naar mijn mening kunnen we als stad alleen maar blij zijn dat dit resultaat er ligt.

Henri de Roode, raadslid

ChristenUnie partijnetwerken

De ChristenUnie wil een vereniging zijn waar verbondenheid én het samen zoeken naar wijs beleid voor ons land, een gezamenlijke missie is van alle leden. Hiervoor kent de partij onder andere partijnetwerken. Deze zijn gericht op ontmoeting en op visie- en ideevorming. De netwerken organiseren bijeenkomsten, kunnen de bestuurders en commissies van de partij adviseren of zijn een klankbord voor de partij.

ChristenUnie netwerken staan open voor leden. Sommige netwerken vragen een kleine vrijwillige jaarlijkse bijdrage voor de onkosten of een vrijwillige bijdrage voor activiteiten.

Inmiddels zijn er negen netwerken van start en de tiende zal dit najaar beginnen.

Hieronder de lijst van de netwerken:

Themanetwerken

• Themanetwerk Duurzaamheid en Klimaat
  • Themanetwerk Jeugd en Gezin
  • Themanetwerk Migratie en Asiel
  • Themanetwerk Platteland, Natuur en Landbouw
  • Themanetwerk Wonen en Ruimte
  • Themanetwerk Zorg

Doelgroepnetwerken

• LHBTIQ+ netwerk CU4all
  • Veelkleurig netwerk
  • Vrouwennetwerk (vanaf oktober 2023)

Voor meer informatie kijk op de site van de landelijke ChristenUnie.

Gebedspunten

In het gebedsstukje van de nieuwsbrief wil ik stil staan bij de bovenstaande Bijbeltekst. Daarin zit eigenlijk alles besloten wat we nodig hebben voor ons gebed. Jezus is verheven door God en door zijn overwinning HEER geworden van heel de hemel en aarde. Door zijn Heilige Geest kunnen we delen in zijn heerschappij, door geleid door zijn Geest te gaan wandelen in onze roeping en ons te laten gebruiken als levende stenen tot de bouw van een geestelijke tempel (1 Petrus 2). Begin daarom dit gebed met aan God te vragen hoe hij jouw op dit moment wil gebruiken.

De zomernota staat voor de deur en daar moeten weer ingewikkelde (financiële)afwegingen worden gemaakt. Bidt voor wijsheid voor de raads- en collegeleden dat ze de prioriteiten voor de stad zo mogen leggen dat de stad verder wordt opgebouwd en tot bloei komt.

Afgelopen week zijn de leden van de raad en het college naar Kopenhagen geweest om te kijken hoe ze daar dingen aanpakken in de stad en daarvan te leren. Dit heeft ook voor een mooie teambuildings component gezorgd doordat er veel ruimte was voor gesprek en ontmoeting. Dank God daarvoor en bidt dat de sfeer ook de komende tijd goed blijft ook als er ongetwijfeld weer spannende politieke onderwerpen op de agenda staan.

Dank God voor de mooie dag die we deze week hebben gehad met de provinciefractie. Bidt dat we een goede samenwerking blijven hebben en bidt ook voor hun werk in de provincie.

Frieda van Limbeek, fractievertegenwoordiger