Nieuwsbrief 6-10

• Colofon
  • Aan/afmelden

Jan van der Graaf en Pier Datema geridderd

Tijdens de laatste vergadering van de 'oude' gemeenteraad op maandag 13 maart werden Jan van der Graaf (69) en Pier Datema (70) van de ChristenUnie benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau.
Vanwege hun lange staat van dienst, ook buiten de raad, werden beiden door burgemeester Den Oudsten geridderd. Jan van der Graaf was raadslid vanaf 1990, aanvankelijk voor het GPV, later voor de ChristenUnie. Pier Datema zat in Enschede in de gemeenteraad vanaf 2002, maar van 1975 tot 1987 was hij al raadslid voor het GPV in zijn vorige woonplaats Bedum.
Op onze website www.enschede.christenunie.nl kunt u het interview lezen, dat De Twentse Courant Tubantia afnam van Jan van der Graaf.

Afscheidsreceptie

De ChristenUnie biedt aan beide geridderde oud-raadsleden Jan van der Graaf en Pier Datema een afscheidsreceptie aan.
U bent van harte welkom op woensdag 22 maart ’s middags tussen vier en zes uur in de Mozaiekzaal van het stadhuis, Langestraat 21.

PvdA in zee met CDA en GroenLinks

De Partij van de Arbeid zet de collegeonderhandelingen voort met het CDA en GroenLinks. Dat deelde fractieleider Marijke van Hees zaterdag 18 maart jl. mee. GroenLinks houdt vast aan zijn standpunt tegen doorstart van de Luchthaven, maar legt zich neer bij een raadsmeerderheid. Daarmee vallen VVD en Burgerbelangen buiten de boot.

Ruk naar links
“Opvallend is, dat de PvdA door GroenLinks in de coalitie te halen duidelijk kiest voor een verdere ruk naar links,” oordeelt Tymon de Weger van de ChristenUnie. "En dat terwijl de PvdA zijn derde wethouder al lang heeft binnengehaald, daarmee de winst van 'links' verzilverend. Terwijl de uitslag van 7 maart anders aangaf: winnaars waren PvdA en SP en niet GroenLinks. De PvdA haalt daar de landelijke trend ‘van lokaal naar links’ bij, maar in Enschede was het toch juist de lokale partij Burgerbelangen, die zijn positie meer dan herwon.” De ChristenUnie had al eerder aangegeven, dat de uitslag wees op een coalitie van PvdA en CDA met Burgerbelangen.

Financieel geweten
“De keuze voor het CDA is verstandig,” aldus De Weger zaterdag in zijn commentaar op het verloop van de onderhandelingen. “Daarmee wordt de lijn van het afgelopen college voortgezet, houdt de PvdA het financiële geweten binnen en wordt recht gedaan aan de vele overeenkomsten tussen beide partijprogramma’s.” Met het CDA besprak de PvdA met name de zorg over financiële dekking van alle door de PvdA geuite wensen.

Groene punten
De eerste voorkeur van de ChristenUnie lag niet bij een college met GroenLinks. Maar nu de Luchthaven geen belemmering meer vormt, is deelname van de groenen aan een college niet onoverkomelijk, aldus Tymon de Weger. “Wij feliciteren GroenLinks, dat zij nu in de volgende ronde zijn beland. Wij zijn heel benieuwd, ook vanuit onze partij, welke groene punten GroenLinks uit de onderhandelingen gaat slepen.”

Sociaal economische ontwikkeling
“Met de VVD zullen wij een college PvdA-CDA-GroenLinks blijven herinneren aan de noodzaak tot nauwe afstemming met het bedrijfsleven over de sociaal economische ontwikkeling van onze stad.”

Zes, geen vijf wethouders
Met andere partijen adviseerde de ChristenUnie met klem te blijven uitgaan van zes wethoudersposten. De PvdA gaf nu aan met CDA en GroenLinks ook de variant 3-1-1 te willen bespreken, met vijf wethouders dus. “Zes wethouders zijn nodig omdat er veel werk in de stad, maar met name ook in Den Haag te doen is. Bovendien geven zes wethoudersposten in een 3-2-1-verdeling een veel betere machtsverdeling binnen het college. En met voldoende tegenwicht tegen een al te dominante PvdA,” aldus Tymon de Weger van de ChristenUnie.

Naluisteren
PvdA, CDA en GroenLinks praten nu verder over een collegeakkoord, portefeuilles en tenslotte over kandidaten voor het wethouderschap. Mogelijk volgende zaterdag doen zij weer in het openbaar verslag van de vorderingen. De Weger uitte zijn tevredenheid over de open manier, waarop de onderhandelingen naar de andere raadsfracties en de Enschedese samenleving worden bekendgemaakt. De bijeenkomst van zaterdag 18 maart is na te luisteren via internet: www.enschede.nl, doorklikken onder het kopje ‘Collegeonderhandelingen’.

Bekijk onze website

Op www.enschede.christenunie.nl vindt u een schat aan informatie over de activiteiten van de fractie, de wethouder en het bestuur van de ChristenUnie in Enschede. Maar ook gebedspunten, informatie over de verkiezingsuitslagen en het laatste nieuws.

We houden de website voortdurend actueel. Surf regelmatig naar www.enschede.christenunie.nl en blijf op de hoogte van ons werk.

Redactie Nieuwsbrief

nieuwsbrief_enschede-owner@mailman.christenunie.nl

donderdag
23 maart '06
Fractie ChristenUnie
Kamer 71, Stadhuis
maandag
  3 april '06
19.00 uur
Gemeenteraad
Raadszaal, Stadhuis
Langestraat 21
dinsdag   4 april '06 19.30 uur Stadsdeelcommissie Oost Servicecentrum Oost Gronausestraat 300
maandag 10 april '06 19.00 uur Stedelijke commissie Kamer 77, Stadhuis Langestraat 21
dinsdag 11 april '06 19.30 uur Stadsdeelcommissie Zuid Stadsdeelkantoor Zuid De Reulver 100
woensdag 12 april '06 19.30 uur Stadsdeelcommissie Centrum Kamer 77, Stadhuis Langestraat 21
dinsdag

Wethouder

Internet

Colofon

De Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede is een uitgave van de gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie in Enschede.
© Overname van artikelen met bronvermelding toegestaan.

Archief Nieuwsbrief
De verschenen Nieuwsbrieven zijn te vinden op internetpagina van de fractie: www.enschede.christenunie.nl

Aanmelden (gratis) abonnement Nieuwsbrief
Wilt u zich aanmelden voor een gratis abonnement op deze Nieuwsbrief? Vul eenvoudig uw emailadres in op onze website
www.enschede.christenunie.nl in de rubriek Nieuwsbrief, rechtsonderaan op de startpagina.

Afmelden of wijzigen abonnement Nieuwsbrief

Archief > 2006 > maart