Nieuwsbrief 6-8

Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede

maart 2006 - jaargang 6, nummer 8

Inhoud:
    • André Rouvoet: "Een stem op de ChristenUnie is kiezen Voor elkaar!"
    • Jan van der Graaf: "Ga 7 maart stemmen op lijst 7!"
    • Tymon de Weger: "Goede campagne geeft ChristenUnie moed!"
    • Pier Datema: Slotwoord
    • Herdenkingsmonument voor de genocide in Oost Turkije
    • ChristenUnie en PvdA leveren beste wethouders
    • Wie mag aanschuiven bij PvdA?
    • Toekomstvisie voor het Stadhuis
    • Raad steunt onze motie over Wet Maatschappelijke Ondersteuning
    • Beleving van externe veiligheid
    • Oude en nieuwe raadsleden op Enschede FM
    • 7 maart napraten over de uitslag? Welkom!

en verder:

• Bekijk onze website
  • Agenda vergaderingen
  • Agenda verkiezingscampagne
  • Colofon
  • Aan/afmelden

André Rouvoet: "Een stem op de ChristenUnie is kiezen Voor elkaar!"

Iedereen weet waar de ChristenUnie voor staat. Christelijk-sociale politiek! De ChristenUnie is herkenbaar en betrouwbaar. Onze raadsleden en wethouders steken de handen uit de mouwen, bouwen aan de gezonde samenleving, waarin mensen weer naar elkaar omkijken.

Een leefbare buurt. Een betrouwbare overheid. En betaalbare zorg. Dat is goed voor alle inwoners van de gemeente.
Wilt u de ChristenUnie ook in Enschede versterken? Stem dan 7 maart christelijk-sociaal. Stem Voor elkaar. Stem ChristenUnie.

Alvast bedankt!

André Rouvoet,
lid Tweede Kamer ChristenUnie

Jan van der Graaf: "Ga 7 maart stemmen op lijst 7!"

Zeer tegen de gewoonte in worden dit jaar de gemeenteraadsverkiezingen gehouden op een dinsdag en niet op woensdag. Dit vanwege een besluit van het kabinet Balkenende, omdat de woensdag hierop volgende de gebedsdag is voor gewas en arbeid. Christelijk Nederland houdt dan kerkdiensten om zich afhankelijk te weten van God de Schepper en Onderhouder van de wereld en om te vragen om een zegen voor de arbeid en de komende oogst. De fractie van de ChristenUnie in Enschede is daar dankbaar voor en wil een ieder die daar gebruik van wil maken oproepen om hier ook gebruik van te maken.

De dinsdag 7 maart daarvoor is dus verkiezingsdag. De ChristenUnie wil u oproepen om naar de stembus te gaan. We leven in een vrij land waar verkiezingen kunnen worden gehouden zonder internationale waarnemers om de correctheid en de orde te controleren. De oproep om te gaan stemmen geldt voor alle kiesgerechtigden in Enschede. Bij wijze van proef kunt ditmaal op elk willekeurig stembureau uw stem uitbrengen.

Stem op één van de kandidaten van lijst 7!
De ChristenUnie fractie wil alle principiële christenen en allen die de ChristenUnie respecteren oproepen om de stem uit te brengen op één van de kandidaten van lijst 7. In het bijzonder vragen wij de jeugdige kiezers, die dit jaar voor het eerst mogen gaan stemmen, zich te bezinnen op de verantwoordelijkheid welke wij zal Nederlanders hebben.

Als scheidend fractievoorzitter en raadslid ken ik de spanning die elke verkiezing weer met zich mee brengt. Ga dus massaal naar de stembus want wanneer men niet gaat stemmen voor de samenstelling van de gemeenteraad heeft men voor vier jaar zijn stem verloren. Met dankbaarheid aan God en tevens aan allen die ons het vertrouwen hebben gegeven in de achterons liggende jaren.

