ChristenUnie stemt voor waardering mantelzorger

20161006 mantelzorgwoensdag 05 oktober 2016 21:00

Hoopvol verbindend, dat is hoe de fractie van de ChristenUnie Enschede het voorstel van het college ziet voor de mantelzorgwaardering via een ‘webshop’.

Janny Joosten reageert namens de ChristenUnie-fractie op het voorstel voor waardering van de mantelzorgers in Enschede.

Joosten vindt het voorstel verbindend naar het midden-, klein en wellicht ook grootbedrijf omdat ondernemers de kans wordt geboden om een gebaar te maken naar mantelzorgers. Ook verbindend naar de mantelzorgers omdat zij een keur aan mogelijkheden hebben om van het beschikbare bedrag van €50,-- meer te maken door eventueel samen met hun zorgvrager iets moois uit te zoeken. En verbindend omdat we zo de samenleving meer bewust maken van de noodzaak van mantelzorg.

Want mantelzorg is onbetaalbaar.

De fractie van de ChristenUnie heeft ook de tegengeluiden uit de raad gehoord. Betaal gewoon € 50,--, € 66,--. of € 150,--. Bouw geen webshop. Koop van een deel van het toch al beperkte budget 30.000 enveloppen, evenzoveel postzegels en schrijf een enquête uit om te kunnen evalueren.

Joosten en haar fractie zien wel de toegevoegde waarde van het voorliggende voorstel wel. We creëren hiermee een duidelijke situatie voor de mantelzorgers voor een periode van een aantal jaren. Geld bedoeld voor mantelzorg wordt benut voor mantelzorg. Sterker nog, we bieden ondernemers de kans om het te laten groeien. Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Samen iets moois bieden voor de samenleving.

Tot slot heeft zij nog wel een vraag voor het college. Stel dat het aantal mantelzorgers flink gaat oplopen. Waar wordt dat het extra benodigd geld gevonden om ook aan hen deze vorm van waardering te bieden? Dat moet nu helder zijn zodat er straks geen mantelzorgers achter het net vissen.

Joosten sluit af met een quote van een wijsgeer:

Als men ziet wat juist is, en het nalaat, is dat een gebrek aan moed.

De CU-fractie vindt dit creatieve voorstel juist en heeft de moed om het te ondersteunen

Archief > 2016 > oktober