Nieuwsbrief 6-7

Extra uitgaven voor armoede
Kwijtschelding veel beter dan E-pas
Netwerkstad achter Luchthaven Twente
Voedselbank: is dat nodig in Enschede?
Tubantia goochelt met werkloosheidscijfers

februari 2006 - jaargang 6, nummer 7

Inhoud:
    • ChristenUnie verzilvert preventiebeleid softdrugs
    • Weblogs
    • Kleur bekennen in Enschede-west
    • D66 gaat af
    • Gemeente koopt pand Wegener
    • Ontwikkelingen Sportpark Boekelo
    • Extra uitgaven voor armoede
    • Kwijtschelding veel beter dan E-pas
    • Netwerkstad achter Luchthaven Twente
    • Voedselbank: is dat nodig in Enschede?
    • Tubantia goochelt met werkloosheidscijfers

en verder:

• Bekijk onze website
  • Agenda vergaderingen
  • Agenda verkiezingscampagne
  • Colofon
  • Aan/afmelden

ChristenUnie verzilvert preventiebeleid softdrugs

Zoals u in de krant heeft kunnen lezen is er de afgelopen periode heel veel gediscussieerd over het softdrugsbeleid in onze gemeente. Onze lijsttrekker heeft heel wat tongen los gemaakt door een ingezonden brief te sturen naar Tubantia. Om de discussie niet alleen in de krant te voeren heeft de ChristenUnie op 25 januari een debat georganiseerd. Tijdens de discussie werden alle partijen het er uiteindelijk over eens dat softdrugs schadelijk waren, en dat er meer gedaan moest worden aan preventie.

Maandag 30 januari heeft de ChristenUnie in de gemeenteraad een motie ingediend om als Enschede meer aan preventie te doen in de breedste zin van het woord. Dit gaat om alcohol, drugs en gokverslaving. De strekking van de motie is dat het college in beeld brengt wat de huidige stand van zaken is met betrekking tot preventie, wat er nodig is om een brede, confronterende ontmoedigingscampagne op te zetten, en wat de kosten zullen zijn. Dit hebben we nu al gevraagd, zodat het onderdeel kan zijn van de coalitieonderhandelingen.

De motie is door de gehele raad ondersteund en door het college overgenomen. De ChristenUnie heeft hier dus duidelijk een punt gescoord. Op www.enschede.christenunie.nl vindt u de tekst van de ChristenUnie-motie en alle publicaties over het ChristenUnie softdrugsdebat op een rij.

Hadassa Meijer, raadslid
Nr. 2 op de ChristenUnie lijst 7

Weblogs

Je telt tegenwoordig niet meer mee in de politiek, als je geen 'weblog' hebt. Ik doe aan dit modeverschijnsel niet mee. Wie is er eigenlijk in al dat gebabbel geïnteresseerd? Ik geloof daar niet zo in. Het gaat niet om de persoon, maar om de (politieke) zaak.

Ik kies er voor mijn visie op actuele zaken te geven. Gewoon hier in de ChristenUnie Nieuwsbrief en op onze website. Zonder geneuzel over persoonlijke ditjes en datjes.

Tymon de Weger, lijsttrekker

Kleur bekennen in Enschede-west

Onder de titel Kleur bekennen in Enschede West presenteerde het college plannen voor de weginfrastructuur en het milieu in Enschede West. Enkele jaren geleden is na onderzoek gebleken, dat de grootste problemen van de bereikbaarheid van Enschede liggen in het westen van onze stad. Daarom werd, maar ook om de financiële onhaalbaarheid, de zogenaamde noordwestverbinding afgeschreven.

De nu aangenomen voorstellen komen er op neer, dat de Auke Vleerstraat verdubbeld wordt in 2 x 2 rijstroken, dat de aansluitingen op de zijwegen aangepast gaan worden, dat de brug vervangen wordt door een brede ophaalbrug, dat er een derde ontsluitingsweg van de Kanaalzone komt direct langs het kanaal en dat er een ecozone komt, direct achter de geplande 400-meter ijsbaan. Ook tot onze tevredenheid, betekent een en ander, dat er geen weg door of langs het groene Twekkelo gelegd hoeft te worden. Alles zal in fases worden uitgevoerd.

Vragen
Als enige fractie hadden wij vooraf een zevental scherpe technische vragen gesteld. Het college heeft met zijn deskundigen daar zeer uitvoerig op geantwoord. Dit heeft ons er van overtuigd, dat dit de beste oplossing is voor de toekomstige ontwikkelingen in West. Met name staat er een grote ontwikkeling op stapel op het terrein van de Universiteit: het zogenaamde Kennispark.

Bij de verdubbeling van de Auke Vleerstraat blijven er nogal wat op- en afritten, die het gevaar in zich bergen, dat de verkeerssnelheid op de straat zelf afgeremd wordt. Uit de beantwoording bleek, dat de invulling hiervan nog niet vaststaat. We vertrouwen erop dat er voldoende deskundigheid binnen en buiten de gemeente is die deze problematiek goed oplost.

Ecozone
Ten noorden van de huidige Go Planet is de 400-meter ijsbaan gepland. Daarnaast is een  ecozone gedacht van 300 meter en aan weerzijden aflopend van 100 meter. Deze verbindt het groene Driene met Twekkelo.. Een uitstekende zaak, waar ieder het over eens is. Daarnaast moet er nog een woonbotenhaven komen, die aan de zuidkant van het kanaal is gedacht. En hier gingen de meningen uiteen. Wij vinden de verstoring van de woonboten niet zo'n erg groot bezwaar. We vinden het kanaal en het spoor een veel grotere barrière. Afgesproken is, dat hier later nadere invulling aan gegeven kan worden.

Financiering en sparen
De kosten van het hele operatie zijn gigantisch. Globaal zo’n € 80 miljoen. Met name verdubbeling van de tunnel onder het spoor vraagt een enorm bedrag. Nu doen ook anderen, met name de Regio, een duit in het zakje, maar het leeuwendeel moet de gemeente zelf ophoesten.  En alles zal in fases uitgevoerd worden, verspreidt over zeker twintig jaar. Het college kwam daarom met het voorstel om te gaan sparen.

Op zich juist, echter er moet wel eerst geld of ruimte zijn in de begroting om te kunnen sparen.  Wij zijn het eens met dit sparen. Echter wel met de bemerking, dat dit altijd moet in afweging van andere noden, zoals sociale, maar ook andere fysieke vragen in de gemeente.

Terecht heeft verkeerswethouder Goudt er op gewezen, dat hiermee een belangrijke stap is gezet voor de economische ontwikkeling van onze stad. Daarvan kunnen in de toekomst vele van onze burgers van profiteren. We denken hierbij met name aan de uitbreiding van banen, maar ook van het gebruik van allerlei sportactiviteiten en de ontwikkeling van het totale gebied in het westen van Enschede.

Pier Datema, raadslid

D66 gaat af

Boris Dietrich trad onlangs af als aanvoerder van D66. Terecht, want die partij dreigde ten onrechte het kabinet naar huis te sturen. Een serieus politiek thema als het inzetten van onze militairen in Afghanistan verdient een gewetensvolle afweging. Mijn partijgenoot Tineke Huizinga zette aanstichter Bert Bakker van D66 mooi op zijn nummer met de opmerking: “Niet wij, meneer Bakker, maar U  hebt er een potje van gemaakt!”

Wat D66 mist is een diepgewortelde levensovertuiging. Nu de zogenaamde kroonjuwelen niet meer in beeld zijn, kun je D66 niet meer betrappen op een samenhangende visie. Als je zo politiek bedrijft ga je zwabberen. Kijk naar de LPF, kijk naar figuren als Wilders. Het is geen verlies wanneer zulke partijen van het toneel verdwijnen.

Tymon de Weger, lijsttrekker

Gemeente koopt pand Wegener

Binnen de dagbladpers, vooral bij Wegener - waarvan het regionale dagblad Twentse Courant / Tubantia deel van uitmaakt - is een reorganisatie in gang gezet. Als eerste resultaat verkoopt Wegener het kantoorpand en de drukkerij aan de gemeente Enschede. De gemeente is daar positief op ingegaan, omdat de locatie op de hoek van de Getfertsingel en de Zuiderval onderdeel is van de herontwikkeling van de omgeving van de Zuiderval.

Het gehele bedrijf blijft voor Enschede voorlopig behouden, aangezien Wegener het pand van de gemeente wil huren voor een periode van tien jaar. Binnen de reorganisatie staat ook het behoud van arbeidsplaatsen ter discussie.

Motie van GroenLinks
In de gemeenteraadsvergadering van maandag 30 januari diende de fractie van GroenLinks een motie in, om druk uit te oefenen op de directie van Wegener om deze werkgelegenheid voor Enschede te behouden. Hoewel wij dit een sympathiek gebaar vonden, hebben wij als ChristenUnie fractie toch gemeend tegen deze motie te stemmen. Wij zijn van mening, dat dit een verantwoordelijkheid is van Wegener, die we daar ook willen laten.

Wethouder Helder (economische zaken) heeft echter aangegeven dat hij er samen met de burgemeester bij Wegener zal pleiten voor behoud en eventueel overplaatsing van personeel naar Enschede binnen de organisatie van Wegener, voor zover dat mogelijk is.

Jan van der Graaf, fractievoorzitter

Ontwikkelingen Sportpark Boekelo

Even buiten Boekelo ligt het sportpark De Grobbe. Aanvankelijk wilde het college dit sportpark upgraden voor de rest van de voetbalsport in Boekelo, daar de huidige velden aan de Boekelosestraat bestemd zijn voor woningbouw. Zowel de Dorpsraad als de Stadsdeelcommissie West wilden het Sportpark samen met de Military combineren aan de zuidkant van de Boekelosestraat tegenover de Grolsch. Daar hangt echter een prijskaartje aan. Deze kan gedeeltelijk ingevuld worden met de verkoop van De Grobbe. Tot zover zijn de meningen niet verdeeld.

Daarna kwam het college in de Stadsdeelcommissie West van 20 december met het voorstel om De Grobbe te verkopen voor de aanleg van een golfterrein. Mocht dat niet voldoende opbrengen, dan zou het alsnog automatisch  bebouwd worden met vier landhuizen. Daarvan zei de hele Stadsdeelcommissie West, dat deze bebouwing nooit een automatisme zal mogen zijn.

Landhuizen
Het college kwam nu in de afgelopen raadsvergadering met een aangepast voorstel. Daarin was echter toch weer een alternatieve dekking aangegeven de mogelijkheid voor de bouw van vier landhuizen.

De VVD-fractie diende terecht een amendement in om dit er uit halen. Immers al jarenlang heeft de gemeente Enschede het beleid, dat er in het buitengebied niet grootschalig wordt gebouwd. Ook in Boekelo zijn op deze reden verschillende aanvragen door de gemeente verworpen. Het is op zijn minst ongeloofwaardig, indien de gemeente zelf, om puur financiële redenen dit wel in het buitengebied gaat doen. Onze fractie stemde dat ook in met het amendement.  Deze sneuvelde echter met 16 stemmen voor en 17 stemmen tegen.

Het voorstel kreeg echter wel brede steun, zodat de onderhandelingen verder kunnen en daarna hopelijk de snelle invulling van de Sportcomplex aan de Boekelosestraat ter hand kan worden genomen.

Pier Datema, raadslid

Extra uitgaven voor armoede

Als wethouder van sociale zaken gaat de armoede bij een deel van onze burgers mij zeer aan het hart. Voor het afsluiten van deze collegeperiode is het gelukt nog een aantal extra uitgaven te kunnen doen, die ten goede komen aan die mensen, die het financieel het zwaarst hebben in Enschede.

Van de zijde van GroenLinks was al bij de begrotingsbehandeling in de zomer van 2005 aandacht gevraagd voor het armoedevraagstuk. Om duidelijk te maken, dat dit college heel veel geld steekt in het armoedebeleid, heb ik dat eens op een rij laten zetten. In totaal besteedt de gemeente ongeveer € 8 miljoen aan armoedebestrijding. € 3 miljoen wordt uitgegeven aan bijzondere bijstand, € 2,5 miljoen aan kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen, ruim € 1 miljoen aan de Stadsbank Oost-Nederland voor schuldhulpverlening. Daarnaast steunen we nog het Fonds Bijzondere Noden en een collectieve ziektekostenverzekering voor mensen met een bijstandsuitkering.

€ 375.000 extra
Nieuw is dat we nog eens € 375.000 extra uittrekken voor chronisch zieken, gehandicapten en ouderen met een klein pensioen. Verder gaan we onderzoeken of we ook voor minima zonder bijstand een aantrekkelijke collectieve ziektekostenverzekering kunnen afsluiten. De beste manier om armoede tegen te gaan is het hebben van werk. Met ons Actieplan Werk en Bijstand 2005-2007 zetten we daar dan ook zwaar in op de weg terug naar werk. Dat lukt echter niet voor iedereen, zeker niet voor hen die moeilijk in staat zijn om te werken, chronisch ziek of gehandicapt zijn, nauwelijks pensioen hebben of in een schuldenspiraal terecht zijn gekomen. Voor hen blijft de bijstand een belangrijk vangnet.

Kwijtschelding veel beter dan E-pas

Nu de verkiezingen naderen wordt opnieuw geroepen om de wegens bezuinigingen afgeschafte Enschede Pas. De PvdA bijvoorbeeld wil een fonds voor sport en cultuur, dat sterk doet denken aan die E-pas. Voor de Enschede Pas stond destijds een bedrag van ruim € 300.000 op de begroting, waarvan een groot deel nodig was voor de Stichting, die de pas uitgaf. Ik heb aan de raadsleden nog maar eens uitgelegd, dat het college een andere weg heeft gekozen.

Door het van jaar op jaar ophogen van de kwijtschelding voor de minima naar een niveau van 100% dragen we inmiddels tegen de € 2,5 miljoen direct bij aan het inkomen van de minima. Jaarlijks bereiken we hiermee 8000 burgers die leven rond het bestaansminimum. Daar heeft men dus veel meer aan, dan de E-Pas ooit aan kortingen opleverde.

Netwerkstad achter Luchthaven Twente

Al enkele keren heb ik in de Nieuwsbrief aandacht mogen geven aan de ontwikkeling van de luchthaven Twente als burgerluchthaven. Daarbij kwam vooral ook het verlies van een groot aantal arbeidsplaatsen aan de orde. Naast de herstart heeft ook de herinrichting van het gehele gebied onze bijzondere aandacht gehad.

In de laatstgehouden commissievergadering van de Netwerkstadgemeenten is een ontwerp-motie van de PvdA besproken, om als vier gemeente binnen deze samenwerking te komen tot afspraken over deze plannen. Nu blijkt dat er in grote mate overstemming is over de verdere ontwikkeling, is binnen de regio ook met Oldenzaal en Losser een afspraak gemaakt. In de ontwerp-motie, welke ook in de andere gemeenteraden zal/is besproken, waren een aantal punten vermeld, welke een verstrekkende planvorming mogelijk maken.

Maandagavond 30 januari is deze motie ook in de gemeenteraad van Enschede ingediend en besproken. Daarbij was er één onderdeel, waarover verschil van mening bestaat binnen de Netwerkstadgemeenten, namelijk de directe aansluiting op de A1. De raad heeft bij meerderheid besloten deze afspraak niet voor de rest van deze eeuw vast te leggen maar er in principe vanuit te gaan dat dit de komende jaren niet aan de orde is. De huidige mogelijkheden voor de bereikbaarheid van de luchthaven zijn vooralsnog voldoende.

Uit de dagbladpers heeft u inmiddels kunnen vernemen dat er een vervolgtraject zal worden opgestart om de plannen voor de luchthaven verder uit te werken.

Jan van der Graaf, fractievoorzitter

Voedselbank: is dat nodig in Enschede?

In Enschede is een groep mensen bezig met de oprichting van een Voedselbank in navolging van andere steden in het land, zoals Rotterdam. Het college van BenW volgt die ontwikkeling natuurlijk, maar vindt dat de huidige voorzieningen voor de minima in beginsel voldoende moeten zijn. Niemand hoeft in Nederland honger te leiden. In Enschede wonen weliswaar relatief veel mensen met een laag inkomen, het is de vraag of er echt veel mensen zijn, die geen eten meer kunnen kopen.

Maar dat betekent niet, dat wij onze ogen sluiten voor mensen die door allerlei oorzaken diep in de problemen zijn gekomen en zelfs geen eten meer kunnen kopen. Wij volgen de plannen van de Voedselbank dan ook met belangstelling. Op dit moment zijn de ideeën daarover voor mij nog onvoldoende concreet om daar nu al op in te gaan. Ik heb de organisatoren gevraagd eerst de haalbaarheid van een Voedselbank in beeld te brengen en met een gedegen bedrijfsplan te komen.

Het College wil een haalbaar plan van het particulier initiatief positief en constructief tegemoet treden. Wij zien een voedselbank niet als een taak voor de gemeente, die voor een vaste subsidie in aanmerking komt. Maar wellicht kunnen we – als het echt een zinvolle en nodige voorziening blijkt - als gemeente het initiatief bij de opstart een steuntje in de rug geven.

De ChristenUnie in de media
Tubantia goochelt met werkloosheidscijfers

Ingezonden brief van wethouder De Weger aan Tubantia van woensdag 8 februari 2006.

Weet ú nog hoe het staat met de werkloosheid in Enschede? Tubantia lijkt het spoor bijster. Volgens een bericht op de Enschedese stadspagina van deze krant, eind januari, is de groei van het aantal werklozen in Enschede in 2005 afgevlakt. Op 2 februari echter, worden in het katern economie cijfers gepresenteerd, waaruit geconcludeerd wordt dat de werkloosheid in Enschede dramatisch is gestegen, met maar liefst 13 %. Helaas ontbreekt in het laatste bericht  een duidelijke toelichting, waardoor een volstrekt verkeerd beeld ontstaat. Want net als in Hengelo en Almelo, is de werkloosheid in Enschede met zo’n 5 % gedaald. Graag geef ik de lezer het volledige beeld.

Puur statistisch gezien is het aantal geregistreerde werkzoekenden vorig jaar inderdaad gestegen van 10.539 naar 11.519. Maar daar hoort een verhaal bij. Deze ogenschijnlijke stijging wordt veroorzaakt doordat Enschede sinds 2005, in het kader van de Wet werk en bijstand (WWB), alles op alles zet om mensen met een uitkering weer aan een betaalde baan te helpen.

Dat betekent onder meer, dat er voor een belangrijk deel van de bijstandsgerechtigde werklozen weer een sollicitatieplicht geldt. Mensen met een bijstandsuitkering die daarvan waren vrijgesteld, hebben zich in 2005 weer moeten inschrijven bij het Centrum voor Werk en Inkomen. En dat heeft geleid tot een bijtelling van 1500 nieuwe namen. Trekken we dit aantal af van 11.519, dan zou een daling van ruim 500 werklozen ten opzichte van de cijfers van 2004 te zien zijn, ofwel -5%.

Een juiste conclusie van de cijfers van 2005 is dus, dat we nu ook een stuk verborgen werkloosheid in beeld hebben. Maar ook, dat onze actieprogramma’s voor werklozen en bijstandsgerechtigden gelukkig vruchten af beginnen te werpen!

Bekijk onze website
Op www.enschede.christenunie.nl vindt u een schat aan informatie over de activiteiten van de fractie, de wethouder en het bestuur van de ChristenUnie in Enschede. Maar ook gebedspunten, informatie over de verkiezingsuitslagen en het laatste nieuws.

We houden de website voortdurend actueel. Surf regelmatig naar www.enschede.christenunie.nl en blijf op de hoogte van ons werk.

Redactie Nieuwsbrief

Wethouder
Internet

Colofon

De Nieuwsbrief ChristenUnie Enschede is een uitgave van de gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie in Enschede.
© Overname van artikelen met bronvermelding toegestaan.

Archief Nieuwsbrief
De verschenen Nieuwsbrieven zijn te vinden op internetpagina van de fractie: www.enschede.christenunie.nl

Aanmelden (gratis) abonnement Nieuwsbrief
Wilt u zich aanmelden voor een gratis abonnement op deze Nieuwsbrief? Vul eenvoudig uw emailadres in op onze website
www.enschede.christenunie.nl in de rubriek Nieuwsbrief, rechtsonderaan op de startpagina.
Afmelden of wijzigen abonnement Nieuwsbrief

Archief > 2006 > februari