Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede 10-2

dinsdag 20 juli 2010 21:36

Van verkiezingen, succes en reces

Onlangs is de vakantieperiode van de gemeenteraad, ook wel reces, begonnen. Dat biedt de mogelijkheid om even stil te staan en terug te kijken. We hebben drukke maanden achter de rug. Eerst hebben we campagne gevoerd voor de gemeenteraadsverkiezingen. Deze verkiezingen werden gezegend met een mooi resultaat. In tegenstelling tot veel andere plaatsen, liet de ChristenUnie in Enschede een procentuele groei zien.

Buitengewoon jammer is het dat we op minder dan 300 stemmen weer de derde zetel misliepen. We zitten er steeds dichterbij, maar dat blijft zó balen! Als nou niemand ‘strategisch’ had gestemd, denk je dan… Want met een kleine 7% stemmen meer, hadden we 50% meer zetels mogen hebben. Maar het heeft niet zo mogen zijn en hopelijk overkomt dit ons DV over vier jaar niet weer!

Bernard Veldkamp en ondergetekende zijn er met steun van ons commissielid Wim Tekkelenburg en Han ter Horst, Henri de Roode en Joke de Paauw weer met frisse moed tegenaan gegaan. En zoals u verder in deze nieuwsbrief kunt lezen, met succes!

Het allereerste politieke succes in de nieuwe raad werd door ons geboekt. Bij de installatie van het nieuwe college dienden we een motie in om een onderzoek uit te laten voeren naar de oorzaak van de historisch lage opkomst bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen. In de snelheid waarmee het college werd geformeerd had dit aspect te weinig aandacht gekregen. Alle fracties steunden ons voorstel. Het presidium van de raad pakt dit onderzoek nu verder op. We houden u op de hoogte van het vervolg.

Als je terugkijkt op de achterliggende periode dan hebben we na de verkiezingen al flink wat zaken mogen bereiken, waar we hieronder verder op in hopen te gaan:

1. Onderzoek naar de lage opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen.
  2. Ingezet voor verblijfsvergunning voor Merckys Wakonda Fondu.
  3. Betaald parkeren op zondag afgeschaft.
  4. Realisering kunstgrasveld en herinrichting sportpark Achilles.
  5. Problematiek van loverboys en vrouwenhandel op de politieke agenda gezet.
  6. Verbreding inzet Social Return On Investment t.b.v activiteiten door maatschappelijke instellingen op het gebied van onderhoud en beheer van de openbare ruimte te faciliteren.

Dit is toch een behoorlijk lijstje voor een kleine fractie. Dat maakt je dankbaar en geeft stimulans om er na het reces weer volop tegenaan te gaan. Namens de fractie wens ik u eerst een hele fijne zomervakantieperiode toe!

Jurgen van Houdt, fractievoorzitter

Merckys Wakonda Fondu mag in Nederland blijven!

Na jaren procederen en wachten kwam eind juni dan eindelijk het verlossende mailtje dat de verblijfsvergunning van Merckys Wakonda Fondu binnen is. Langs deze weg willen wij Merckys, zijn vrouw Germa en zijn kinderen hiermee van harte feliciteren!

De ChristenUnie heeft meerdere malen aandacht gevraagd voor de schrijnende situatie waarin Fondu zich bevond. Niet alleen lokaal bij het college, maar ook landelijk bij de Tweede Kamerfractie. Wij zijn dan ook erg blij en dankbaar dat hij nu in Nederland bij zijn vrouw Germa en hun twee kinderen kan blijven! Merckys kan nu ook zijn opleiding ruimtelijke ordening en planologie, waarvoor hij momenteel afstudeert bij de gemeente Enschede, verder afmaken. Veel succes daarbij Merckys!

Jurgen van Houdt, fractievoorzitter

Belofte maakt schuld: betaald parkeren op zondag afgeschaft!

Sinds de invoering van het betaald parkeren op zondag, als gevolg van een amendement van de toenmalige coalitiepartijen CDA, PvdA en GroenLinks, ondersteund door een meerderheid van de raad, heeft onze fractie zich hard gemaakt voor de afschaffing hiervan. De negatieve gevolgen, o.a. voor de oudere centrumbewoners en kerkgangers, zijn hierbij meermalen naar voren gebracht. We hebben dit niet alleen geroepen in de campagne, maar ook aangegeven als voor ons essentieel punt bij de collegeonderhandelingen.

Het mag dan ook duidelijk zijn dat de ChristenUnie zeer verheugd is dat het betaald parkeren op zondag nu definitief weer kon worden afgeschaft. We zijn blij met het voortschrijdend inzicht bij de andere partijen om de afschaffing van het plotsklaps door hen ingevoerde beleid te steunen. Daardoor kan er nu weer in heel Enschede op zondag gratis worden geparkeerd! U zult begrijpen dat wij blij en dankbaar zijn voor dit succes.

Kunstgrasveld voor Achilles

Onlangs werd in de raad een voorstel van het college besproken voor de tijdelijke oplossing van de veldenproblematiek bij Achilles. Men moest maar gebruik gaan maken van een veld van Emos. Dit voorstel deed absoluut geen recht aan de precies een jaar geleden raadsbreed gedane uitspraak om tot een structurele oplossing te komen voor Achilles én Emos.