Met hartelijke groet,

Jan van der Graaf, fractievoorzitter ChristenUnie Enschede

Tymon de Weger: "Goede campagne geeft ChristenUnie moed!"

De ChristenUnie kan terugzien op een bijzonder geslaagde campagne gevoerd. We hebben boeiende ontmoetingen gehad met de doelgroepen, waar we onze campagne op richtten: jongeren, ouderen, christen-migranten en natuurlijk onze trouwe achterban.

Zo waren we te gast bij de jeugdkerk GodMode en de studentenverenigingen VGST en RSK. We hebben gesproken voor een ouderenbond. En we bezochten de christen-migranten uit Afrika en het Midden Oosten in onze stad. Er waren vele politieke debatten, waar we ons standpunt met verve hebben neergezet en uiteraard waren we op de markt en in de bibliotheek aanwezig.

Veel publiciteit trokken onze acties rond softdrugs, fietsbeleid en onze nieuwe ChristenUnie prijs voor de Buurtkamers. Mocht u deze acties gemist hebben, dan kunt u ze terugvinden op www.enschede.christenunie.nl. Maandagavond sluiten we de campagne af met een laatste lijsttrekkersdebat om acht uur in Grand Café Le Monde, dat live wordt uitgezonden via Radio Enschede FM.

Vertrouwen in goede uitslag
Wij kregen heel veel positieve reacties, die ons veel vertrouwen geven in de uitslag van de verkiezingen. Met drie zetels, liever nog vier, maken we een goede kans opnieuw deel te kunnen nemen aan het college van Burgemeester en Wethouders. Maar dan moet wel iedereen die de ChristenUnie een warm hart toedraagt naar de stembus gaan! Moedig vrienden en bekenden aan om ons te steunen dinsdag 7 maart as.

We zijn er nog niet! Wij vragen uw gebed, want Gods zegen is onmisbaar. En natuurlijk úw stem, want die kan de doorslag geven! Stem 7 maart op Lijst 7!

Tymon de Weger, lijsttrekker ChristenUnie

Pier Datema: Slotwoord

Waarschijnlijk zal dit één van laatste bijdragen zijn van mijn hand aan deze Nieuwsbrief. Met veel genoegen denk ik terug aan de vele gesprekken die ik heb gehad met collega raadsleden, het college en vele, vele ambtenaren. Met heel veel plezier, maar soms ook met veel inspanning, heb ik ook dit werk gedaan.

Ik wil heel graag mijn collega-fractieleden heel hartelijk bedanken voor de prachtige samenwerking die wij al die jaren hebben gehad. En de nieuwe fractie gaat zeer sterk van start: Kijk maar naar de vele verkiezingsactiviteiten! Ook mijn vrouw heeft mij al die vele uren liefdevol afgestaan en mij gestimuleerd in dit werk. Bovenal ben ik God dankbaar, dat Hij mij de gaven heeft gegeven om dit werk in grote afhankelijkheid en nederigheid te kunnen doen.

O ja, niet vergeten: Stem lijst 7
Want deze partij, de ChristenUnie, staat voor echte, eerlijke en duidelijke gemeentepolitiek. Met als motto: "Voor elkaar!"

Met een hartelijke groet aan u allen,

Herdenkingsmonument voor de genocide in Oost Turkije

De ChristenUnie staat achter de wens van de Syrisch Orthodoxe gemeenschap om een herdenkingsmonument ter nagedachtenis van de slachtoffers van de genocide in 1915 op te richten. In Oost Turkije vond destijds onder christenen een volkerenmoord plaats, welke door de Turkse overheid nog steeds ontkend wordt.

Lijsttrekker Tymon de Weger heeft dit gezegd tijdens twee bijeenkomsten met Syrisch Orthodoxe christenen afgelopen week. De Weger: "Het ligt voor de hand, dat zo'n monument in Enschede komt, omdat de meeste nazaten van de slachtoffers van de genocide hier wonen." Een eerdere aanvraag voor een herdenkingsmonument was door de gemeente Enschede afgewezen.

