Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief oktober 2020

In september hebben twee raadsvergaderingen plaatsgevonden, vandaar dat de nieuwsbrieven elkaar snel opvolgen. Vanuit de raad is er echter op dit moment niet zoveel nieuws. Toch leek het ons goed een nieuwsbrief te doen aangezien de situatie in het land wel weer behoorlijk veranderd is, met veel nieuwe besmettingen en nieuwe maatregelen. Daarom willen we deze nieuwsbrief focussen op gebed.

Ergens ligt het voor de hand om nu wanhopig te worden over het vooruitzicht op een winter waarin we elkaar weer minder mogen zien en mensen mogelijk (dood)ziek worden. Wat me raakte, was de christelijke spoedeisende-hulp-arts Gor Khatchikyan die als gast bij Op1 zei dat we hoop moeten houden, moeten vechten en verder moeten kijken dan de komende winter. Deze aansporing deed hij ondanks het feit dat hij in de frontlinie van de eerste corona golf heeft ‘gevochten’. Door te focussen op de mensen in de zorg die keihard werken en dat er altijd licht is aan het einde van de tunnel, leek het of hij het heel aards hield. Het was voor mij echter duidelijk waar hij zijn hoopvol-realistische boodschap vandaan haalt: namelijk uit de bijbel. Zijn oproep deed mij denken aan Romeinen 5:17 “Als de dood heeft geheerst door de overtreding van één mens, is het des te zekerder dat allen die de genade en de vrijspraak in zo’n overvloed hebben ontvangen, zullen heersen in het eeuwige leven, dankzij die ene mens, Jezus Christus.”

Ondanks dat de dood (of de angst voor de dood) lijkt te heersen op dit moment, mogen we als christenen voor ogen houden dat dit op dit moment niet meer het geval is. Daardoor kunnen we hoopvol zijn; óók in deze moeilijke tijd, en dit vervolgens uitstralen naar anderen. Een belangrijk wapen is daarbij het gebed waarin we God mogen loven voor zijn liefde en genade. We mogen onszelf herinneren aan het feit dat we de Schepper van het heelal aan onze kant hebben! In dat geloof kunnen we verder kijken dan huidige, ongelofelijk moeilijke situatie.

Gor riep bij Op1 op om strijdbaar te zijn. Graag wil ik iedereen uitdagen om samen met God te kijken hoe je ook de komende tijd in je omgeving kunt strijden door hoopvol te zijn en anderen te helpen en te bemoedigen.

Bid en dank punten

• Dank voor al die mensen die nu al hun liefde en energie in de zorg geven aan mensen die het nodig hebben. Bid voor kracht voor de komende periode waarbij er ook weer veel op hen afkomt.
  • Dank voor alle docenten die met veel passie kinderen lesgeven. Bid dat de scholen deze keer kunnen openblijven zodat de kinderen geen achterstanden oplopen.
  • Dank voor iedereen die opstaat als leider in dit land en die ondanks de moeilijke omstandigheden elke dag zijn of haar best doet om dit land, stad, wijk of kerk te leiden. Bid voor wijsheid voor deze mensen en specifiek ook voor het College en de raadsleden van Enschede.
  • Dank voor alle initiatieven die in de afgelopen tijd zijn ontstaan, waarbij mensen laten zien dat ze om elkaar geven en voor elkaar zorgen. Bid dat we niet bij de pakken neer gaan zitten maar ook nu naar elkaar blijven omzien.
  • Dank voor alle rijkdom die velen van ons hebben. Bid voor alle mensen die economisch getroffen worden door de corona crisis. Bid ook voor de begroting van de stad die door de corona crisis nog meer onder druk komt te staan.
  • Dank voor de kerken waar we inmiddels ook weer samen mogen komen. Bid voor alle mensen die steeds verder van de kerk af komen te staan.
  • Bid voor alle zwakken in de samenleving en wereld die extra getroffen worden door deze crisis. De daklozen, vluchtelingen, mensen die te maken hebben met huiselijk geweld etc.
  • Bid voor het einde van de corona crisis.
  • Bid voor je eigen rol in de samenleving. Vraag God waar je nodig bent om Zijn licht te laten schijnen.

Hartelijke groet, Frieda van Limbeek

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts