Drie coalities in staten onderzocht - TCTubantia 11 maart 2011

vrijdag 11 maart 2011 08:29

Oud- Commissaris van de Koninging Jan Hendrikx wordt informateur om drie coalities voor Overijssel te onderzoeken. Het gaat daarbij om een eventuele coalitie van CDA, VVD, ChristenUnie en SGP, een combinatie van CDA, PvdA en VVD, en een samenwerking tussen CDA, VVD, PVV en SGP.Een heldere coalitie ligt in Overijssel nog allerminst op tafel na het eerste openbare formatiedebat na de Statenverkiezingen. Drie mogelijke varianten zullen worden onderzocht door formateur Jan Hendrikx die door het CDA werd aangezocht.

ZWOLLE – De contouren van het toekomstige Overijsselse provinciebestuur blijven nog uiterst vaag. Acht dagen na een verkiezingsuitslag die tien partijen een plaats geeft in de nieuwe Provinciale Staten werd na een formatiedebat besloten drie mogelijke coalitievarianten te onderzoeken. Het CDA heeft daarvoor de oud commissaris van de koningin Jan Hendrikx aangezocht. Die zal zo snel mogelijk beginnen met de eerste besprekingen.
Op initiatief van datzelfde CDA, met een teruggang van 6 zetels de grote verliezer maar onverminderd de grootste partij (11 zetels) in Overijssel, zal een combinatie van CDA, VVD, ChristenUnie worden bestudeerd. Die zou goed zijn voor 24 zetels. Naar wens van de PvdA zal voortzetting van de huidige alliantie (CDA, PvdA, VVD, 28 zetels) onder de loep worden genomen, terwijl de VVD een kwartet van CDA, VVD, PVV en SGP (25 zetels) nader bekeken wenst te zien. Drie moties van deze strekking kregen gisteravond alle een meerderheid.
De Overijsselse politiek toonde zich daarmee verdeeld over de te beginnen onderzoeken naar de nieuwe coalitievarianten. Maar de suggestie dat CDA en VVD in ieder geval niets zien in hernieuwde bestuurlijke samenwerking met de PvdA werd door CDA-fractievoorzitter Theo Rietkerk krachtig bestreden.
,,Ik heb hier vanavond geen enkele voorkeur uitgesproken. Het CDA heeft hier een onderzoek naar een bepaalde variant geopperd, maar ik gun de collega’s Klaassen en Buursink dat ook hun opties worden bekeken.’’ Niettemin werd in de marge van de eerste Statenvergadering in de rijen van het CDA gewezen op de volgorde van de moties. Die zou betekenisvol zijn voor de verdere voortgang van het formatieproces. De eerste motie was van de hand van Rietkerk en betrof de eventuele coalitie van CDA, VVD, ChristenUnie en SGP. Die gang over rechts is voor PvdA-leider Dick Buursink onbestaanbaar. ,,Het zou betekenen dat de twee grootste verliezers van deze verkiezingen een plaats krijgen
in de coalitie. Dat lijkt me geen goede vertaling van de verkiezings-uitslag’’, reageerde de PvdA’er op die vingerwijzing. Anderzijds zal Buursink ook moeten hebben geconstateerd dat voortzetting van de huidige coalitie moeilijk ligt. De onderlinge verhoudingen tussen CDA en PvdA lijken aan erosie onderhevig. In de Provinciale Staten openbaarden zich ook gisteravond weer aanzienlijk inhoudelijke verschillen tussen de twee partijen.
Op punten als de verbreding van de N35 (Enschede-Zwolle), de verdere voortgang met het natuurbeschermingsprogramma
Natura 2000 en de wijze van vervolmaking van de Ecologische Hoofdstructuur liggen forse verschillen van inzicht tussen de PvdA enerzijds en het CDA en de VVD anderzijds.
Zo kiest Buursink op het gebied van de mobiliteit liever voor verbetering van de spoorverbinding Enschede- Zwolle en ziet de PvdA weinig in het voornemen van staatssecretaris Henk Bleker (CDA) om ten faveure van de agrariërs een aantal Natura 2000- gebieden in de provincie Overijssel weg te strepen.
Opmerkelijk was de opstelling van D66 rond de voortgang van de luchthaven Twente. De democraten, terug in de Staten na een afwezigheid van vier jaar, gaven aan dat de verdere gebiedsontwikkeling geen breekpunt is in eventuele onderhandelingen met die partij. Dat is op z’n minst curieus, omdat D66 in Enschede altijd heeft aangegeven niets te zien in die ontwikkeling.

Archief > 2011 > maart