Persbericht van de ChristenUnie Enschede

ChristenUnie en PvdA leveren beste wethouders

Uit onderzoek van Intermediair, weekblad voor hoogopgeleiden, komt naar voren dat gemeenteambtenaren ChristenUnie-wethouders zeer waarderen! Aan dit onderzoek deden ruim vijfhonderd, veelal hogere ambtenaren mee die werkzaam zijn bij de lokale overheid. Zij geven hun hoogste baas gemiddeld een 6,9 als rapportcijfer. Slechts tien procent krijgt een echte onvoldoende. De wethouders van ChristenUnie en PvdA scoren het hoogst met een 7,3! De gezagsdragers van D66, toch bij uitstek een bestuurderspartij, komen er met een 6,4 het slechtst vanaf.

De ambtenaren vinden voor het overgrote deel dat wethouders goed naar hen luisteren en dat ze voldoende kennis van zaken hebben. Het wethouderschap is een zware baan, dat weten de ambtenaren als geen ander. ‘Het besturen van een stad is een serieuze zaak. “Hij/zij moet een manager pur sang zijn met een grote ervaring in een politieke omgeving.” De angst voor incompetente leiders zit echter diep. Slechts een kwart van de ondervraagden is voorstander van een rechtstreeks door de bevolking gekozen burgemeester. Of, zoals iemand het formuleert: “Je moet er toch niet aan denken dat SBS-Ton het hier voor het zeggen krijgt.”

"Klasse, Tymon!"
Een felicitatie voor dit goede resultaat aan onze ChristenUnie wethouder, Tymon de Weger, is hiermee op zijn plaats! Het wethouderschap is een zware baan, maar het is fijn om te merken dat vier jaar hard werken voor Enschede wordt gewaardeerd! Naast de vele positieve reacties die we in de campagne in gesprek met burgers al mochten ontvangen, ook bij ambtenaren! We hopen en bidden dat je de mogelijkheid mag worden gegeven om, met Gods hulp, ook de komende jaren als ChristenUnie wethouder in onze mooie stad actief te zijn!

Jurgen van Houdt, nr. 4 op lijst 7 van de ChristenUnie Enschede

Meer over dit interessante onderzoek leest u op de website van Intermediair via de volgende link: http://www.intermediar.nl/artikel.jsp?id=231296.

Wie mag aanschuiven bij PvdA?

Commentator Jan Ankoné van Tubantia stelde deze prikkelende vraag in een analyse over de mogelijke verkiezingsuitslag. Hij gaat daarbij uit van een peiling van najaar 2005. Zijn stelling: de PvdA gaat zoveel zetels winnen (wel acht!), dat deze partij de collegeonderhandelingen volledig zal domineren. Met de ChristenUnie is hij met één kort zinnetje klaar: “De PvdA is na vier jaar wel uitgekeken op wethouder Tymon de Weger (ChristenUnie).” Moet je dit nu zomaar geloven?

Inmiddels beschikken we over veel recentere peilingen van Radio Enschede FM. Die lijkt een stuk realistischer, temeer omdat zij ook de meest recente landelijke peiling van het bureau Interview/NSS hebben vertaald naar Enschede. De prognose van Radio Enschede geeft de volgende zetelverdeling:

Partij:
Zetels nu:
Prognose Enschede FM:
Winst/Verlies:
PvdA
VVD
SP
GroenLinks
ChristenUnie
Burgerbelangen
Stadspartij
Lijst Liedtke/Çegerek
Lijst Ras
D66
BV Enschede
NCPN
Totaal
-

Bij deze uitslag ligt het veel minder voor de hand, dat de PvdA (+3 zetels) alleen de dienst uit kan maken. Het is bijvoorbeeld helemaal niet uitgesloten, dat de PvdA kiest voor voortzetting van de huidige succesvolle coalitie met CDA en ChristenUnie. Wat programma’s betreft liggen die partijen het dichtst bij elkaar. Het verschil is, dat Burgerbelangen te klein lijkt te worden om nog nodig te zijn voor de vorming van een nieuwe coalitie.

In de debatten voor de verkiezingen heb ik namens de ChristenUnie er geen geheim van gemaakt, dat voortzetting van de huidige coalitie met CDA en PvdA onze voorkeur heeft. Immers: “Never change a winning team.” Maar goed, we weten het pas zeker als de enige echte uitslag van de verkiezingen op 7 maart bekend is. We zijn benieuwd of Enschede FM dicht bij de werkelijke uitkomst zit.

In elk geval blijft uw stem op lijst 7 van de ChristenUnie van groot belang! Elke stem telt, dus ga stemmen op dinsdag 7 maart!

Tymon de Weger, lijsttrekker, nr. 1 op lijst 7 van de ChristenUnie Enschede

Toekomstvisie voor het Stadhuis

Al een aantal jaren wordt gesproken over een betere invulling van het Stadhuis, met name voor de vergaderingen van de Raad en de Stedelijke Commissie. Na aanvankelijke plannen om hier de oude bibliotheek, onder de raadszaal gelegen, hiervoor geschikt te maken, zijn we nu weer teruggekeerd naar de huidige Raadszaal. Dit is immers een zeer fraai monument, zodat een verbouwing absoluut de oorspronkelijke zaal zal aantasten.

Nu is gekozen om in de Raadszaal het meubilair op te slaan en te vervangen door nieuwe tafels en stoelen. De oude raadszetels zijn namelijk dermate zwaar en zitten uiterst slecht voor vele ruggen, dat vervanging echt nodig is. De zetels worden in elk geval gerestaureerd en mogelijk in een andere kamer weer gebruikt.

Lange termijn invulling
In de tweede fase zul de publiek toegankelijke ruimte van het stadhuis zoveel mogelijk gesitueerd worden achter en naast de hoofdingang. Dit mee om burgers beter in het stadhuis te kunnen ontvangen en de beveiliging efficiënter te laten plaatsvinden. Wij hebben gepleit om de fractiekamers op de begane grond te houden om bezoek aan de fracties te vergemakkelijken. Hierover waren de meningen vrijwel gelijkluidend.

Tot zover waren de meningen aardig gelijk. Maar over de nieuwe indeling van de Raadszaal verschilden de opvattingen in de Raad. In een prachtig boek werden ons verschillende wijze van opstellingen voorgedragen. Echter zeventig jaar geleden is deze zaal gebouwd voor 33 raadsleden, burgemeester en wethouders en de gemeentesecretaris. Inmiddels zijn er 39 raadsleden, nog steeds één
burgemeester en 6 wethouders. Dat is aanmerkelijk meer.

In de voorbeelden die de architect ons aanreikte werden verschillende soorten meubilair voorgeschoteld. We hebben sterk gepleit om daarvoor enkele voorbeelden fysiek te laten zien en beoordelen door de raadsleden. Het College kwam toen met voorstel dit door het raadspresidium, de fractievoorzitters, het Oversticht en de IAA-architecten te laten beoordelen. Daar konden wij ons uitstekend in vinden. We hebben sterk gepleit om eerst met uitgewerkte voorbeelden en/of maquettes te komen voordat de raad beslist over het soort meubilair.

Tafels en stoelen
Enkele fracties wilden direct al besluiten dat dit aparte tafels en stoelen moeten worden. De PvdA-fractie kwam met een amendement met deze strekking, die met een krappe meerderheid werd aangenomen met de instemming van de fracties van PvdA, CDA en dhr. Enklaar van de VVD. De rest van de fractie van de VVD, GroenLinks, Stadspartij, D66 en onze fractie stemden hiertegen.

Het gevolg is waarschijnlijk, dat de zaal mudvol wordt en er nauwelijks ruimte zal zijn om snel naar het spreekgestoelte en/of de interruptiemicrofoon te lopen. Jammer, je koopt toch geen nieuw meubilair in je kamer, als je eigenlijk niet weet of het er wel inpast of hoe het ongeveer moet staan?

Raad steunt onze motie over Wet Maatschappelijke Ondersteuning

Maandag 27 februari werd de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) in de gemeenteraad besproken. De raad van de gemeente Enschede heeft eigenlijk besloten niet veel te veranderen. Met name rond de thuiszorg gaat Enschede op dezelfde voet door als nu al het geval is. Daar zijn wij het als ChristenUnie mee eens.

Wel hebben we een motie ingediend, om het komende jaar als raad te discussiëren over de winst die te halen valt bij de combinatie van zorg en welzijn. Deze motie werd door de hele raad ondersteund.

Daarnaast hebben we aandacht gevraagd voor de positie van gezinnen met jonge kinderen bij de toepassing van het “protocol gebruikelijke zorg”. Wethouder De Weger heeft toegezegd deze groep apart te benoemen in de evaluatie die een half jaar na de invoering van de wet gehouden zal worden.

Als laatste hebben we aandacht gevraagd voor het opzetten van een goede klachtenprocedure. De nieuwe wet, die onlangs door de Tweede Kamer werd goedgekeurd, wordt per 1 januari 2007 van kracht. Voor die tijd zal - dankzij de ChristenUnie - de gemeenteraad zich actief blijven buigen over een zorgvuldige invoering van de WMO.

Hadassa Meijer, raadslid en nr. 2 op lijst 7 van de ChristenUnie

Beleving van externe veiligheid

De Rekenkamercommissie, niet te verwarren met de Rekeningencommissie, heeft een groot onderzoek gedaan naar de beleving van  externe veiligheid van de inwoners van Enschede. De Rekenkamer doet grote specifieke onderzoeken in opdracht van de Gemeenteraad, terwijl de Rekeningencommissie zich uitsluitend bezig houdt met de jaarrekening en de controle daarop, ook uiteraard in opdracht van de Raad.

Bevindingen
De voornaamste bevindingen van de burgers waren:
  • Men maakt zich minder zorgen over de onveiligheid van risicobedrijven dan 5 jaar geleden.
  • Veel burgers maken zich echter zorgen over de verkeersonveiligheid.
  • Ook voor de sociale onveiligheid in de wijk maakt men zich vrij veel zorgen.
  • In mindere mate zijn er zorgen over het transport van gevaarlijke stoffen.
  • Er is onvoldoende informatie voor de burgers over de inspanningen van de gemeente om de veiligheid met name in de bedrijven te verhogen.
Aanbevelingen
De Commissie gaf daarna vier aanbevelingen. De grote lijn daarin is, dat de communicatie naar de burgers over wat de gemeente doet aan verbetering van de veiligheid versterkt moet worden. We ondersteunden die conclusie van harte.

We hebben in de Stedelijke Commissie het volgende voorbeeld als bewijs aangehaald. Een jaar geleden zijn we op uitnodiging van een collega ChristenUnie raadslid uit Wierden, een werkbezoek gebracht als fractie naar het bedrijf JohnsonDiversy aan de Rembrandtlaan. Dit bedrijf heeft enkele aanpassingen in het kader van veiligheid verricht,  mee door controle van de gemeenteambtenaren. Dat is nooit gepubliceerd. We hebben daarom aangedrongen om dit soort  positieve verbeteringen te publiceren, wat volmondig door de voorzitter van de Rekenkamercommissie , mevrouw Holsheimer werd ondersteund.

Gemeenteraad
In de Raad van maandag 27 februari hebben wij daarom de aanbevelingen van de Rekenkamer naar het College voluit ondersteund. Ook steunden wij de door de PvdA ingediende motie, waarin het College wordt verzocht het beleid van de verkeers(on)veiligheid en de sociale (on)veiligheid vast te stellen en de reductie hiervan  actief met de burgers te communiceren. Door de hele Raad werd deze motie aanvaard. Nu hopen wij van harte, dat u hier in de komende jaren veel over leest.