Het nieuwe college hanteert als motto: Vertrouwen in Enschede. Twee voetbalclubs gedurende vier jaar aan het lijntje houden en nu met een suboptimale oplossing het riet in sturen, zorgt natuurlijk niet voor vertrouwen. Helemaal niet omdat zij dan de dupe worden van gemeentelijk beleid, nu het nieuwe college de Noord West tangent weer uit de kast heeft gehaald. Waarom daar wel geld voor zou zijn, ontgaat ons volledig. Evenals het feit waarom er sprake zou zijn van een precedentwerking, zoals het college stelde. Welke clubs kampen er dan nog meer met de negatieve gevolgen van gemeentelijk beleid en raken op korte termijn hun trainingsvelden kwijt, vraag je je dan af.

De ChristenUnie kon het voorstel van het college dan ook niet steunen. Wij hadden bij de behandeling van de gemeenterekening 2009 al aangegeven dat wij gaan voor een structurele oplossing voor Achilles. Hier zal ook Emos baat bij hebben, omdat hun eigen terrein voor herontwikkeling zo geen gevaar loopt.

Wij hebben een amendement opgesteld en ingediend, dat besloot tot het ter beschikking stellen van € 500.000,- voor aanleg van een kunstgrasveld en herinrichting van het sportpark Achilles, zodat hier drie velden en daarnaast nog een trainingsveld ontstaan. Dit amendement werd uiteindelijk door de gehele raad, behalve de VVD ondersteund! Wij feliciteren Achilles van harte met dit, mede dankzij hun inzet behaalde succes! Een mooie en verdiende hoofdprijs aan het eind van het seizoen.

Jurgen van Houdt, fractievoorzitter

Loverboys en vrouwenhandel op de politieke agenda

Tijdens de laatste vergadering van de raad stond de kadernota centraal. Onze bijdrage kunt u nalezen op onze website. De eerste termijn stonden de algemene beschouwingen op het collegebeleid centraal. Een van de onderwerpen die de ChristenUnie hierin écht mist, is de uitgesproken intentie en visie om loverboys en vrouwenhandel tegen te gaan. De overheid is er om de kwetsbaren in de samenleving te beschermen. Deze onderwerpen hebben in de afgelopen jaren al wel de nodige aandacht gekregen binnen onze stad, maar de problematiek speelt steeds vaker op en is zó ingrijpend, dat deze veel meer dan tot heden het geval is de aandacht van de raad en het college behoeft.

Wij hebben dan ook een motie ingediend die het college opdraagt om voor 1 januari 2011, met een stand van zaken en een visie op de toekomst naar de raad te komen waarin op deze problematiek wordt ingegaan. Zo kan in gezamenlijkheid met de raad een integrale visie hierop geformuleerd.

Jurgen van Houdt, fractievoorzitter

ChristenUnie realiseert creatieve aanpak SROI voor meer werkgelegenheid

De gemeente Enschede huurt vaak bedrijven in via allerlei aanbestedingsprocedures. Al een paar jaar bestaat de mogelijkheid dat de gemeente bij deze aanbestedingen de eis oplegt dat een deel van het werk wordt uitgevoerd door werkloze Enschedeers. Dit noemen ze Social Return on Investment. De gemeenschap investeert, maar krijgt er ook wat voor terug. In de kadernota stond dat er tot nu toe af en toe van deze mogelijkheid gebruik is gemaakt en het college zich heeft voorgenomen om vaker van deze mogelijkheid gebruik te maken.

Dat is natuurlijk een mooi voornemen, maar wat de ChristenUnie betreft, mag hier veel uitgebreider gebruik van worden gemaakt. Waarom zouden deze werkloze Enschedeers alleen ingezet kunnen worden bij het uitvoeren van de opdracht? Er is nog wel meer te doen in Enschede. Het onderhoud van de openbare ruimte kan bijvoorbeeld op veel plaatsen wel wat extra handen gebruiken. Bovendien is het maar de vraag of er altijd werklozen in Enschede zijn, die direct inzetbaar zijn bij het project.

De ChristenUnie heeft daarom voorgesteld dat de partij die de aanbesteding wint, veel meer mogelijkheden krijgt om iets terug te doen voor de stad. Wees creatief! Wethouder Koomen kon zich prima in dit voorstel vinden en ook de gemeenteraad schaarde zich er achter. De ChristenUnie hoopt dat dit extra werkgelegenheid zal opleveren voor onze stad.

Bernard Veldkamp, raadslid

Nieuwsgierig naar meer ChristenUniek nieuws?

Bezoek regelmatig onze website!

Op onze website www.enschede.christenunie.nl vindt u een schat aan informatie. Nieuwsberichten van de fractie en uit de pers, maar ook standpunten, contactinformatie en een steeds rijker wordend archief. Daarnaast kunt u zich hier aanmelden als lid van de partij om ons werk te ondersteunen. We houden de website voortdurend actueel. Bezoek regelmatig onze website en blijf op de hoogte!

Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrief!

De ChristenUnie Nieuwsbrief is een digitale uitgave van de fractie, met daarin het belangrijkste en recentste nieuws uit de lokale politiek en onze bijdragen in vergaderingen. Op deze manier krijgt u regelmatig digitaal een interessant kijkje in de keuken van de politiek. Wilt u zich aanmelden voor een abonnement op onze Nieuwsbrief? Via de hoofdpagina van de website (in de linkerkolom) kunt u zich aanmelden.

Archief > 2010 > juli