Oude en nieuwe raadsleden op Enschede FM

Op de dag van de gemeenteraadsverkiezingen zendt Enschede FM interviews uit met oude en nieuwe raadsleden. 's Avonds even na zes uur kunt u een uitgebreid interview beluisteren met de scheidende raadsleden Jan van der Graaf en Pier Datema.

Ook de kandidaten op de nummers 3 tot en met 6 van de ChristenUnie lijst 7 kunt u in de loop van die dinsdag op Radio Enschede beluisteren. Op 7 maart komt Enschede FM met een speciaal programma over de verkiezingen. Van 12.00 tot 22.00 uur zijn er debatten met politici, reportages, interviews en nieuwsberichten. 's Avonds wordt vanuit het stadhuis de uitslag bekend gemaakt. Ook de Nachtzusters van VPRO-radio 1 werken aan deze uitzending mee.

De dag voorafgaand aan de verkiezingsdag - maandag 6 maart - zendt Enschede FM het lijsttrekkersdebat uit. Dat vindt plaats van 21.00 tot 22.00 uur in cafe Le Monde aan de Oude Markt. In dit debat treden Marijke van Hees (PvdA), Jeroen Goudt (CDA) en Jeroen Hatenboer (VVD) tegen elkaar in het strijdperk. De andere lijstrekkers gebruiken de interruptiemicrofoon.

Stem maandag en dinsdag af op Enschede FM, te ontvangen op 105.1 FM, op de kabel in Enschede op 104.1 FM.

7 maart napraten over de uitslag? Welkom!

Dinsdagavond 7 maart organiseert de gemeente samen met Radio Enschede FM een uitslagenavond in het stadhuis. Deze avond vindt plaats van 20 tot 22 uur. De verkiezingsuitslag wordt verwacht tegen half tien. De avond wordt rechtstreeks uitgezonden en met de lijsttrekkers zullen interviews worden afgenomen.

Na de uitslagenavond trekken de leden en sympathisanten van de ChristenUnie zich terug in Jimmy's Bar aan de Klokkenplas 1, direct achter het stadhuis. U bent van harte welkom als u nog even met de oude en nieuwe fractieleden van de ChristenUnie wilt napraten over de verkiezingsuitslag.

Bestuur en fractie
van de ChristenUnie Enschede

Bekijk onze website

Op www.enschede.christenunie.nl vindt u een schat aan informatie over de activiteiten van de fractie, de wethouder en het bestuur van de ChristenUnie in Enschede. Maar ook gebedspunten, informatie over de verkiezingsuitslagen en het laatste nieuws.

We houden de website voortdurend actueel. Surf regelmatig naar www.enschede.christenunie.nl en blijf op de hoogte van ons werk.

Redactie Nieuwsbrief

nieuwsbrief_enschede-owner@mailman.christenunie.nl

Agenda verkiezingscampagne

maandag 6 maart
Le Monde
Lijsttrekkersdebat Enschede FM
dinsdag 7 maart
20-22 u
Stadhuis Burgerzaal
Uitslag verkiezingen met Enschede FM
dinsdag 7 maart
22-24 u
Cafe Jimmy's, Klokkenplas 1
Napraten met de kandidaten van de ChristenUnie

Agenda vergaderingen

Wethouder

Internet

Colofon

De Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede is een uitgave van de gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie in Enschede.
© Overname van artikelen met bronvermelding toegestaan.

Archief Nieuwsbrief
De verschenen Nieuwsbrieven zijn te vinden op internetpagina van de fractie: www.enschede.christenunie.nl

Aanmelden (gratis) abonnement Nieuwsbrief
Wilt u zich aanmelden voor een gratis abonnement op deze Nieuwsbrief? Vul eenvoudig uw emailadres in op onze website
www.enschede.christenunie.nl in de rubriek Nieuwsbrief, rechtsonderaan op de startpagina.

Afmelden of wijzigen abonnement Nieuwsbrief

Archief > 2006 > maart